Prognozuojama, jog iki 2030 m. skaičius turėtų išaugti iki 240 tūkst.
Augant elektromobilių skaičiui, auga ir įkrovimo galimybių poreikis daugiabučiuose namuose. Naujuose projektuose įkrovimo stotelės vis dažniau planuojamos statybos etape, tačiau jas galima įrengti ir senesniuose pastatuose. Estijos elektromobilių įkrovimo bendrovės VOOL generalinis direktorius Juhanas Harmas dalijasi patarimais, ką svarbu žinoti įrengiant elektromobilių įkrovimo stoteles daugiabučiuose.
Nauji daugiabučiai – elektromobilių įkrovimo ateitis
Daugiabučių namų gyventojai, turintys automobilių stovėjimo vietą požeminėje aikštelėje, gali įsirengti elektromobilio įkrovimo stotelę. Tam yra net keli būdai. Vienas jų – įkrovimo stotelę jungti prie savo buto elektros įvado. Kitas būdas – įkrovimo stotelę prijungti prie bendrosioms reikmėms skirto elektros įvado, įrengiant papildomą skaitliuką bei dinaminį galios valdiklį.
Nuo 2022 m. elektromobilių įkrovimo stotelės prie pastatų turi sudaryti penktadalį stovėjimo aikštėlės įrengtų parkavimo vietų. Kai yra statomi, modernizuojami arba rekonstruojami gyvenamieji ir negyvenamieji pastatai, jų stovėjimo aikštelėse turi būti įrengta bent 20 proc. elektromobilių įkrovimo vietų nuo bendro automobilių stovėjimo vietų skaičiaus.
Likusiose automobilių stovėjimo vietose siūloma įrengti elektros tinklų infrastruktūrą, įskaitant elektros kabelių kanalus, kad prireikus jose būtų galima įrengti elektromobilių įkrovimo stoteles.
Pasak J. Harmo, tokiais atvejais tinkamiausias bus modulinis įkrovimo sprendimas: jei įkrovimo kurį laiką neprireiks, kabelių galus bus galima paslėpti įkroviklio dėžutėje ir automobilių stovėjimo aikštelėje neliks nereikalingų kabelių ir laidų. Kai įkrovimo prireiks, tereiks kreiptis į profesionalų elektriką, kuris tuščioje įkroviklio dėžutėje sumontuotuos įkrovimo valdiklį.
Kiek amperų reikia elektromobilių įkrovimui?
Mažiausia galia, kurios reikia, kad automobilis būtų pradėtas krauti nuo vienfazės jungties, yra 1,4 kW. Norint per naktį visiškai įkrauti elektromobilį, rekomenduojama, kad vienam automobiliui būtų prieinama bent 4 kW galia, t. y. 6A kiekvienai fazei trifazėje jungtyje.
Anot J.Harmo, tam, kad turima galia tarp energiją naudojančių prietaisų būtų paskirstyta saugiai, energijos įkrovimo spintelėje turėtų būti įrengtas dinaminis galios valdiklis. Jis nuskaito bendrą namo suvartojamos energijos kiekį ir siunčia signalą įkrovikliams, nurodydamas, kiek turimos energijos liko automobiliams įkrauti. Namo sunaudojamai elektros energijai teikiama pirmenybė prieš automobilių įkroviklius.
Dinaminis galios valdiklis taip pat leidžia efektyviai naudoti turimą energiją, kad automobilis būtų įkraunamas taip greitai, kaip leidžia elektros jungtis, dažnai be brangiai kainuojančio tinklo atnaujinimo. Jis taip pat leidžia integruoti saulės baterijas į automobilių įkrovimo sistemą”, – teigia įmonės vadovas.
Kas yra išmanusis įkrovimas?
Nors dažnai manoma, kad išmanusis įkrovimas – tai, kai pagal algoritmą nustatomos geriausios elektros energijos kainos ir tuo metu įkraunama elektra, taip sumažinant išlaidas, tačiau tai kur kas daugiau. Išmanieji įkrovikliai yra prijungiami prie interneto ir gali būti valdomi automatiškai arba rankiniu būdu, kada ir kiek jie įkraunami. Be to, kartu su dinaminiu galios valdikliu galite sekti visą namuose suvartojamos energijos kiekį ir naudoti tik jau turimą energiją. O jei naudojamos saulės baterijos ir saulės energijos yra daug, išmanusis įkroviklis kartu su dinaminiu galios valdikliu gali padėti nemokamai įkrauti automobilį.
Koks įkrovimo sprendimas tinkamiausias daugiabučiams?
Kai kalbama apie elektromobilio įkrovimą daugiabučiame name, svarbu išanalizuoti ne tik įkroviklių įrengimą, bet ir keletą kitų aspektų. Pavyzdžiui, rekomenduojama, kad visi įkrovikliai būtų toje pačioje sistemoje ir atsižvelgtų į vienas kito įkrovimo poreikius ir neperkrautų elektros jungties.
J.Harmas pažymi, jog renkantis tinkamiausią įkrovimo sprendimą, patartina rinktis ir įrangą, ir programinę įrangą, kuri veikia pagal bendrą atvirojo tipo standartą OCPP. „VOOL” siūlo visą įkrovimo sprendimą, į kurį įeina su OCPP suderinami įkrovikliai ir apkrovos valdymo valdikliai, taip pat įkrovimo valdymo programinė įranga.
Jei privatus įkroviklis stovi savininko automobilių stovėjimo aikštelėje, juo gali naudotis tik savininkas, tačiau jei įkroviklis yra bendroje įkrovimo vietoje, gyventojai gali juo naudotis paeiliui, o jį valdo pastato valdytojas arba pastatą administruojanti įmonė.
Sąskaitų valdymas – į ką atkreipti dėmesį?
Įkrovimo stotelės daugiabučiuose namuose yra investicija į ateitį, tačiau svarbu susitarti, kas bus atsakingas už įkrovimo stotelių valdymą. Ten, kur yra daug įkrovimo stotelių, svarbu turėti bendrą sistemą, kad būtų užtikrintas paprastas, skaidrus sąskaitų išrašymas ir veiksmingas apkrovos valdymas.
„Svarbu pasirinkti tokį programinės įrangos sprendimą, kuris leistų atsiskaityti pagal kiekvieno naudotojo suvartojimą. Mūsų sprendime naudotojas identifikuojamas asmenine RFID kortele arba telefonu ir mėnesio pabaigoje gauna sąskaitą pagal suvartotą elektros energiją. Be to, atsiskaitymo sistemą lengva valdyti pačioje programinės įrangos platformoje”, – pažymi J.Harmas.
Renovuojant automobilių stovėjimo aikštelę arba kuriant naują, jis siūlo atsižvelgti į tai, kad įkrovimo stotelių poreikis ateityje tikrai išaugs. „Elektromobilių įkrovimas jau nebėra prabanga, o būtinybė, kuri prisideda prie geresnės gyvenimo kokybės ir didesnės nekilnojamojo turto vertės.”