Elektromobilio įkrovos stotelė namie – tikrasis elektromobilumas

Elektromobilumas sparčiai plečiasi: elektrinių automobilių skaičius per metus didėja ne procentais, o kartais. Daug automobilių gamintojų jau yra paskelbę nuo kada jie nebegamins automobilių su vidaus degimo varikliais, įvairių šalių vyriausybės taip pat priima sprendimus ateityje apribosiančius prekybą vidaus degimo variklius turinčiais automobiliais.
Elektrinis automobilis
Elektromobilis / 123RF.com nuotr.

Elektrinių automobilių parkui sparčiai didėjant ir šiai tendencijai tik stiprėjant, didelę reikšmę turės el. automobilių įkrovos stotelių tinklas. Individualiame name automobilio įkrovos stotelė bus neatsiejama namo dalis – kaip ir jo šildymo, vėdinimo sistemos. Statistika rodo, kad 90 proc. elektrinių transporto priemonių kraunama namuose, tačiau jūs labai klystate, jei manote, kad tam užteks paprastos rozetės.

Tikrąjį elektromobilumo žavesį pajusite tada, kai savo namuose turėsite įkrovos stotelę.

123RF.com nuotr./Elektrinis automobilis
123RF.com nuotr./Elektrinis automobilis

Svarbu ne įkrovos laikas, o prieigos pasiekiamumas

Svarstydami apie elektromobilio privalumus ir trūkumus, žmones daro vieną esminę klaidą: lygina vidaus degimo variklį turinčio automobilio kuro bako pripildymo laiką su el. automobilių baterijos įkrovimo laiku. Tuščią benzininio ar dyzelinio automobilio kuro baką „iki viršaus“ pripildome labai greitai – per kelias minutes.

Beveik išsikrovusi elektromobilio baterija galingose, greitos įkrovos stotelėse pakraunama per keliasdešimt minučių, o įprastose įkrovos stotelėse per kelias valandas. Skirtumas didelis, tačiau ekspertai vieningai teigia, kad ne įkrovimo greitis yra svarbiausia, o prieigos prie įkrovos stotelės galimybė.

Vidutiniškai lengvasis automobilis naudojamas 2 –3 valandas per parą, o visą kitą laiką jis stovi. Naktį, kai automobilis „ilsisi“ garaže ar prie namų, jo bateriją namų stotelė visiškai įkraus ir ramiai miegančiam automobilio savininkui dažniausiai nesvarbu per kiek laiko tai įvyks: per valandą ar per penkias valandas.

Svarstant apie el. automobilio privalumus ir trūkumus, visada reikia įvertinti tą faktą, kad benzino kolonėlės individualaus namo kieme nepasistatysime, o štai įkrovos stotelę prie namų ar garaže įsirengti galime lengvai ir greitai. Be to naftos neišsikasime, o štai elektrą pasigaminti galime, jei ant jūsų stogo bus įrengta elektrinė. Saulės elektrinė ant stogo ir elektromobilis šiais laikais yra ypatingai viliojantis derinys.

Investavus į elektromobiliams skirtą namų įkrovos stotelę, jums nereikės galvoti kiek ir kur įrengta viešų įkrovos prieigų, nereikės įsilieti į besiskundžiančiųjų viešųjų įkrovos stotelių darbo sutrikimais ar dideliu jų užimtumu. Naudodami savo namų įkrovos stotelę, automobilį lengvai įkrausite bet kuriuo paros metu. Tai suteiks jums tikrojo elektromobilumo pojūtį!

„EVlaidai“ nuotr./Elektromobilio krovimo stotelė
„EVlaidai“ nuotr./Elektromobilio krovimo stotelė

Specializuotos, automobilių krovos stotelėmis bei įkrovimo laidais prekiaujančios parduotuvės evlaidai.lt vadovas Julius Trepkevičius sako, kad stotelės pasirinkimą lemia trys dalykai: turimas automobilis, namo elektros įvadas, asmeniniai automobilio savininko pageidavimai. Investicijos nėra labai didelės – sertifikuotų įkrovimo stotelių kainos prasideda nuo 400 eurų.

