Panašiai elgiasi ir didieji Europos miestai: Londonas, Paryžius ir kitos sostinės jau seniai įvedė ekologinius mokesčius ar net draudimus į miestų centrines zonas įvažiuoti taršiais automobiliais. Dyzeliniams ribojimai ir mokesčiai – didžiausi.
Labai ambicingus planus prieš keletą metų paskelbė Italijos sostinė Roma. Tai – bene labiausiai nuo transporto srautų kenčiantis Europos miestas. Pasak miesto valdžios, nuo automobilių išmetamųjų dujų kenčia ne tik Koliziejus, bet ir daugybė saugotinų architektūros paminklų. Todėl miesto merė Victoria Raggi dar 2018 m. paskelbė, kad nuo 2024 m. į Romos centrą neįsileis dyzelinių automobilių. Ji rėmėsi Vokietijos miestų pavyzdžiu, kai iš centrinių gatvių eliminuojami taršiausi automobiliai.
Italijos Kultūros ministerijos duomenimis nuo išmetamųjų dujų kenčia apie 3600 paminklų ir 60 bronzinių kūrinių. O patamsėjęs Vatikano Šv. Petro bazilikos fasadas jau ne kartą valytas nuo teršalų.
Beje, prieš penkerius metus, kai gimė šis sprendimas, du trečdaliai Italijoje parduodamų automobilių buvo varomi dyzelinu. Tąkart ir Milanas paskelbė, kad dyzelių atsisakys iki 2030 m.
Sušvelnino ribojimus
Tačiau, artėjant draudimų įsigaliojimo dienai, 3 mln. gyventojų turinčios Romos valdžia neišdrįso įvesti ribojimų maždaug 300 000 dyzelinių automobilių vairuotojų. Ambicingas planas uždrausti nebenaujais dyzeliais (senesniais nei EURO 5 standarto) įvažiuoti į „žaliąją zoną“ miesto centre atidėtas maždaug metams.
EURO 4 standartas, dėl kurio uždraudimo ir protestuoja Romos vairuotojai, įsigaliojo nuo 2005 metų. EURO 5 standartą atitinkantys automobiliai pradėti gaminti nuo 2009 m., o EURO 6 – nuo 2014 m.
Ribojimus dyzeliams atidėjo iki 2024 m. spalio
Dar anksčiau, šių metų rugsėjį, panašų sprendimą metams atidėti ribojimus paskelbė Italijos Šiaurės Vakarų Pjemonto regiono valdžia, skelbė „Reuters“. Nes eismo ribojimai dyzeliniams automobiliams (iki EURO 5) turėjo įsigalioti jau 2023 m. rugsėjo 15 d.
Tačiau apribojimai atidėti iki 2024 m. spalio 1 d. ir galios tik gyvenietėse, kuriose – daugiau nei 30 000 gyventojų.
Laikraščio „Corriere della Sera“ duomenimis, apribojimai būtų aktualūs daugiau nei 600 000 transporto priemonių, įskaitant apie 140 000 EURO 5 standarto dyzelinių variklių.
„Vyriausybė įsikišo, kad išvengtų socialinės ir ekonominės šeimų ir verslo krizės, nepaisydama įsipareigojimų, prisiimtų su Europos Sąjunga, svarbos“, – sakoma aplinkos ministro Gilberto Pichetto Fratino pranešime.