Elektromobilio įkrovimas – ne problema: kaip sumaniai paskirstyti elektros galią?

Europos Parlamentas ir Europos Komisija sutarė, kad nuo 2035 metų visų naujų automobilių, parduodamų Europoje, emisijos turės būti lygios nuliui. Taigi jau po dešimtmečio iš naujų automobilių salonų visi išvažiuos elektromobiliais.
Elektromobilis
Elektromobilis / 123rf.com nuotr.

Tiesa, pastarieji sparčiai vystosi ir jau dabar dažnas viena įkrova gali nuvažiuoti per 350 kilometrų, o įsikrauti per pusvalandį. Tačiau yra dar viena grandis, apie kurią šiame transporto renesanse mažai kas kalba – tai elektros tinklo pajėgumas atlaikyti didėjančius elektros energijos poreikius.

„Atsiranda vis daugiau įrenginių – saulės, vėjo jėgainės, elektromobilių įkrovikliai ir panašiai – kurie jungiami į tinklą, o tai yra papildomas krūvis infrastruktūrai ir be naujų sprendimų ji tiesiog nepajėgs atlaikyti augančios apkrovos. Kalbant apie tinklo plėtrą, neišvengiamai reikia kalbėti ir apie dideles investicijas. Tiesa, yra įvairių sprendimų, leidžiančių efektyviau išnaudoti esamą infrastruktūrą“, – komentuoja „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO) Inovacijų ir paslaugų vystymo skyriaus paslaugų vystymo vadovas Aurimas Pavilonis.

Sprendimas, leidžiantis sumažinti išlaidas

Pašnekovas sako, kad Lietuvoje jau pradėti diegti galios valdymo sprendimai, leidžiantys sumažinti tinklo plėtros išlaidas. Viename iš Vilniaus daugiabučių kiemų bendrovė „Įkrautas“, kartu su ESO, įgyvendino pilotinį projektą, kuriuo suvaldomi elektros srautai taip, kad esamas elektros tinklas užtikrina patikimą elektros energijos tiekimą tiek būtiniems elektrą vartojantiems prietaisams, tiek ir elektromobiliams įkrauti.

Įkrautas nuotr./City verslo centras
Įkrautas nuotr./City verslo centras

„Pilotinio projekto tikslas – išnaudoti daugiabučio pastato likutinę elektros įvado galią elektromobiliams krauti. Pavyzdžiui, naktį, kai gyventojai miega, bendras pastato elektros įvadas yra apkrautas ~10% nominalios galios, tad likusią laisvą 90% galią galima nukreipti elektromobiliams įkrauti. Šis galios valdymas vykdomas viso pastato lygmeniu – sistema stebi realiuoju laiku viso pastato apkrovimo lygį ir informuoja įkrovimo stoteles apie laisvą pastato galią, kurią jos ir gali panaudoti. Įrengėme valdymo sistemą, o ESO užtikrino, kad elektros tinkle pralaidumas būtų pakankamas ir galėtume išnaudoti didžiąją dalį pastato elektros įvado galios,“ – apie įgyvendintą projektą pasakojo įmonės „Įkrautas“ vadovas Paulius Gūžys.

Jam antrina ir A. Pavilonis, sakydamas, kad dėka tokio sprendimo, kai galia yra panaudojama priklausomai nuo to, kokiems poreikiams tuo metu ji labiausiai reikalinga, gyventojai galėjo išvengti papildomų investicijų į galios didinimą bei turėti įkrovimo stoteles savo kieme: „Buvo panaudota tai, kas jau buvo įrengta anksčiau. Įkrovimo stotelės visada turi garantuotą 18 kW galią, kurią dalinasi tarpusavyje. Jei daugiabučio įvade yra laisvos galios (pvz. naktį), įkrovimo galia padidėja iki 60 kW.

Įkrautas nuotr./Paulius Gūžys
Įkrautas nuotr./Paulius Gūžys

Dar vienas šio projekto išskirtinumas – gyventojai neįsirenginėjo individualių įkrovimo įvadų savo asmeninėms stotelėms, kas būtų pareikalavę perteklinės elektros tinklo infrastruktūros. Juk dažnu atveju elektromobilį įkrauname kas 2-3 paras. Visos stotelės buvo prijungtos į vieną bendrą įkrovimo įvadą, kur dalinasi bendra galia ir taip maksimaliai išnaudojo esamą infrastruktūrą.“

ESO Inovacijų ir paslaugų vystymo skyriaus paslaugų vystymo vadovas taip pat perspėjo, kad jei tai netaps bendrąją praktika, ateityje, ypatingai daugiabučių automobilių stovėjimo vietose, susidursime su įkrovimo infrastruktūros įrengimo barjeru: „Įsivaizduokime daugiabutį, kuriame yra, pavyzdžiui, 100 butų. Kiekvienam jų dabar yra rezervuota 10 kW, t.y. visam daugiabučiui 1 MW. Jei 50 butų norės įsirengti įkrovimo stoteles ir rezervuosis pas ESO po 22 kW, turėsime papildomai užtikrinti dar 1,1 MW galios poreikį, tai prilygtų papildomo daugiabučio galios prijungimui“, - teigia A. Pavilonis.

Jis taip pat priduria, kad tokiu atveju reikėtų didelių elektros tinklo rekonstrukcijų, kurių kaina gali siekti dešimtis ir šimtus tūkstančių eurų. „Tokių sumų gyventojai neišgalės susimokėti ir įkrovimo stotelių įrengimas daugiabutyje sustos. Kad taip nenutiktų, reikia maksimaliai išnaudoti jau instaliuotą galią, panaudoti pačių butų nenaudojamą galią, dalintis šia galia tarpusavyje“, – sako pašnekovas

Sudėtingi procesai naudotojui lieka nepastebimi

„Mūsų įgyvendintas projektas sudėtingus galios paskirstymo procesus suvaldo „užkulisiuose“ ir gyventojams nereikia dėl to sukti galvos. Gyventojai įkrovimo stoteles gali valdyti per mobilią aplikaciją, o sistema suprogramuota taip, kad jeigu sutaptų pikinės galios laikas ir įkrovimo stotelėms trūktų galios, tai įkrovimo stotelės, apsaugodamos būtinuosius elektros prietaisus nuo elektros tiekimo sutrikimo, sumažina įkrovimo galią,“ – pasakoja P. Gūžys.

Daugiabučio kieme, kuriame įgyvendintas galios valdymo sprendimas, iš viso yra 11 parkavimo vietų ir šiuo metu įrengtos 4 įkrovimo stotelės. Tačiau sistema pritaikyta taip, kad visos parkavimo vietos galėtų būti prijungtos prie jos be papildomų investicijų ar tinklo pertvarkymo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs