Vienu metu atrodė, kad ambicingieji politikų užmojai sustabdyti globalinį klimato atšilimą griežtinant reikalavimų paketą automobilių gamintojams, pastaruosius įstūmė į prastą situaciją: galimybės mažinti dyzelinių variklių taršos emisijas praktiškai išsemtos, o elektriniai sunkvežimiai dabartinio krovinių srauto nepaveža ir dar ilgai nepaveš. Šiame kontekste atsiradusios gamtinių dujų technologijos pasirodė esančios tikra panacėja.
Visus LNG (suskystinto metano) privalumus šįkart pristato „Scania R 410 LNG“ – vienas iš „DKV LIVE Metų sunkvežimio“ konkurso dalyvių.
„Scania Lietuva“ žmonės pirmuosius kvietimus išbandyti dujinius vilkikus savo klientams išsiuntė daugiau nei prieš metus ir spėjo sukaupti solidų paketą informacijos, kaip ši technika elgiasi realiomis sąlygomis. Viena yra džiūgauti, kad lyginant su dyzelinu varomais varikliais, dujiniai išmeta 90–95 proc. mažiau kietųjų dalelių, azoto oksido ir anglies dioksido (CO2), tačiau visai kas kita žinoti, kaip tokie vilkikai traukia sunkiasvores puspriekabes, kiek rūpesčių kyla jų bakus papildant dujomis ar prireikus užsukti į servisą.
„Scania Lietuva“ prekybos direktorius Ramūnas Saveikis, pasakodamas apie tarptautiniams pervežimams skirtą vilkiką su 410 AG pajėgumo dujiniu varikliu, teigia egzistuojant vienintelę problemą: suskystintu metanu aprūpinti galinčių degalinių tinklo tankį.
Nors Lietuva jau keletą metų sėkmingai eksploatuoja suskystintų gamtinių dujų laivą-saugyklą „Independence“, mūsų šalyje taip ir neatsirado nė vienos tokios degalinės. Dujinius vilkikus įsigijusios, ar dar tik išbandyti norinčios, transportininkų įmonės „Scania R 410 LNG“ krauna į keltą ir plukdo į Hamburgą, kur šie be jokių didesnių problemų gali prisipildyti bakus ir kibti į darbus.
Nenusileidžia dyzeliniams
„Techninėmis savybėmis dujinis sunkvežimis iš esmės visiškai nenusileidžia dyzeliniams analogams. Jų galia ir maksimalus sukimo momentas (2 000 Nm esant 1 100–1 400 aps./min) yra būtent tai, ko reikia efektyviam darbui, o išlaidos degalams kuklesnės tiek dėl mažesnių vidutinių sąnaudų, tiek dėl to, kad LNG degalai pigesni nei dyzelinas“, – sako R. Saveikis.
Tačiau tai dar ne viskas. Vokietija yra nusprendusi mažiausiai iki 2023-ųjų pabaigos iš dujomis varomų vilkikų nerinkti kelių mokesčio. T.y. jei kiekvienas dyzeliniu sunkvežimiu su „Euro 6“ nuvažiuotas kilometras apmokestinamas 0,187 euro, tai dirbant su dujiniu analogu šie pinigai lieka vežėjui. Jei metinė rida Vokietijoje siekia 80 tūkst. km, tai vien dėl šios lengvatos galima sutaupyti apie 15 tūkst. eurų.
Prognozuojama, kad net pasibaigus dujų „aukso amžiui“, aplinką tausojantiems vilkikams ir tolau bus taikomi gerokai palankesni mokestiniai tarifai.
Keletą „Scania R 410 LNG“ industrinio Europos centro šalyse – Vokietijoje, Belgijoje, Nyderlanduose, Prancūzijoje ir t.t., – išbandžiusios įmonių grupės „CargoGo“ technikos skyriaus specialistai pripažino buvę maloniai nustebinti tris mėnesius trukusių eksperimento rezultatais: vidutinės degalų sąnaudos 100 km pagal telematikos duomenis atitinkamai siekė 25 kg dujų, o tai labai geras rezultatas.
Su pilnu baku toks dujinis sunkvežimis gali įveikti nuo 1 100 iki 1600 km, priklausomai nuo važiuoklės dydžio. Lyginant su dyzelinių vilkikų degalų išlaidomis, nuvažiuojant tipinę 12 tūkst. km ridą per mėnesį galima sutaupyti nuo 500 eurų. Bet kuo intensyviau sunkvežimis dirba, tuo didesnis jo atsiperkamumas. Teoriškai, „užsukus“ tokią mašiną režimu 24/7, per metus galima sutaupyti iki 45 tūkst. eurų.
Estijoje, beje jau turinčioje vieną LNG degalinę, pirmuosius dujinius „Scania“ sunkvežimius įsigijusi įmonė „Alexela“ spėjo suskaičiuoti, jog per metus vien degalams sutaupys apie 20 000 eurų, nes metano sąnaudos, palyginti su dyzelinu, 34–38 proc. mažesnės.
Dujų „paragavę“ transporto profesionalai taip pat atkreipia dėmesį į maždaug 3 dBA mažesnių šių automobilių triukšmingumą. Toks pokytis paprastai žmonių yra suvokiamas kaip „dvigubai tyliau“. Neatsitiktinai dėl tylaus veikimo dujiniai vilkikai tinka kroviniams pristatyti mieste, ypač naktį, kai taikomi skleidžiamo triukšmo apribojimai. Antai, Austrija jau nuo 2021-ųjų pradžios uždraudė „Euro 6“ ir žemesnės klasės sunkvežimių judėjimą keliuose naktimis ir savaitgaliais, tačiau toks apribojimas negalioja dujinei technikai.
Dujinių sunkvežimių vairavimo patirtis iš esmės nesiskiria nuo dyzelinių. Vienas vos keleto specifinių reikalavimų – autonominio šildytuvo išjungimas bent 5 min. prieš dujų įpylimą. Taip pat reikia žinoti, kurioje vietoje yra degalų bakų ventiliacinė sistema, dujų pylimo metu dėvėti ilgas kelnes, specialias pirštines ir pan.
„Scania R 410 LNG“ išmanieji vairuotojo pagalbininkai, saugos sistemos, kabinos komforto lygis ir kitos svarbiausios techninės charakteristikos analogiškos dyzelinėms versijoms. O tai, pasak „Scania“ atstovų, itin pravartu įmonėms, kurių parką sudaro skirtingais degalais varomi sunkvežimiai, mat vairuotojai, įpratę prie dyzelinio „Scania“, nepajus jokio diskomforto persėdę prie dujinio vairo.
„DKV LIVE Metų sunkvežimio“ rinkimų dalyvis
Naujasis „Scania R“ yra vienas iš pirmą kartą Lietuvoje organizuojamų „DKV LIVE Metų sunkvežimio 2021“ rinkimų dalyvių. Visų dalyvių pristatymas vyks balandžio 28 d., parodų centre „Litexpo“, gegužės 7-8 dienomis vyks bandymų stovykla Šiaulių Darbo rinkos mokymo centro autodrome, o finalas bei nugalėtojų apdovanojimas – gegužės 15 d.
Rinkimuose bus vertinami šie modeliai (abėcėlės tvarka):
● „Ford F-Max“
● „Iveco S-way“
● MAN TGX
● „Mercedes-Benz Actros“
● „Scania R“
● „Scania S“
● „Volvo FH“
Visi kandidatai bus vertinami tiek teoriškai, tiek praktinių bandymų metu. Numatyti tokie vertinimo kriterijai kaip saugumas, degalų sąnaudos bei CO2 emisijos, eksterjero ir interjero dizainas, ergonomika ir vairuotojo patogumas, transmisija, variklis, aptarnavimo kaštai.
Geriausio sunkvežimio rinkimai, kuriuos organizuoja Lietuvos žurnalistų autoklubas, bus rengiami kas dvejus metus.