Pirmiausia trumpai apžvelkime rinką. Ką Lietuvoje galima nusipirkti už 35 tūkstančius eurų? Tikrai nedaug modelių.
„Jaguar I-Pace“, tapęs „Europos metų automobiliu 2019“, kainuoja nuo 80,7 tūkst. Eur. „Audi e-tron“ – 82,6 tūkst. Eur. Apie „Tesla“ kalbėti sunku, nes Lietuvoje nėra atstovybės. Bet „Model 3“ kaina, jei pavyktų įsigyti Nyderlanduose ar Vokietijoje, prasideda nuo 45-52 tūkst. Eur ir kyla aukštyn.
Pigesnius elektromobilius rinkai siūlo „Hyundai“ (bet „Kona“ modelis perkopia 40 tūkst. Eur). O populiariausias šiuo metu „Nissan Leaf“ su maža (tik 28 kWh) baterija kainuoja 36 880 Eur.
Na, pritaikius nuolaidą, galima tilpti į 35 tūkst. Eur. Bet nuvažiuojamas atstumas nelabai įspūdingas: deklaruojamas 270 km (WLTP režimu) būtų pasiekiamas ne visiems. O talpesnę 62 kwh bateriją turintis „Leaf e+“, realiai galintis nuvažiuoti iki 350 km (deklaruojamas vidurkis 385 km) kainuotų kaip „Hyundai Kona“ – nuo 43 700 Eur. Taigi į „nuolaidinę“ kategoriją niekaip netelpa.
Tiesa, „Volkswagen“ žada rinką užpildyti „e-Up!“, kurie kainuos mažiau nei 20 tūkst., o galės nuvažiuoti iki 260 km. Vėliau rinkai pasiūlys ir ID.3, kurio bazinė kaina – apie 30 tūkst. Eur, o nuvažiuojamas atstumas – apie 330 km (teorinis). Taigi, kaip mėgsta sakyti tautiečiai, tokiu iš Vilniaus į Palangą nesustodamas nenuvažiuosi – greitkelyje, netgi važiuojant tik 110 km/val., elektros sąnaudos didėja.
Tačiau paanalizuokime svarbiausią aspektą: ar tokia PVM nuolaida priverstų atsisakyti taršių automobilių ir pirkti elektromobilius?
PVM lengvata – ne tik žaliems automobiliams
Žurnalo „Keturi ratai“ vyr. redaktorius Marius Eidukonis siūlo įdėmiau pažvelgti į mūsų šalies automobilių rinkos situaciją.
Esame naudotų automobilių kraštas. Autoplius.lt duomenimis, 2019 – ųjų antrąjį ketvirtį buvo nupirkta apie 15 tūkst. naujų automobilių ir atlikta apie 100 tūkst. naudotų automobilių sandorių. Tad didžiajai daugumai automobilių pirkėjų tai nieko nekeistų. O ir vertindami naujų automobilių įsigijimus, matome, kad vidutinė naujai įsigyjamo automobilio kaina tą patį 2019 antrąjį ketvirtį siekė apie 19,5 tūkst. eurų.
Vidutinė naujai įsigyjamo automobilio kaina – 19,5 tūkst. eurų.
Taigi rinkos dalis, kai įsigyjami automobiliai, kainuojantys 30 tūkst. Eur ir daugiau, yra labai menka. Taip pat verta suskaičiuoti, kiek naujų automobilių įsigyja fiziniai asmenys, o kiek tokių automobilių įsigyja juridiniai asmenys.
„Ar PVM lengvata žmogų, svarstantį įsigyti automobilį virš 30 tūkst., paskatins žvilgtelėti į elektromobilį, sunku pasakyti. Matyt, reikėtų vertinti, kelintas tai automobilis šeimos parke bus. Jeigu pirkėjas renkasi antrą savo autoparko automobilį, gali būti, kad jis pasirinks elektromobilį ir naudos jį susisiekimui mieste ar neilgoms išvykoms.
Jeigu tai bus pirmasis autoparko automobilis, abejoju, ar vietoj vidaus degimo varikliu aprūpintos transporto priemonės bus pasirinktas elektromobilis – būtent dėl jo ribotumo. Taip pat vertinant šią lengvatą per socialinio teisingumo prizmę, jeigu elektromobilis pasirenkamas, kaip antrasis autoparke, tai kodėl valstybė turėtų remti tokius dalykus?“, – klausia M.Eidukonis.
Be to ir elektromobilių, įsigyjamų už tokią pinigų sumą, skaičius nėra didelis. Į jį patenka paprasčiau sukomplektuoti „Nissan“, „Hyundai“, „Renault“ modeliai. Tad žvelgiant į apribotą pasirinkimo galimybę irgi kyla klausimas, kodėl, pavyzdžiui, pasirinkta suma 35 tūkst. eurų, o ne 40 ar 45, o gal 50 tūkst...
„Suprantu, kad tuomet mes pereiname į prabangių automobilių segmentą ir išeitų, kad valstybė remia iš dalies prabangos prekės įsigijimą. Taip pat kitas klausimas tokių siūlymų autoriams: kodėl kalbama tik apie PVM lengvatas elektromobiliams, kurių kainos yra nemenkos. Vienas dalykas elektromobilių populiarinimu spręsti ekologinius dalykus, tačiau jų skaičiaus augimas gatvėse miestų nuo spūsčių neišvaduoja.
Rinka siūlo ir kitų elektrinių transporto priemonių – dviračius, motociklus ir motorolerius (jų apžvalgą galite rasti ir Gazas.lt portale). Reiktų galvoti plačiau, apie ekologiškų transporto priemonių, patogių judėti miestuose, skatinimą. Siūlyčiau apskritai svarstyti PVM ekologiškoms – elektrinėms/vandeniliu (nors pastaroji technologija nepopuliari Lietuvoje, bet pasaulis ją vysto) varomoms transporto priemonėms. Nes viena yra paskatinti žmogų pasvarstyti įsigyti elektrociklą ar elektrorolerį už 3000 ar 5000 eurų, o kas kita – už sumą, artėjančią link 35 tūkst.“, – apibendrina žurnalo „Keturi ratai“ redaktorius M.Eidukonis.
Vitoldas Milius: toks siūlymas nesprendžia jokios problemos
Žurnalo „Auto Bild“ vyr. redaktorius Vitoldas Milius – dar kategoriškesnis. Jo manymu, Lietuvos vairuotojai ypač gerai moka paskaičiuoti, kokia transporto priemone jiems labiausiai apsimoka važiuoti. Todėl mieste, jei važinėja elektromobiliu, tai dažniausiai naudotu. Visiems kitiems elektromobilio kaina kol kas yra per didelė, o nuvažiuojamas atstumas – per trumpas, kad naudotų jį užmiestyje.
„Kol elektra greito krovimo stotelėse nemokama, viskas gerai. Nusiperka kokį skendusį Leaf iš JAV, viena įkrova įveikiantį vos 100 km, ir viskas. Už tokį automobilį sumoka apie 8-10 tūkst. Eur. Bet svarbiausia, kad tas PVM sumažinimas žmogui, seną benzininį ar dyzelinį automobilį perkančiam vidutiniškai už 5 tūkst. Eur, tikrai nieko nereiškia“, – dėsto argumentus V.Milius.
PVM sumažinimas žmogui, seną benzininį ar dyzelinį automobilį perkančiam vidutiniškai už 5 tūkst. Eur, tikrai nieko nereiškia.
Iš tiesų, įsigilinkime į seną taršų automobilį vairuojančio žmogaus logiką. Jei jis turguje gali rasti mažiau populiarų, bet puikiai važiuojantį automobilį už 2-6 tūkst. Eur., tai koks jam skirtumas, kiek kainuos naujas „Leaf“: 35 tūkst. ar 31,85 tūkst. Eur?
V.Miliaus nuomone, ši lengvata patiks tiems vartotojams, kurie ir taip būtų pirkę elektromobilį. Dabar galės sutaupyti kelis tūkstančius eurų, tik tiek. Bet Lietuvos mastu tai nieko nekeičia.
„Nesuprantu, kam reikia daryti kažkokius špagatus elektromobiliams. Lietuva turi spręsti ne elektromobilių, sudarančių itin mažą procentą, klausimą, o taršių automobilių problemą – neleisti įvežti į mūsų šalį šiukšlyno. Koks jis bebūtų: benzininis, dyzelinis ar net elektrinis.
Svarbu neleisti neleisti įvežti į mūsų šalį šiukšlyno...
Šiandien elektrinis automobilis pasaulyje dar nesprendžia esminių problemų. Nebent labai lokaliai. Tarkime ,Oslo centre. Arba elektriniai autobusai Vilniaus senamiestyje – taip, tai yra motyvuotas sprendimas. Bet kai kalbame apie ilgesnes keliones, svarbu, kad Lietuvos keliais važiuotų techniškai tvarkingi automobiliai“, – sako „Auto Bild“ redaktorius, „Lietuvos metų automobilio“ konkurso komisijos narys.