Elektrinis miesto ateities transportas: elektrociklai

Vilniuje atsiradus „viešiesiems“ elektriniams paspirtukams (tiksliau būtų sakyti riedžiams, nes pasispirti nebereikia) – miesto visuomenė dar labiau įvertino tokio transporto naudą. Ir, beje, pavojingumą, nes jiems trūksta eismo kontrolės. Gatvėmis rieda jau ir ne vienas elektra varomas automobilis. Šį kartą pasižvalgykime, kokius turime ir galime įsigyti Lietuvoje elektrinius motociklus – ar, tiksliau, elektrociklus.
Elektrociklai
Elektrociklai / Gamintojų nuotr.

Elektra varomų – 925 kartais mažiau

Iš viso 2019 m. liepos 1 d. duomenimis „Regitra“ nurodo Lietuvoje įregistruotų 1785 vnt. elektrinių transporto priemonių. Tai reiškia, kad, palyginus su visomis kitomis grynomis kuro rūšimis (ne hibridinėmis), elektra varomų transporto priemonių yra 925 kartais mažiau. Iš jų dviratės ir triratės transporto priemonės atrodo gana kukliai: turime 155 vnt. L1 kategorijos TP, 8 vnt. – L2 kategorijos, 22 vnt. – L3, 5 vnt. – L5; 27 vnt. – L7.

L1, arba grubiai tariant mopedų iki 4 kW, turime tokių „egzotinių“ pavadinimų: Niu, Malaguti, Zhejiang, Abat, Saiting, Jiangsu-Sinski, Xinri, Jonway, Xinling, Benda, Fujiang, Giantco ir kt. Pirmasis užregistruotas toks aparatas Lietuvoje – 2007 m., o štai pirmasis elektrinis motociklas, užregistruotas Lietuvoje tais pačiais metais kaip ir pagamintas – 2010 m. – buvo ZERO. Iš viso minėtų ZERO motociklų turime 3: pirmasis su 9 kW variklio galia, kiti du – 2016 ir 2018 m. (pastarais su 34 kw galia). Elektrinių motociklų lyderis Lietuvoje yra KTM – įregistruoti jau 8 vnt.

Pažiūrėkime, kokius elektrinius modelius siūlo motociklų gamintojai. Visų pirma, pasaulyje plačiai žinomų ir grynai tik elektrinius motociklus gaminančius gamyklų atstovybių Lietuvoje dar nėra. Tarkime, jau minėtų kalifornietiškų ZERO ar „Alta“ bei švediškų „Cake“.

Ateities istorija arba 0,01 euro cento už kilometrą

„Ateities istorija“ – tokiu lozungu pasitinka „Zero“ internetinė svetainė. Tik per 10 metų amerikietiški motociklai, gimę kaip startuolis viename garaže Santa Kruze, ateitį pavertė realybe – tapo gerbiama marke, kuri keičia motociklizmo industriją. Šiuo metu ZERO yra savo srities lyderė, siūlanti 5 skirtingus modelius; du iš jų vis labiau populiarėja tarp policijos patrulių ir kariuomenės pajėgų. Šių metų gegužės pabaigoje ZERO atkeliavo ir į Europą – atidaryta pirmoji parduotuvė Barselonijoje, Ispanijoje.

Pasak gamintojų, šie motociklai siūlo patį ilgiausią važiavimo atstumą, kuris priklauso nuo baterijos talpos, greičio ir vairavimo įpročių. Tarkime, jeigu prie „Zero SR“ modelio pridėsime papildomą „Power Tank“, kuris atsiras prekyboje šį rudenį, šis modelis nuvažiuos 350 kilometrų mieste arba 175 km užmiestyje. Naujausias modelis SR/F turės net 110 arklio galių, pasieks 200 km/val. greitį, o baterija įsikraus per kiek ilgiau negu valandą. Taip pat gamintojai deklaruoja, kad vienas kilometras su jų motociklais kainuoja 0,01 euro centą.