Kainos didėja renkantis galingesnes ir išmanias stoteles. evlaidai.lt – nedidelė, specializuota, elektromobilių įkrovimui skirta įranga prekiaujanti internetinė parduotuvė, siūlanti ne tik platų stotelių ir laidų asortimentą, bet ir išsamias konsultacijas, montavimo darbus ir patrauklią kainą bei greitą įsigytų prekių pristatymą.

Ar tinka elektromobiliui paprasta rozetė?

Tikriausiai žinote, kad elektromobilį galima krauti ir pasinaudojus paprasta namų rozete? Gal net pagalvojote, kad taip ir darysite? Tai tiesa, kad elektromobilį galima krauti ir pasinaudojus namų rozete, tačiau tokiu būdu elektromobilį rekomenduojama krauti tik retais, „avariniais“ atvejais – rozetė nėra skirta nuolatiniam krovimui.

Visų pirma, toks įkrovimas trunka ilgai, nes tokiu atveju automobiliui perduodama palyginti nedidelė 2,3 kW galia, tad mažo elektromobilio baterijos įkraunamos maždaug per 12 valandų, o didesnio ir galingesnio per dvi dienas. Antra, automobilis labai ilgą laiką bus kraunamas 2,3 kW galia, kas prilygsta be pertraukos veikiančiam virduliui.

„EVlaidai“ nuotr./Elektromobilio įkrovimo laidas
„EVlaidai“ nuotr./Elektromobilio įkrovimo laidas

Kuo ilgiau laidais, ypač jų jungtimis teka didesnė srovė, tuo jie labiau įkaista. Toks intensyvus naudojimas gali sukelti elektros instaliacijos perkaitimą, o kraštutiniais atvejais (ypač senesnės statybos namuose) – net gaisrą.

Minėtas problemas išsprendžia namų įkrovimo stotelė. Ji leidžia greitai ir saugiai įkrauti automobilio baterijas: grįžę iš darbo prijungiate automobilį prie stotelės, o ryte automobilis jau būna paruoštas ilgai kelionei. Stotelės paprastai montuojamos garaže ant sienos, patogioje vietoje ar individualaus namo kieme ant specialus stulpo. Krovimo stotelė neužima daug vietos, o pagrindinės priežastys, kodėl elektromobilių savininkai jas turi turėti savo namuose yra dvi:

* naudojant specialią stotelę, automobilio krovimas yra žymiai saugesnis;

* prie stotelės prijungto automobilio baterija pakraunama žymiai greičiau.

„EVlaidai“ nuotr./Elektromobilio krovimo laidai
„EVlaidai“ nuotr./Elektromobilio krovimo laidai

Palankiausias metas

Šiuo metu Lietuvos energetikos agentūra įgyvendina projektą „Privačių elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimas“, kuriuo siekiama iki 2026 m. Lietuvoje įrengti 53,2 tūkst. elektromobilių įkrovimo prieigų namų ūkiuose, verslo įmonėse ir tam skirta 45 mln. eurų. Tad galima drąsiai sakyti, kad šiuo metu itin palanku įsirengti nuosavą automobilio įkrovimo prieigą bei pasinaudoti fiziniams bei juridiniams asmenims skirta parama.

Tiesa, parama bus skiriama tik naujoms kintamos srovės (AC) stotelėms, turinčioms dinaminio apkrovos valdymo DLM (angl. Dynamic Load Management) funkciją. Julius Trepkevičius sako, kad, nors tokios stotelės yra brangesnės, bet jų dėka namų elektros tinko galia yra naudojama labai efektyviai.

