Jau buvęs Šiaulių valstybinės kolegijos studentas Paulius Filipavičius, padedamas savo dėstytojo Tomo Kalinauskio, pagamino elektrinį motorolerį. Dėstytojas jį visiems parodė Šiaulių arenoje, renginio „Tavo PIN kodas“ lankytojams.
Nors studentas ir dėstytojas motorolerį sukūrė prieš keletą mėnesių, tačiau visuomenė iš arti jį pamatė tik dabar. Tai kolegijai priklausantis kūrinys, tačiau studentas išėjo gavęs puikių praktinių žinių.
Dar viena svarbi gudrybė, apie kurią baterijų gamintojai dažnai nutyli, o mūsų pašnekovas T.Kalinauskis mielai paaiškino, yra ta, kad ličio jonų baterijas geriausia yra eikvoti nuosaikiai – neiškrauti žemiau 10 procentų ir nepakrauti daugiau 90 procentų.
Taip baterijos tarnavimą nuo gamyklos garantuojamų 1000 krovimų galima prailginti iki 3–4 tūkstančių. „Gamintojai apie tai dažnai nutyli, nes juk nuo to kenčia pardavimai“, – komentavo dėstytojas.
Galima rinktis – brangiai arba pigiai
Ką turim? Prieš akis – mėlynas kiniškas motoroleris, sunkiai ištariamu pavadinimu. Be duslintuvo, tačiau važiuoja. Juo galima skrieti apie 45 kilometrų per valandą greičiu. Nuvažiuojamas atstumas, jei labai nespausi, gali siekti ir 50 kilometrų – tai labai priklauso nuo važiavimo stiliaus. Mieste tiek per dieną tikrai turėtų pakakti.
Studentas ir dėstytojas jį pagamino maždaug per dvi dienas. Jei būtų visos reikiamos detalės, tai būtų galima padaryti ir per dieną.
Ar galite patikėti – šis motoroleris 100 kilometrų nuvažiuoja už 30–40 centų. Važinėji visą dieną po miestą, o vakare įjungi į rozetę – lyg kokį telefoną.
Kiek toks atsieina? Būtent šitam gaminiui buvo naudojamos brangios ir kokybiškos detalės. Tai leidžia transporto priemonę programuoti kaip tik nori. Taip pat atsiranda galimybių turėti kelis skirtingus važiavimo režimus – mėgautis greičiu ir ekonomija.
Brangios detalės, neskaitant paties motorolerio, kainuoja apie 1200 eurų. Būtent toks komplektas yra šiame motoroleryje. Motoroleris buvo pirktas naujas ir su akcija kainavo 499 eurus. Bendra kaina – 1700 eurų be įdėto triūso.
Maksimalūs elektros variklio sūkiai – 660 aps./min. Baterija – aštuonios sekcijos 12 voltų. Kiekviena po 20 amperų. Sujungta taip, kad būtų 48 voltai ir 40 amperų. Variklis galiniame rate – 48 voltų ir 50 amperų. Motorolerio svoris – 130 kg. Su ličio jonų baterijomis būtų 40–50 kg lengvesnis. Tai pat yra programuojamas kontroleris KLS7230S, konverteris, kuris 48 voltus verčia į 12 voltų motorolerio elektronikai, apšvietimui.
Rekuperacija – elektriniai automobiliai ir motociklai savo kinetinę energiją naudoja stabdymui ir baterijų krovimui.
Išbandome. Pasukame raktelį, tačiau neužsiveda. Tereikia nuosekliai sukti greičio rankeną ir ryškiai mėlynas mažylis tiesiog skrieja. Kai vos prilieti stabdžio rankenėlę, iškart įsijungia energijos rekuperacija – elektriniai automobiliai ir motociklai savo kinetinę energiją panaudoja stabdydami ir įkraudami bateriją. Taip ne tik pailgėja nuvažiuojamas kelias, bet ir labai taupomi stabdžiai.
O smagiausia – be jokio garso. Tai yra džiaugsmas ausims, tačiau papildomas pavojus kelyje – esate mažiau pastebimas. Dėl to patartina ypatingai ryškiai rengtis ir saugotis kitų eismo dalyvių.
Galima užprogramuoti motorolerį, kad jis neviršytų tam tikro greičio ir išnaudotų visus savo privalumus mieste: kai maksimalus greitis yra kiek pamažintas, pagerėja dinamika.
Gamintis pačiam – jau apsimoka
T.Kalinauskis teigia, kad visai neblogą motorolerį galima pasigaminti žymiai pigiau. Tiesiog prarastume programavimo galimybę ir daug kitų patogumų, kurių nereiklus vairuotojas ir nepasigestų. Tuomet visoms detalėms pakaktų ir 600 eurų. Nusiperki dėvėtą – galima ir neveikiantį – motorolerį už šimtą kitą. Štai ir turi puikų elektrinį motorolerį už 700–800 eurų.
Dar vienas išsiaiškintas dalykas – T.Kalinauskio naujas nuosavas elektrinis motoroleris kainavo 1600 eurų.
Galima sakyti, kad gamintis pačiam iš brangių detalių lyg ir neapsimoka? Tačiau svarbu pabrėžti, kad gamykliniame variante dauguma detalių nėra pačios brangiausios, o motorolerį tikrai galima rasti pigiai. Gali būti ir be variklio – kad tik ratai suktųsi.
Pirktinis motoroleris yra šiek tiek galingesnis, todėl su juo šimtas kilometrų kainuos kiek brangiau – apie pusę euro.
Dvi geležinės išvados: pirma – galima drąsiai teigti, kad važinėti mieste elektriniu motoroleriu tikrai verta, jei tik leidžia oro sąlygos; antra – gaminti pačiam kartais gali labiau apsimokėti nei pirkti parduotuvėje.
Dar vienas faktas – elektrinis motoroleris tikrai tris ar keturis kartus ekonomiškesnis už jau neseniai portale apdainuotą dujomis varomą lengvą motociklą. Tik bėda, kad elektriniu motoroleriu būtų problemiška vykti į tolimesnes keliones. Gretimame rajone jau tektų stoti kelioms valandoms ir ieškoti rozetės.