Automobilių pramonėje yra daugybė būdų mažinti veiklos pėdsaką aplinkoje. Visi gamintojai be išimties anksčiau ar vėliau privalės atsisakyti iškastiniu kuru varomo transporto priemonių gamybos ir pereiti prie elektromobilių bei vandenilinių automobilių, tačiau pasitenkinti vien šia transformacija nepakaks.
Norint pagaminti bet kurį automobilį, reikalingas platus medžiagų ir komponentų spektras, o jas pakeisti tvaresnėmis nėra taip paprasta, kaip parduotuvėje pasirinkti popierinį maišelį vietoje plastikinio. Tam gamintojai turi sukurti iš esmės naujas tiekimo grandines, pasirinkti teisingus partnerius ir pasirūpinti, kad naujosios medžiagos būtų ne mažiau patikimos nei ankstesnės.
Laimei, pažangūs gamintojai jau dabar deda tvirtus permainų pamatus. Kaip ir įprasta automobilių pramonėje, pirmieji ledus pralaužia prabangių modelių gamintojai. Štai Didžiosios Britanijos prabangių ir sportinių automobilių gamintojas „Jaguar Land Rover“ jau 2020 metais pranešė, kad naujos kartos modeliuose bus plačiai naudojamos tvarios medžiagos. Britai taip pat jau išmėgino naujus sprendimus, kad padarytų tiekėjų veiklą ir tiekimo grandines skaidresnes.
„Šia prasme automobilių pramonė nedaug skiriasi nuo kitų industrijos šakų, pavyzdžiui, baldų ar drabužių kūrėjų. Ir ten, ir čia ieškoma taršių komponentų pakaitalų, taikomos įvairios perdirbtos ir perdirbamos medžiagos – nuo metalų ar plastikų iki įvairių audinių. Vienas svarbiausių tikslų – palikti kuo mažiau neperdirbamų atliekų ir taikyti kuo švaresnius gamybos procesus“, – komentuoja Ekologinio dizaino asociacijos įkūrėjas Simonas Tarvydas.
Perdirbta nereiškia prastesnės kokybės
Kai kurių žmonių nuomone, nepriekaištinga kokyė ir pakartotinis medžiagų naudojimas neatrodo suderinami – kaip iš atliekų sukurti produktus, kurie atitiktų aukščiausius standartus ir lūkesčius? Tai iššūkis, kurio drąsiai ėmėsi „Jaguar Land Rover“: kad patenkintų klientų lūkesčius, pradėjo diegti novatoriškus procesus, o kad surastų naujoviškų ir aplinkai nekenksmingų medžiagų, kurias jau dabar būtų galima naudoti automobiliuose, ėmė dirbti su geriausiais partneriais.
Pavyzdžiui, jau dabar užsakomuose „Range Rover Evoque“, „Range Rover Velar“ ar elektromobilyje „Jaguar I-PACE“ galima rinktis ekologišką tekstilinį saloną arba užsisakyti kokybišką „Kvadrat“ vilnos tekstilę, pagamintą iš perdirbtų plastikinių butelių, bei zomšos mišinį salono apdailai. „Range Rover“ taip pat bendradarbiauja su bendrove „Ultrafabrics“, kad pasiūlytų vidaus apdailą iš veganiškos odos, kuri savo tekstūra prilygsta tikrajai odai, bet yra 30 procentų lengvesnė ir ketvirtadaliu sumažina išskiriamą CO2 kiekį, kuris būtų išskirtas apdirbus tikrą odą.
Jau dabar diegiamos naujos medžiagos – specialistų sveikintinas kelias, tačiau jų perdirbimas ateityje ir su tuo susiję sprendimai taps tik svarbesni.
„Vadovaujantis žiedinės ekonomikos principu, medžiagos turėtų nuolatos cirkuliuoti – būti perdirbamos. Iš jų sukurtiems produktams taip pat reikėtų išsaugoti tą savybę, kad vėliau juos būtų galima perdirbti. Kuo ilgiau tam tikros medžiagos išlaiko savo daiktišką būvį ir yra apyvartoje, tuo ilgiau jos nekeliauja į šiukšlynus ir neteršia gamtos. Tai ypač svarbu kalbant apie plastikus ir įvairias sintetines medžiagas“, – pažymi S.Tarvydas.
Tokių veiksmų pavyzdžių toli ieškoti nereikia. Štai „Jaguar Land Rover“ iš peties ėmėsi investuoti į naujų ekologiškų medžiagų gamybą. Pavyzdžiui, naujų „Jaguar“ ir „Land Rover“ automobilių salonai dekoruojami „Econyl“ audiniu, kuris yra cheminio proceso perdirbant panaudotus nailoninius žvejybos tinklus rezultatas. Pirminė medžiaga, gaunama depolimerizuojant seną nailoną, paverčiama „Econyl“ verpalais ir gali būti naudojama kaip įvairiausios paskirties ekologiškas audinys. Taip itin taršūs gamtai produktai virsta labai aukštos kokybės medžiagomis.
Platus pokyčių kelias
Tvarumo siekiantys automobilių pramonės žaidėjai turės kreipti dėmesį į viską, kas daro stiprų poveikį galutiniam produktui, – nuo tiekimo grandinės iki naujų medžiagų ir gamybos procesų. Tam taip pat padės įvairūs nauji skaitmeniniai sprendimai, o „Jaguar Land Rover“ netgi eksperimentuoja su tokiomis technologijomis kaip blokų grandinės (angl. blockchain), norėdamas sukurti skaidrias tvarių odinių medžiagų tiekimo grandinės linijas. Visa tai yra ilgalaikės gamintojo strategijos dalis.
„Siekdami „Reimagine“ strategijoje numatytų tikslų, šiuo metu pertvarkome savo tiekimo grandines. Daugiausia dėmesio skiriame skaidrumui ir tvarumui. Tai leis mums toliau gerinti interjeruose naudojamos odos tiekimo grandinės tvarumą ir užtikrinti visišką žaliavų atsekamumą nuo pirminio taško iki konkretaus automobilio“, – sako „Jaguar Land Rover“ tiekimo grandinės vadovas Dave’as Owenas.
Perdirbtos medžiagos, nauji procesai, tiekimo grandinės skaidrumas ir neutralumas aplinkai anglies junginių emisijos atžvilgiu – tai tik keletas žingsnių, kurių imasi Didžiosios Britanijos gamintojas, kad iki 2039-ųjų taptų visiškai neutralus aplinkai. Kad sukurtų tvaresnes transporto priemones, bendrovė kasmet investuoja apie 2,9 mlrd. eurų.
Legendinis prabangių sportinių modelių kūrėjas „Jaguar“ nuo 2025 m. taps vien elektros energija varomų naujų automobilių gamintoju, o „Land Rover“, garsėjantis prabangiais visureigiais, iki 2026 m. pristatys šešis visiškai elektrinius modelius. Štai elektra varomas „Range Rover“ visureigis į kelius išriedės jau 2024 m., o dar iki tol Didžiosios Britanijos gamintojas pasiūlys platų hibridinių ir iš tinklo įkraunamų hibridinių transporto priemonių asortimentą.