VIDEO: Zero Motorcycles 2019 Launch Video

Nuo šio motociklo prasidėjo ir belgės Trui Hanoulle inicijuojamas renginys „Electric Night Ride“ po to, kai ZERO motociklu ji nukeliavo nuo Belgijos iki Turkijos ir liko pakerėta. Jau ketvirtus metus iš eilės liepos mėnesį šis pasivažinėjimas vyksta ankstyvą rytą (prasideda daugmaž 4 ryto) vis kituose Europos miestuose – šįmet rinkosi Štutgarte. Pirmasis renginys Belgijoje surinko 55 elektrinius motociklus/dviračius, antrasis – 43-is, pernai Paryžiuje susirinko 69. Beje, panašių iniciatyvų daugėja. Štai, kad ir svetainė electricmotorcycles.news, sukurta entuziasto, dalinasi įvairiomis žiniomis apie elektrinius aparatus.

VIDEO: Electric Night Ride #3 PARIS

Vienintelis garsas – grandinė

Lietuvoje daugiausia įregistruotų elektrinių motociklų KTM atstovybės vadovas Mindaugas Šimėnas primena, kad KTM elektrinius motociklus gamina jau 5-erius metus. Iš pradžių buvo 3 modeliai: krosinis „Freeride E-SX“, supermoto E-SM ir enduro E-XC. Pasak Mindaugo, tai buvo iš esmės tas pats motociklas, tik šiek tiek skyrėsi pakaba ir ratai. Variklis išvystydavo 18 kw galią ir 42 nm sukimo momentą. „Iš pažiūros galia atrodo nedidelė, bet elektros varikliui tai yra labai didelis skaičius, kadangi jie pasiekiami iškart – t.y. nuo 0 aps./min.

Praėjusiais metais KTM baterijų talpą padidino 50 proc. – nuo 2.6 iki 3,9 kw. Išvertus paprasčiau – tai yra maždaug 1,5–2 val. pasivažinėjimas vidutinio sudėtingumo enduro trasoje. Baterijos pakrovimas iki 90 proc. užtrunka tik apie 50 min. – pasikrauna, kol pailsi, ir leki toliau,“ – dėsto M.Šimėnas.

Dabar KTM siūlo tik vieną modelį – enduro motociklą Freeride E-XC. Beje, „Freeride E-SM“ galima išbandyti ir „E-Power Arena“ kartodrome, kur jau daugiau negu metai veikia pirmoji elektrinių motociklų vairavimo mokykla tiek vaikams, tiek suaugusiems.

Pasak KTM atstovybės vadovo, visą bazę šis motociklas dalinasi su savo benzininiais broliais: „Varai kaip su benzinu, tik vienintelis garsas, kurį girdi, yra grandinė. Beje, jau dabar startuoja vaikams skirti KTM elektriniai krosinukai, kurie kainuos apie 5000 EUR – taigi neabejojama, kad tokių motociklų klasė netolimoje ateityje bus įtraukta ir į motokroso čempionatus.“

Visuotinė elektrifikacija arba nesmirda benzinu

Svarbu paminėti, kad elektrinių KTM motociklų apskritai yra pagaminta nedaug – dabar atstovybė gaus tokį tik rudenį – bet jau 2020 m. modelį. Su įkrovikliu jo kaina sieks apie 11 400 EUR. „Paprasti žmonės tokių motociklų įsigyja retai. Manau, dabar yra iš viso apie 10 žmonių. Bet jie – netipiniai motociklistai. Juk tai daugiau smagus žaislas negu kasdienis motociklas. Visų pirma juos įsigyja žmonės, kuriems ekologija yra prioritetų sąrašo viršuje. Žinoma, tai nereiškia, kad motociklas nesuteikia smagumo“, – mąsto Mindaugas.

Paklaustas apie elektrinę ateitį, M.Šimėnas neabejoja: „Jeigu niekas nesukurs kitos alternatyvos vidaus degimo varikliui, tai bus neišvengiama ateitis. Tik laiko klausimas, kada visuotinė elektrifikacija įsiskverbs į moto pasaulį, kaip jau yra su mašinomis. Nors motociklistai, priešingai nei automobilių vairuotojai, vis dar aktyviai priešinasi viskam, kas neburzgia ir nesmirda benzinu: suprask – jiems motociklas yra ne tik transporto priemonė, bet ir laisvalaikis, laisvė, net gyvenimo būdas.“