Pavyzdžiui, jei vakare namie darbuojasi įvairūs buitiniai prietaisai (orkaitė, indaplovė, skalbyklė, kambariuose įjungtas apšvietimas), DLM valdiklis automobilio įkrovos stotelei siunčia mažiau galios ir automobilio į baterijos įkrovimas yra lėtesnis, tačiau naktį, kai visi buitiniai prietaisai nebedirba, DLM įkrovimo stotelei siunčia kur kas daugiau galios ir automobilio baterijos įkrovimas yra žymiai greitesnis. DLM užtikrina, kad elektromobilio įkrovimas netrikdytų kitų elektrinių prietaisų darbo.

„EVlaidai“ nuotr./Mennekes krovimo laidas
„EVlaidai“ nuotr./Mennekes krovimo laidas

Kokios stotelės jums reikia?

Internetinės parduotuvės evlaidai.lt vadovas Julius Trepkevičius pasakoja, kad konsultacijų su klientais metu paprastai išaiškėja tikrieji poreikiai. Daug kas priklauso nuo elektromobilio įvado galios – jei jo įvado galia yra 7,4 kW, tai galingesnės kintamos srovės stotelės nereikia, nes tai didžiausia galia, kuria galima įkrauti bateriją, panaudojant kintamą srovę nuolatine keičiantį automobilio srovės keitiklį.

Kitaip yra, jei stotelė tiekia nuolatinę srovę. Tada baterija gali būti įkraunama daug didesne galia, aplenkiant automobilyje esantį keitiklį – įkrovimas vyksta daug greičiau. Tokias greito krovimo nuolatinės srovės stoteles galima rasti viešose vietose, degalinėse, prie didelių prekybos centrų, greitkeliuose.

Pasak Juliaus Trepkevičiaus, konkrečios namų stotelės pasirinkimas yra individualus dalykas, o renkantis konkretų variantą reikia apsvarstyti ne tik turimą automobilį, bet ir ateities planus: galbūt dabartinį automobilį planuojama keisti didesniu ir galingesniu, gal namie bus ne vienas, o du ar net trys elektriniai automobiliai. Teks įvertinti ar reikės greitesnės įkrovos ir galingesnės trifazės stotelės ar užteks paprastesnės ir pigesnės vienfazės įkrovos stotelės.

Pirmuoju atveju gali tekti didinti galią, atvesti naujus kabelius, antruoju atveju instaliavimo kaštai gali būti minimalūs, nes vienfazes 3,3 kW ar 7,2 kW įkrovimo stoteles galima įdiegti panaudojus esamą elektros instaliaciją, o trifazėms 11 ir 22 kW įkrovimo stotelėms dažniausiai energijos reikia daugiau nei jos gali suteikti standartinė elektros instaliacija. Tokiu atveju elektros tinklo operatorius turės didinti įvado galią.

„EVlaidai“ nuotr./Elektromobilio įkrovimo laidas
„EVlaidai“ nuotr./Elektromobilio įkrovimo laidas

Juliaus Trepkevičiaus teigimu, šiuo metu „auksinis“ viduriukas yra 11 kW galios stotelė ir panašu, kad ši tendencija išsilaikys ir ateityje, nes galių didinimas (tiek įkrovimo įrangos, tiek automobilių įvado) yra bangus „malonumas“, ir tam nėra jokio racionalaus pagrindo – dažnai didelis įkrovimo greitis namuose nėra pats svarbiausias veiksnys – jis svarbus įkraunant automobilio bateriją viešoje prieigoje (ypač greitkelyje), bet ne namie.

„Įvertinę kliento poreikius, turimą automobilį, namų elektros įvado galią visada siūlome tai ko jam reikia, t.y. optimalų, bet ne maksimalų variantą – žmogui nereikia to, ko jis niekada neišnaudos",- sako pašnekovas.

Trys stotelių tipai

Kadangi nuosavas stoteles įsirengia ne tik individualių namų gyventojai, bet ir verslo subjektai, poreikiai gali būti labai skirtingi, o tai reiškia, kad ir įkrovos stotelės bus labai skirtingos. Visas tokias stoteles galima suskirstyti į dvi kategorijas.

