Vygintas Vitkauskas – 30-ies metų vairuotojas, kilęs iš Vievio ir ten pat gyvenantis. Jis pažintį su vilkikais pradėjo būdamas vos 12 metų. Tėvo pėdomis nuo jaunystės pasekęs vyras nuo 21-erių metų pradėjo oficialią vilkiko vairuotojo karjerą, kuri tęsėsi septynerius metus.
Vilkiku išnaršęs Lietuvą, Baltijos šalis ir užsienio valstybes vėliau Vygintas Vitkauskas ėmėsi mokytojo amato ir dabar „Girteka Logistics“ kompanijoje yra atsakingas už būsimų vilkikų vairuotojų mokymą ir ruošimą darbui.
„Volvo Trucks Driver Challenge“ varžybose, kuriose persipina ekonomiško vairavimo ir manevravimo vilkiku įgūdžių ideologijos, vieviškis dalyvauja pirmą kartą.
Lietuvos atstovas neslepia, kad norint patekti į pasaulinį finalą reikėjo įveikti gausų būrį varžovų. Verta paminėti, kad visas prizininkų trejetas finaliniame Lietuvos etape buvo sudarytas iš „Girteka Logistics“ atstovų. Pirmąją vietą iškovojęs Vygintas Vitkauskas minimalia persvara aplenkė kolegą Darių Visakavičių ir trečioje vietoje paliko Andrej Kreč.
„Dalyvavimas atrankiniame ture Lietuvoje buvo pats pirmasis mano bandymas dalyvauti tokio tipo varžybose. Pergalę lėmė gera taktika, galbūt prireikė ir sėkmės. Laimėjau etapą Vilniuje ir patekau į finalinį turą Kuršėnuose. Finale laimėjau pirmąją vietą bendroje įskaitoje. O štai dabar mes jau Švedijoje, pasauliniame finale. Manau, kad čia patekau neatsitiktinai. Ekonomiško ir tikslaus vairavimo įgūdžius suformavo per tuos darbo metus įgyta praktika. Be praktikos čia naivu tikėtis gero rezultato“, – kalbėjo Lietuvos atstovas pasaulinio lygio varžybose Vygintas Vitkauskas.
Trečiadienį visų 34 šalių atstovai jau galėjo susipažinti su laukiančiomis užduotimis. Tiesa, „Volvo Trucks Driver Challenge“ varžybų organizatoriai visų kortų neatskleidė. Dalyviams su būsimomis distancijomis buvo leista susipažinti vairuojant ne tą „Volvo“ techniką, kuri bus naudojama ketvirtadienį prasidėsiančiuose finaluose.
Tačiau bendrą vaizdą apie būsimus išbandymus Vygintas Vitkauskas susidaryti spėjo. Visų dalyvių lauks dvi rungtys. Vienoje jų numatytą maršutą reikės įveikti sunaudojant kuo mažiau degalų. Čia dalyviams prireiks ne tik įgūdžių, bet ir teisingos strategijos, kadangi maršrutas apribotas laiko norma, kurią viršijus skiriamos baudos pridedant papildomą degalų kiekį prie „Dynafleet“ technologija užfiksuotų sąnaudų.
Kita užduotis – praktinių vairuotojo įgūdžių patikrinimas. Čia į degalų sąnaudas dėmesio niekas nebekreips, tačiau pagrindiniu smuiku gros greitis ir tikslumas. Dalyviai turės įveikti itin kalnuotą trasą, kurioje lauks įvairūs manevrai į priekį ir atbulomis, teks važiuoti net 25 procentų įkalnėmis ir nuokalnėmis.
Kad būtų dar sunkiau, priekyje vilkiko bus sumontuota platforma, ant kurios vairuotojas turės išlaikyti pusantro kilogramo krovinį. Jei dėžė su kroviniu nukris, vairuotojas privalės stabdyti vilkiką, bėgti pasiimti nukritusią dėžutę ir tik padėjęs ją ant platformos galės tęsti važiavimą. Taigi, čia teks balansuoti tarp greičio, užduočių atlikimo ir tolygaus važiavimo.
„Iš esmės šio finalo rungtys bus panašios į tas, kurios buvo Lietuvoje. Bus ekonomiško vairavimo rungtis, tačiau ji šiek tiek skirsis nuo atrankinių turų. Lietuvoje, atrankos etapuose mes važiavome miesto sąlygomis. Čia bus uždara trasa, todėl sąlygos visų šalių vairuotojams bus vienodos. Tikslumo užduotyje irgi buvo panaši rungtis, tačiau tuomet vežėme ne dėžę su kroviniu kaip bus čia, Švedijoje, bet kibirą su vandeniu.
Ekonomiško vairavimo rungtyje didelių strategijų neturiu. Yra keletas niuansų, kaip galima sutaupyti degalų, bet važiuosiu taip, kaip jaučia širdis. Aišku, įtakos turės ir oro sąlygos, nes Švedijoje šiomis dienomis oras yra tikrai permainingas.
Lietus, saulė, vėl lietus, todėl neaišku, kaip pasiseks su oru. Tačiau manau, kad geras vairuotojas turi sugebėti prisiderinti prie esamų oro sąlygų. Juk realiai vairuojant vilkiką sąlygos visuomet irgi nebus idealios“, – mintimis dalijosi Vygintas Vitkauskas.
Vygintas Vitkauskas atskleidė, kad norėtų ekonomiško vairavimo rungtyje startuoti kuo vėliau. Tuomet būtų proga iš šalies stebėti savo varžovus, analizuoti jų taktiką ir klaidas. Tačiau manevravimo įgūdžių rungtyje lietuvis norėtų startuoti vienas pirmųjų, kadangi šios užduoties trasa driekiasi ne asflatuota danga, o skalda padengtu keliu, todėl tikėtina, jog su kiekvieno dalyvio važiavimu danga vis blogės.
„Vertinant esamas oro sąlygas, tikslaus manevravimo rungtyje norėčiau startuoti priekyje, bent jau pirmame dešimtuke. Ekonomiško vairavimo rungtyje norėčiau startuoti po pirmojo dešimtuko. Aišku, paskutiniam startuoti irgi nėra gerai, nes tas ilgas laukimas duoda savo. Psichologija, nuovargis ir taip toliau“, – sakė Vygintas Vitkauskas.
Šiose varžybose aiškiai pastebimas ir dar vienas akcentas. Praktiškai visų šalių atstovai į varžybas atvyksta ne vieni. Juos lydi asmeniniai treneriai, kurie savo auklėtiniams dalija patarimus ir kartu strateguoja, kokią taktiką pasirinkti.
Kartu su gausia Vyginto Vitkausko palaikymo komanda į Švediją atvyko ir „Volvo Trucks Lietuva“ instruktorių grupės vadovas Eivitas Žarys. Kartu su Vygintu Vitkausku ekonomiško ir racionalaus vairavimo mokytojas dalyvavo susipažinime su trasa bei bandomuosiuose važiavimuose.
„Dažniausiai padeda tie žmonės, kurie dalyvavę tokiuose konkursuose, organizavę panašius konkursus, puikiai nusimano ekonomiško vairavimo subtilybėse ir gali kažką patarti. Eivitas yra vienas iš tų mokytojų. Su juo, kaip ir su kitais kolegomis, galima padiskutuoti apie vairavimo ypatumus. Spręsdamas viską tik individualiai čia nieko nelaimėsi. Siekiame rezultato, kuriuo būtų patenkinta visa komanda“, – atskleidė Vygintas Vitkauskas.
Ketvirtadienio ir penktadienio važiavimų tvarka buvo paskelbta trečiadienio vakarą. Visų 34-ių šalių atstovai patys traukė burtus, po kurių paaiškėjo jų startinės pozicijos. Dar prieš burtų traukimą Vygintas Vitkauskas užsiminė, kad jam sėkmę neša ketvertukai. Netgi jo automobilio valstybinio numerio skaičiai yra 414, kuriuos jis pasirinko pats.
Sunku patikėti, tačiau lietuviui burtai dėl starto pozicijų susiklostė tarsi iš natų. Manevravimo įgūdžių rungtį mūsų tautietis pradės 4-as, o ekonomiško vairavimo rungtyje pasirodys 14-as. Taigi, lietuviui nusišypsojo fortūna, kuri padovanojo būtent skaičiumi 414 grįstas startines pozicijas, apie kurias ir svajojo Lietuvos atstovas.
Vygintas Vitkauskas atskleidė, kad „Volvo“ vilkikai jam yra gerai pažįstami. Būtent šio gamintojo kūriniai sudaro didžiąją dalį „Girteka Logistics“ kompanijos autoparko. Tačiau Lietuvos atstovas teigia, kad pasauliniam finalui paruošti vilkikai technologiškai gali būti kiek kitokie nei jis įpratęs vairuoti.
„Tai iš esmės yra tas pats vilkikų tipas, tik yra skirtingos pavarų dėžės, valdymo opcijos. Su tokiais vilkikais, tokiomis opcijomis man asmeniškai važiuoti neteko dar nė karto. Tačiau tai nėra didelė problema. Aš žinau, kaip veikia skirtingi reduktoriai, skirtingos greičių dėžės. Būtent transporto priemonės žinojimas yra vienas iš trijų pagrindinių kriterijų, kurie leidžia važiuoti ekonomiškai. Ne ką mažiau svarbūs aspektai yra įžvalgumas ir esamo reljefo išnaudojimas“, – paaiškino Lietuvos atstovas.
Iki šiol „Volvo Trucks Driver Challenge“ varžybose lietuviams ant prizininkų podiumo užlipti nepavykdavo. Aukščiausia mūsų šaliai priklausiusi vieta – ketvirtoji. Vygintas Vitkauskas neslepia ambicijų šią kartelę pakelti.
„Aš manau, kad viskas yra įmanoma. Ambicijos turi būti tokios, kurias sunku įgyvendinti, bet labai malonu, kai jas pasieki. Visada ruošiesi ne tam, kad tik dalyvautum, bet tam, jog laimėtum. Tikrai nenoriu prognozuoti, kaip pavyks pasirodyti, bet dėsiu visas pastangas tam, kad viską padaryčiau maksimaliai gerai“, – sakė Vygintas Vitkauskas.