VIDEO: KTM FREERIDE E-XC - A quiet ride for a loud lifestyle | KTM

Pirma daina plokštelėje

Tarp didžiųjų, ilgą istoriją menančių motociklų gamintojų elektrinį modelį šiais metais pristatė Harley-Davidson gamykla – pirmąjį elektrinį modelį LiveWire jie pristato kaip „pirmąją dainą plokštelėje“. Žadėta, kad motociklas šį rudenį pasieks ir Lietuvą, tačiau planai kiek nusikelia. „Harley-Davidson“ atstovybės Lietuvoje vyr. vadybininkas Arvydas Skernevičius teigia: „Deja, šiais metais mes dar negausime elektrinio modelio, nors nemažai klientų jau klausinėja. Kol kas juo pradeda prekiauti tik didesnių valstybių didesni dyleriai, pvz., Lenkijoje – trys dyleriai. Baltijos šalyse dar niekas šį sezoną jo negaus, bet kitą sezoną jau panašu, kad turėsime ir mes.

Rugpjūčio antroje pusėje važiuojame į pasaulinį H-D dylerių susitikimą, ten turėtume gauti dar daugiau informacijos apie naujus elektrinius modelius – per ateinančius dvejus metus planuojama išleisti ir mažesnius bei pigesnius elektrinius modelius. Kol kas informacija neskleidžiama. Žinome tik, kad H-D pasirašė sutartį ir investavo į Kalifornijos elektrinių motociklų kompaniją „Alta Motors“, kuri sėkmingai gamina kelis modelius mažesnių elektrinių motociklų, taip pat ir enduro“, – dalinasi A.Skernevičius.

„Garsiausias garsas, kurį girdėsi, bus tavo stipriai plakanti širdis“ – su tokiu šūkiu Harley-Davidson pristato LiveWire, kurio galingumas – 105 AG (78 kW), sukimo momentas 117 N/m, pagreitėjimas iki 100 km/val. – 3 sek., įveikiamas atstumas su pilnu pakrovimu – 234 km.

Pakrovimo stotelėje pilnai pasikrauna per 1 val., 80 proc. – per 40 min., iš paprastos namų rozetės pasikrauna pilnai per 10 val. Kaina sieks kone 30 tūkst. eurų.

VIDEO: LiveWire | Harley-Davidson

Prototipai ir elektroroleriai

Tačiau kai kurios motociklų milžinės elektrinių modelių plačiajai visuomenei kol kas nepateikia. „Honda“ motociklais Lietuvoje prekiaujančios įmonės UAB „NIPPON AUTO“ komercijos direktorius Artūras Vilpišauskas teigia: „Kovo mėnesį Tokijo motociklų parodoje HONDA pristatė du elektrinius prototipus – krosinį CR bei Benly elektrinį motorolerį.

CR krosinio motociklo prototipas sukurtas populiariojo CRF450 pagrindu – su juo modelis dalinasi rėmą, pakabą, tik yra visiškai elektrinis. Benly motoroleris, kaip ir anksčiau HONDA pristatytas PCX Electric motoroleris, komplektuojamas su keičiamomis baterijomis. PCX Electric šiuo metu išbandomas Japonijos rinkoje ir nėra parduodamas – jis siūlomas nuomos pagrindais. Modelį norime išbandyti realaus eismo ir „gyvenimo“ sąlygomis prieš pradedant jo serijinę gamybą. Kol kas nėra oficialių duomenų, kada modeliai galėtų atkeliauti į Europą.“

Ir pabaigai, dar apie motorolerius. Juolab, šio pavasario sexy naujiena yra „Vespa Primavera Electtrica“ – ši moderni klasika yra verta atskiro straipsnio-test ride (bus!). Verta paminėti ir tai, kad BMW taip pat šį bei tą siūlo, bet ne Lietuvoje – elektrinį, kaip vadina gamintojai, „maxi scooter“ C evolution, kainuojantį apie 15 000 eurų su 35 kW elektros varikliu, galinčiu pasiekti 129 km/val. greitį ir su pilnai pakrauta baterija nuvažiuoti apie 160 km. Tačiau šio elektrinio motorolerio, o gal tiksliau sakyti elektrorolerio, svoris taip pat yra atitinkamas – jis sveria net 275 kg.

Taip pat, liepos mėnesį Lietuvoje buvo įregistruoti ir šie elektriniai mopedai iki 4 kW: „Doohan“ bei „Super SOCO“. Apie juos – kitame straipsnyje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis