Kaip pastebėjo 15min kalbintas D.Jakas, statistika rodo, kad Lietuvoje naudoti elektromobiliai perkami daugiau kaip du kartus dažniau negu nauji. Anot jo, antrinėje rinkoje šiuo metu populiariausias „Nissan Leaf“ elektromobilis pirkėjams dažniausiai atsieja 11-13 tūkst. eurų.
„Automobilio pirkimui paprastai skiriama suma atitinka metinį atlyginimą, – paaiškino pašnekovas, – todėl tikrai ne kiekvienas gali sau leisti naują elektromobilį.“
Baterija – brangiausia elektromobilio dalis
Į ką reikėtų atkreipti dėmesį perkant elektromobilį? Kaip pastebėjo D.Jakas, pati brangiausia elektromobilio dalis – baterija, todėl būtina ją patikrinti. „Jeigu baterijos likutis yra mažas, automobilis nuvažiuos mažiau kilometrų. Žinoma, kaip ir renkantis įprastą automobilį, svarbu atlikti bendrą patikrinimą – įvertinti važiuoklę, kondicionavimo, šildymo sistemas ir panašiai.“
Pašnekovo teigimu, taip pat reikėtų pasidomėti, kokioje šalyje elektromobilis buvo eksploatuojamas, nes baterijos netoleruoja karščio – joms tinkamiausia temperatūra, anot jo, yra apie 20-30 laipsnių.
„Tai aktualu perkant automobilį iš JAV, – pabrėžė jis ir paaiškino, kad kuo daugiau laiko automobilis praleido karštyje, tuo mažesnis bus baterijos likutis. Žinoma, daug kas priklauso ir nuo to, kaip buvęs savininkas priemonę prižiūrėjo.“
Paklaustas, kokie ženklai signalizuoja, kad elektromobilio geriau nepirkti, D.Jakas svarstė: „Sakyčiau, kad vienas iš svarbiausių dalykų – baterijos būklė. Jeigu kalbame apie patį populiariausią „Nissan Leaf“ automobilį, tai reikėtų įvertinti baterijos resursą, kuris rodomas ekrane. Jeigu matote, kad iš 13 padalų tėra 6, tai reiškia, kad baterijos liko tik pusė. Žinoma, jeigu jus tenkina, kad automobilis nuvažiuos perpus mažiau negu galėtų, tada viskas gerai, bet ir kaina turi būti atitinkama.“
Įprastų automobilių pardavėjai žino įvairių gudrybių, padedančių apgauti pirkėją, ar taip pat yra su elektromobiliais?
„Deja, bet taip. Galima padaryti, kad baterija atrodytų geresnės būklės nei yra iš tikrųjų, bet taip pat yra būdų tai patikrinti, nors tai ir nėra taip paprasta“, – kalbėjo elektromobilių entuziastas D.Jakas.
Be to, kaip pastebėjo pašnekovas, dažnai, kaip ir perkant įprastą automobilį, pardavėjai bando nuslėpti informaciją apie autoįvykius, tačiau įgudusios specialistų akys tai gana lengvai pastebi. „Kita vertus, – pastebėjo jis, – jeigu naujas „Nissan Leaf“ kainuoja apie 40 tūkst. eurų, tai būtų naivu tikėtis, kad už 11 tūkst. eurų pirktas automobilis neturės jokių trūkumų.“
Elektromobiliai genda rečiau
Pustrečių metų naudotą elektromobilį vairuojantis D.Jakas atskleidė, kad per šį laiką į serviso meistrus neteko kreiptis nė karto. „Tiesa, – pridūrė jis, – reikėjo keisti oro filtrą, bet tai kainavo vos 8 eurus.“
„Elektromobiliai yra gerokai patikimesni, nes juose paprasčiausiai yra mažiau judančių ir vidaus degimo procesuose dalyvaujančių dalių. Pavyzdžiui, nėra įpurškimo sistemos, siurblių, dirželių, sankabos, kitaip tariant – visos krūvos dalykų, kurie, įprastuose automobiliuose, genda dažniausiai“, – pastebėjo 15min kalbintas elektromobilių entuziastas.
Tiesa, kaip pastebėjo D.Jakas, pasirinkti gerą elektromobilio meistrą nėra taip paprasta, nes mūsų specialistai turi per mažai patirties.
Elektromobiliai genda pakankamai retai, todėl tiek eksploatacija tiek remontas yra pigūs.
„Vis dėlto, asmeninė patirtis rodo, elektromobiliai genda pakankamai retai, todėl tiek eksploatacija tiek remontas yra pigūs“, – 15min teigė jis.
Įkrovimo stotelių skaičiumi lenkia Helsinkį
Pasaulyje elektromobilių sparčiai daugėja, o ar Lietuvoje esame tam pasiruošę? Anot A.Šeršniovo, sostinės vairuotojams įkrovimo stotelių netrūksta – jų skaičius netgi didesnis nei Taline, Rygoje ar Helsinkyje. Vis dėlto, kaip pastebėjo pašnekovas, kitiems Lietuvos miestams dar reikėtų pasitempti, tačiau tai padaryti ketinama jau iki kitų metų pabaigos.
Beje, plėtrą planuoja ir šiuo metu 75 automobilių įkrovimo stoteles valdanti įmonė „Ignitis“. Tarp naujai įrengiamų stotelių bus ir naujos kartos itin greito įkrovimo stotelės, kurios elektromobilį galės įkrauti vos per 15 minučių.
„Patarčiau, – kalbėjo jis, – įsirengti išmaniąją įkrovimo stotelę, nes ateityje, ką jau dabar matome Vakarų Europos šalyse, elektromobilis bus ne vien transporto priemonė, bet ir elektros tinklo sudedamoji dalis. Kitaip tariant, elektros energiją iš automobilio bus galima naudoti namų reikmėms, ir net ja dalintis su kitais elektromobiliais perduodant ją į elektros tinklą.“
Be to, anot pašnekovo, elektromobiliai sparčiai tobulėja ir keičiasi, todėl verčiausia rinktis universalią įkrovimo stotelę, leidžiančią patiems reguliuoti įkrovimo stotelės galią.
Patikrinkite, ar elektromobilio įkrovimo jungtis tinkama Lietuvai.
„Be to, pridūrė jis, – patikrinkite, ar elektromobilio įkrovimo jungtis tinkama Lietuvai. Prieš pirkdami tokį elektromobilį pasikonsultuokite su specialistais. Tai ypač aktualu kai perkamas “Tesla„ markės elektromobilis iš JAV.“
A.Šeršniovas taip pat pastebėjo, kad naudotų elektromobilių rinka sparčiai auga, o tuo įsitikinti galima vien pažvelgus į skelbimus: „Jeigu metų pradžioje buvo parduodama vos 20-30 naudotų elektromobilių, tai dabar paprastai yra apie pusantro šimto.“
Per ateinančius kelerius metus, anot pašnekovo, naujų elektromobilių pasiūla augs eksponentiškai, kas automatiškai didins ir naudotų elektromobilių rinką.
„Anksčiau ar vėliau, – pastebėjo jis, – elektromobiliai pakeis visus dabartinius automobilius, kurie teršia aplinką. Juos išlaikyti bus brangu bei nepatogu dėl mažėjančių ir brangstančių parkavimo vietų, naujų mokesčių, augančių kuro akcizų ar pan. Todėl net jeigu šiandien dar nevairuojate elektromobilio pradėkite domėtis jais, nes anksčiau ar vėliau teks persėsti į šią transporto priemonę. Na o tie, kas jau pasirinko tokią transporto priemonę, vis dar gali naudotis elektromobiliams teikiamais privalumais: važiavimu A juosta, visiškai nemokamu parkavimu ir net nemokamu įkrovimu. Tie kas vairuoja elektromobilį šiandien, kelią į degalinę prisimena tiktai tada, kai užsimano kavos ar sumuštinio.“