1. Greitos įkrovos stotelės. Nuo 3 kW iki 22 kW galios stotelės galinčios pakrauti skirtingų modelių, skirtingas įkrovimo jungtis turinčių elektromobilių baterijas, be to galinčios krauti ne vieną elektromobilį.

Kai kurios stotelės yra išmanios, turi DLM funkciją (iš namų elektros tinklo paima tiek galios, kiek to metu jos yra), nuotolinį valdymą ir darbo stebėjimą. Tokios stotelės įrengiamos individualiuose namuose, įmonių teritorijose, šalia biurų, prekybos centrų, daugiaaukščių namų. 11 – 22 kW galios stotelės pakankamai greitai įkrauna automobilių baterijas (jei lyginsime su įkrovimu naudojant rozetę).

2. Labai greito įkrovimo stotelės. Galingos (50 kW ir daugiau) įkrovos stotelės – pats greičiausias elektromobilio baterijos įkrovimo būdas, dažnai trunkantis nuo keliolikos minučių iki pusvalandžio. Tai komercinės įkrovimo stotelės, naudojančios nuolatinės srovės įvadą. Privalumas – labai greitas krovimas, trūkumas – didelė tiek stotelės, tiek jai reikalingos infrastruktūros kaina, todėl šių stotelių tinklas nėra plačiai išvystytas – jos statomo greitkeliuose, plentuose ypač ten kur miestus skiria didesni atstumai.

Yra ir trečias variantas – galimybė elektromobilio bateriją įkrauti specialiu, elektromobilio komplektacijoje esančiu adapteriu, įjungiamu į įprastą namų elektros tinklo rozetę. Tačiau jau minėjome, kad toks pakrovimo būdas yra lėtas, mažiausiai saugus ir turėtų būti naudojamas tik tais atvejais, kai jokių kitų galimybių nėra.

„EVlaidai“ nuotr./Elektromobilio krovimo stotelė
„EVlaidai“ nuotr./Elektromobilio krovimo stotelė

Krovimo laidai

Internetinėje parduotuvėje evlaidai.lt galima įsigyti ne tik skirtingų tipų ir galių automobilių įkrovos stotelių, bet ir įvairiausios konfigūracijos laidų. Būtų daug paprasčiau, jei elektromobilių pasaulyje būtų tik vieno tipo kabelių jungtys, tačiau, jų esama pakankamai skirtingų.

Tiesa, elektromobilių rinkos plėtra, bei atitinkami šalių įstatymai privertė gamintojus rinktis tam tikrus standartus, todėl šiais laikais daugelis elektromobilių gamintojų naudoja vieną iš keturių jungčių tipų. Iš jų dažniausiai pasitaikančios yra „Type 1“ ir „Type 2“ jungtys. Pirmoji naudojama JAV gaminamuose elektromobiliuose – tai vienfazė jungtis skirta iki 7,4 kW galios įkrovimui, antroji – nuo 2018 m. galiojantis Europos ir Azijos elektromobilių standartas – trifazė jungtis galinti įkrauti iki 43 kW galia.

Elektromobiliai komplektuojami tik su tuo kabeliu, kurį galima vadinti „avariniu“ ir kuris skirtas elektromobilio pakrovimui naudojant namų elektros tinklo rozetę. Jei norėsite automobilį įkrauti stotelėje, kurioje nėra prijungto kabelio, turėsite naudoti savo įkrovimo laidą. Paprastai taip būna naudojant kintamosios srovės stoteles viešose vietose, įmonių teritorijose ir pan.

Internetinė parduotuvė evlaidai.lt siūlo didelį įvairių kabelių asortimentą, o koks kabelis jums būtinas, galite labai greitai išsiaiškinti žinodami didžiausią turimo automobilio įkrovimo greitį. Beje, jei elektromobilis gali būti įkraunamas trifazės elektros prieigoje, rekomenduojama įsigyti ir trifazį kabelį – niekada negalite žinoti kur ir kada galite rasti tokią įkrovimo prieigą, o juk didesnis įkrovimo greitis visada yra geriau, jei automobilis įkraunamas ne namie.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis