Dūmų uždangą Vilniuje paskleidęs visureigis iškėlė klausimą: kaip gatvėse išvengti tokių „garvežių“?

Skaitytojas Saulius su 15min pasidalijo Vilniuje užfiksuotu vaizdu: visureigis „Volvo“ važiuoja gatve, skleisdamas baltų dūmų debesį. Kaip garvežys XX a. Skaitytojo teigimu, vien stovėdamas „Volvo“ dūmijo pakankamai smarkiai. Pradėjęs važiuoti – dar labiau. Saulius klausia: ar toks automobilis gali dalyvauti eisme?

Skaitytojas taip pat primena, kad Aplinkos ministerija, pristatydama Automobilių taršos mokesčio projektą, yra minėjusi keletą priemonių, kurios padėtų kovoti su taršiais automobiliais.

Vienas jų – galimybė operatyviai pranešti apie techniškai netvarkingą ar akivaizdžiai neatitinkantį reikalavimų automobilį, pasinaudojus išmaniąja programėle.

Programėlę dar bandys

Paulius Žvirblis, Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos politikos grupės vyriausias specialistas, 15min patvirtino, kad tokia priemonė veiks, tačiau dar ne dabar:

„Numatyta 2021–2023 m. laikotarpiu vykdyti edukacinio/ informacinio pobūdžio pranešimo apie kelyje eksploatuojamas aplinkos orą daugiau teršiančias transporto priemones sistemos pilotinį projektą. Įvertinus pilotinio projekto naudą, numatyta priimti sprendimą dėl pranešimo sistemos tolimesnio taikymo.“

Specialistas sutinka, kad tokia sistema suteiktų galimybę gyventojams pranešti apie kelyje pastebėtas akivaizdžiai aplinkos orą teršiančias transporto priemones. Galimai teršiančios transporto priemonės savininkas gautų informacinį pranešimą dėl jo automobilio techninės būklės su rekomendacija susitvarkyti. Gavus dėl to paties automobilio didesnį skaičių pranešimų (iš skirtingų asmenų) per nustatytą laikotarpį, automobilio savininkas būtų kviečiamas į techninės apžiūros centrą atlikti nurodyto automobilio išmetamų teršalų kontrolę.

Pasak Pauliaus Žvirblio, automobiliai, varomi vidaus degimo varikliais, su išmetamosiomis dujomis į aplinkos orą išmeta įvarius teršalus, kurių kiekis priklauso nuo automobilyje įrengtų taršos kontrolės sistemų veiksmingumo, variklio technologijos ir techninės būklės bei degalų rūšies.

Akivaizdžiai padidėjęs dūmingumas iš automobilių dažniausiai sietinas su variklio techninėmis problemomis, pvz., su pablogėjusiu į variklio degimo kamerą paduodamo oro filtravimu, alyvos degimu jai patekus į degimo kamerą ar su kitomis kokybišką degimą užtikrinančiais veiksnių išderinimais. Taršą padidinti gali ir suodžių filtro prastas veiksmingumas ar jo pašalinimas.

Taršą padidinti gali ir suodžių filtro prastas veiksmingumas ar jo pašalinimas.

Vis dėlto, ne visais atvejais vizualiai padidėjęs išmetamųjų dujų kiekis gali reikšti išmetamų oro teršalų kiekio padidėjimą. Šaltuoju metu dažnai galima pastebėti iš automobilių padidėjusi „baltų“ dūmų kiekį, dažnai susidarantį dėl per naktį automobilio sistemoje susidariusio kondensato (vandens) išgarinimo.

Kas tikrina teršalų kiekį?

Aplinkos ministerijos specialisto teigimu, automobilių išmetamų teršalų kiekis tikrinimas periodiškai techninių apžiūrų metu. Išmetamųjų teršalų kiekio neatitikimas nustatytoms normoms laikomas dideliu trūkumu, nesuteikiančiu teisės dalyvauti eisme. Didelė tikimybė, kad akivaizdžiai didesnį dūmų kiekį išmetančio automobilio išmetamų teršalų kiekis neatitiks nustatytų normų.

VIDEO: Dūmus skleidžiantis visureigis Vilniuje

Lietuvos kelių policijos tarnybos ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai gali vykdyti išmetamųjų teršalų atitikties patikrinimus keliuose.

Siekiant mažinti techniškai netvarkingų transporto priemonių naudojimą, Nacionaliniame oro taršos mažinimo plane, patvirtintame Vyriausybės 2019-04-17 nutarimu Nr. 371, numatytos dvi automobilių taršos kontrolės priemonės: transporto priemonių išmetamų teršalų nuotolinės stebėsenos sistemos taikymas ir pranešimo apie kelyje eksploatuojamas aplinkos orą daugiau teršiančias transporto priemones sistemos sukūrimas (apie jį kalbėta aukščiau).

Dūmus skleidžiantis „Volvo“ TA praėjo prieš kelis mėnesius

„Filmuotoje medžiagoje matomas Volvo XC90 tikrintas liepos mėnesį, – patikino techninių apžiūrų įmones vienijančios asociacijos atstovas Renaldas Gabartas. – Tuo metu TA stoties kontrolieriai neturėjo nei vieno priekaišto išmetimo sistemai.

Šiuo atveju – bent jau kiek galima spręsti žiūrint įrašą – iš sistemos veržiasi baltos spalvos dujos/ garai. Todėl galima daryti prielaidą, kad atsitiko kažkoks aušinimo sistemos gedimas (buvo pažeista tarpinė) ir į cilindrus patenka skystis; t.y. čia ne alyvos svilėsiai ar nepilnai sudegusio dyzelino dūmai.“

Tačiau R.Gabartas sutinka, kad toks automobilis eisme dalyvauti neturėtų, nes į aplinką skleidžia normaliam variklio darbui nebūdingas medžiagas/ dujas.

Specialistas pabrėžia, kad TA stotyse visi automobiliai, nepriklausomai nuo jų amžiaus, lankosi kas dvejus metus. Tad TA kontrolieriai neturi net teorinių galimybių padėti išvengti gatvėse panašių problemų turinčios technikos. Tuo rūpintis turėtų atitinkamus įgaliojimus turintys Kelių policijos ar Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų