Centrinėje Italijoje, kelios dešimtys kilometrų nuo Pizos, yra nedidelis industrinis miestas Pontedera, garsėjantis „Piaggio“ fabriku (čia konstruojami plačiai žinomi „Vespa“ motoroleriai). Tačiau mažai kas žino, kad visai netoli jo, nelengvai randamoje vietoje, paprastą angarą primenančiame pastate veikia gamykla, kurioje gimsta vienas įspūdingiausių pasaulyje superautomobilių – „Mazzanti“.
„Mazzanti Automobili“ idėja ir automobilių markė gimė Luca Mazzanti galvoje. Keturiasdešimtmetis vyras vaikystę ir jaunystę praleido apsuptas automobilių tėvui priklausiusiame servise. Vėliau nusprendė aistrą automobiliams paversti darbu ir ėmėsi istorinių automobilių restauravimo verslo. Galiausiai 2005 metais buvo pristatytas pirmasis automobilis su „Mazzanti Automobili“ ženklu – „Antas“. Pavadinimas buvo parinktas neatsitiktinai: prieš kelis tūkstančius metų centrinėje Italijoje gyvenusių etruskų kalboje šis žodis reiškė erelį. Jį konstruodamas, Luca Mazzanti restauravo ir panaudojo 7-ojo dešimtmečio „Maserati“ variklį ir kitas mechanines dalis, o šiek tiek sumodernintą retro stiliaus kėbulą sukonstravo pats.
Po šio išskirtinio „Antas“ modelio 2009 metais Luca Mazzanti sukūrė antrąjį – „Vulca S“ (pavadinimas ir vėl įkvėptas etruskų). Kitaip nei pirmasis modelis, „Vulca S“ įgavo dabar jau atpažįstamų „Mazzanti Automobili“ markės automobilių bruožų – penkiakampio formos groteles priekyje ir centre esantį prietaisų skydelį. Šis automobilis buvo parduotas, o už gautus pinigus Luca Mazzanti nusipirko prietaisus, reikalingus važiuoklei konstruoti. Taip 2013 metais atsirado trečiasis Luca Mazzanti projektas – „Evantra“. Evantra etruskų mitologijoje buvo nemirtingumo deivė, tad duodamas tokį vardą naujam modeliui Luca Mazzanti tikėjosi, kad jis bus lemtingas.
„Evantra“ – superautomobilis
Į „Mazzanti Automobili“ gamyklą atvažiuoju apžiūrėti būtent šio automobilio. Prie įėjimo mane pasitinka įmonės atstovas Niccolò Englaro. Pirmoje angaro salėje stovi realaus dydžio įspūdingas „Evantra“ maketas. Kol Niccolò pasakoja „Mazzanti Automobili“ istoriją, už sienos pasigirsta V8 variklio griausmas, kuris viską užgožia.
Pagaliau patenku į salę, kurioje konstruojami automobiliai ir kuri tikrai neprimena didelių fabrikų montavimo linijų, greičiau pasijuntu patekęs į garažą – ant sienos kabo įrankiai, o keli vyrukai krapštinėja du automobilius. Man pasisekė, nes per apsilankymą abu iki šiol pagaminti „Evantra“ automobiliai buvo čia: „Evantra 00“ buvo atliekami įvairūs testai (vėliau ji buvo parduota), o „Evantra 01“ buvo sukonstruota konkrečiam klientui pagal jo pageidavimus. Beje, Luca Mazzanti neketina gaminti daugiau nei penkių automobilių per metus.
Tad kas gi slepiasi po „Evantra“ kėbulu? Superautomobilis apdovanotas 7,0 litrų V8 varikliu, pasiekiančiu 750 arklio galių, esant didžiausioms 7 500 apsukų per minutę, didžiausias sukimo momentas – 860 Nm, esant 5 000 apsukų per minutę. Aštuoni cilindrai buvo pasirinkti remiantis amerikietišku pavyzdžiu. „Evantra“ gali pasiekti 360 km/val. greitį, o nuo 0 iki 100 km/val. greičio automobilis įsibėgėja vos per 3 sekundes. Pavarų dėžė yra suasmeninama. Automobilio svoris – 1 300 kg.
Važiuoklė pagaminta iš kvadratinio plieno su integruota roll-bar sistema iš chromo ir molibdeno. Anglies pluošto kėbulas pagamintas rankomis „Mazzanti Automobili“ specialistų. Tiesa, dešimčiai nuolatinių darbuotojų padeda specialistai iš kitų įmonių, tad prie vieno automobilio paprastai dirba apie penkiasdešimt žmonių. Neįtikėtina tai, kad „Evantra“ pritaikyta naudoti kasdien: galima keisti automobilio valdymo bloko ir pakabos nustatymus ir pritaikyti skirtingoms situacijoms. Be to, viduje įrengtos net dvi vietos nedideliems lagaminams, jei savininkas nuspręstų pakeliauti.
Superpirkėjai – kas jie?
Įsigyti superautomobilį, kad ir kokios markės jis būtų („Mazzanti Evantra“, „Pagani Huayra“, „Ferrari LaFerrari“ ir t. t.), tai ne nueiti į šalia namų esantį saloną. Procesas yra kur kas ilgesnis, o kliento dalyvavimas jame labai svarbus. Paprastai tokį automobilį perkantis asmuo ne kartą lankosi gamykloje, renkasi automobilio salono detales, derina su mechanikais techninius duomenis ir net asmeniškai jam sukonstruotą sėdynę. Panašiai daroma F1 ar WRC automobiliuose.
Niccolò, rodydamas „Evantra 01“, pasakoja, kad šio automobilio salonas įrengtas pagal pirkėjo pageidavimus. Taip pat buvo sumontuota robotizuota pavarų dėžė, kurioje pavarų perjungimu ir sankabos atjungimu rūpinasi elektronika valdoma hidraulika. Pirkėjas rinkosi ir pakabos tipą, taip pat atsisakė įvairių elektroninių funkcijų, mat norėjo pajusti visus automobilio vairavimo niuansus be technologinių filtrų. Vienintelė nekeičiama „Evantra“ dalis – kėbulas. Automobilio formos klientų pageidavimu nekeičiamos.
Pasak įmonės atstovo, tipiškas „Mazzanti Automobili“ klientas jau yra susipažinęs su superautomobiliais, greičiausiai vieną tokį jau ir turi. Toks klientas nori ko nors išskirtinio ir unikalaus, pagaminto tik jam ir pagal jo pageidavimus. „Evantra“ taip pat yra ir savotiška investicija. „Mazzanti Automobili“ kliento nestebina nei automobilio galia, nei jo kaina. Kalbant apie pastarąją – „Evantra“ kaina prasideda nuo 900 tūkstančių eurų. Tačiau, pasak Niccolò, konkrečių ribų nėra.
Išgirdus tokią kainą, iškart kyla klausimas – o kaip su technine pagalba? Ką daryti, jei automobilis staiga sugestų? Pasirodo, šis klausimas kyla ne tik man, bet ir „Mazzanti“ klientams. Atsakymas paprastas: flying mechanics, t.y. skraidantys mechanikai. Kai automobilis turi būti patikrintas periodiškai arba jam kas nors nutinka (beje, „Mazzanti“ automobiliai komunikuoja su centriniu kompiuteriu, esančiu Italijoje), įmonės mechanikai sėda į lėktuvą ir skrenda ten, kur tuo metu yra automobilis. Viskas vyksta kaip įmanoma greičiau.
Pagrindiniai potencialūs klientai yra iš JAV, Šveicarijos ir Kinijos. „Mazzanti Automobili“ nemažo susidomėjimo sulaukia iš Artimųjų Rytų šalių, tačiau kol kas įmonė nesiima konstruoti automobilių turtingiems užsakovams iš ten. Nors Niccolò atvirai priežasčių ir nepasako, tačiau leidžia suprasti, kad tokių klientų pageidavimai nėra suderinami su „Mazzanti Automobili“ filosofija ir automobilio linijomis.
„Evantra Millecavalli“
Besikalbant ir apžiūrinėjant „Evantra 00“ ir 01 kitoje patalpoje pasigirsta triukšmas. Niccolò Englaro prigrasina nefotografuoti ir tik tuomet leidžia iš toli pažvelgti į naują „Mazzanti Automobili“ projektą – visas ribas peržengiantį EV-R modelį.
EV-R yra „Evantra“ evoliucija: jau pažįstamoms automobilio kėbulo linijoms suteikta dar daugiau sportiškumo. Mano apsilankymo metu dauguma techninių duomenų vis dar buvo laikomi paslaptyje, tačiau Niccolò atskleidžia, kad automobilio variklis bus 7,2 litro su dviem „Garrett“ turbinomis ir didžiausiu sukimo momentu, lygiu 1 200 Nm! EV-R galės skrieti daugiau nei 400 km/val. greičiu! Patobulintas modelis vadinsis „Evantra Millecavalli“, t.y. Tūkstantis arklių, ir ketina būti greičiausiu Italijoje sukonstruotu keliams skirtu automobiliu.
Naujo modelio kūrėjai pasitelkė orlaivystės pramonėje žinomą ala soffiata principą, kuris naudojamas konstruojant tokius orlaivius kaip „Airbus A380“. EV-R atveju ala soffiata variklio sukuriamą karštį padės išnaudoti tam, kad būtų gauta didesnė galinės ašies prispaudžiamoji jėga (downforce), dėl ko automobilis stabiliau laikosi kelyje, panašiai kaip F1 boliduose. Naujojo automobilio stabdžiai taip pat bus panašūs į naudojamus F1 automobiliuose, t.y. anglies pluošto keraminiai (CCMR) diskai. Tokie stabdžiai beveik neperkaista net intensyviai naudojami, jie leidžia automobilį nuo 300 iki 0 km/val. sustabdyti vos per 7 sekundes. Stabdant vairuotojo perkrova gali siekti apie 1,3 G.
Nei šio automobilio kaina, nei kitos detalės kol kas neskelbiamos, tačiau tai, ką išgirstu iš Niccolò, tikrai stebina. Turiu pripažinti, kad EV-R turėtų tapti rimtu konkurentu tokiems automobiliams kaip „Bugatti Veyron“ ir „Koenigsegg Agera One:1“. Beje, du EV-R jau parduoti – klientai automobilį nusipirko vos išvydę jo projektą.
Besibaigiant viešnagei „Mazzanti Automobili“ gamykloje, pasirodo ir pats Luca Mazzanti. Energingas, visur spėjantis greitų ir unikalių automobilių kūrėjas pasisveikina ir atsiprašo, kad pats negali dalyvauti ekskursijoje. Vyras rūpinasi paskutiniais formalumais prieš „Evantra 00“ išsiųsdamas į Romoje po kelių dienų vyksiančią „Supercar Roma Auto Show“ parodą, o „Evantra 01“ – į „Mille Miglia“ istorinių automobilių lenktynes nuo Brešios iki Romos ir atgal.
Trumpai apie superautomobilius
Daugumai žmonių turėti bet kokio modelio „Ferrari“ ar „Lamborghini“ būtų svajonių išsipildymas, tačiau egzistuoja ir kita kategorija žmonių. Žmonių, kurie trokšta ne šiaip greito automobilio, bet superautomobilio (angl. supercar).
Tačiau kas yra tas superautomobilis? Pirmiausia toks automobilis turi būti pagamintas ribotu tiražu. Kuo mažiau jo vienetų pagaminta – tuo geriau. Jo techninės galimybės turi būti kuo įspūdingesnės. Ir, žinoma, visuomet labai didelė kaina. Pavyzdžiui, bazinė „Porche 918“ kaina siekia 850 tūkstančių eurų, „Ferrari LaFerrari“ – apie 1,5 milijono, o „Koenigsegg One“ – nuo 1 iki 2 milijonų eurų.
Teigiama, kad superautomobilio pirkėjas paprastai jo trokšta ne tik dėl techninių galimybių, bet ir dėl unikalumo, išskirtinumo. Juk kiekvienas toks automobilis būna, trumpai kalbant, pagamintas rankomis, pritaikytas konkrečiam pirkėjui.
Žinoma, tokių ypatingų automobilių rinka nėra didelė, tačiau pirkėjai gali sau leisti tikrai labai daug. Be to, bene visų automobilių gamintojų svajonė – pasiūlyti ką nors nepaprasto. Bene ilgiausią superautomobilių sąrašą turi „Ferrari“ (nuo įvairių 288 GTO, F40, „Enzo“ iki „LaFerrari“), o visai neseniai išplatino žinią apie naują programą „Tailor Made“, kurios esmė – klientas vyksta į Maranelą, Ferrari namus Italijoje, ir kartu su dizaineriais suasmenina perkamą automobilį.