Iki 2000 įkrovimo ciklų
Elektromobiliai daugeliui vis dar yra naujovė, nors iš tikrųjų jie egzistavo pačioje automobilizmo eros pradžioje. Prieš šimtmetį pralaimėję evoliucijos kovą vidaus degimo varikliams, dabar elektromobiliai užima vis didesnę rinkos dalį ir vietą vairuotojų širdyse.
Tačiau modernūs ir santykinai naujoviški automobiliai kelia vartotojams ne vieną klausimą dėl eksploatavimo niuansų ir svarbiausio elemento – akumuliatoriaus – ilgaamžiškumo.
Kiek nuraminti stengiasi gamintojai, suteikdami tam tikrų garantijų. Pavyzdžiui, populiariems elektromobiliams „Volkswagen ID.3“, „Renault ZOE“ ar naujajam „Citroën ë-C4“ suteikiama aštuonerių metų arba 160 tūkst. kilometrų garantija. Ar tai reiškia, kad vėliau akumuliatorius nebetinkamas naudoti?
Lietuvos elektromobilių asociacijos valdybos pirmininkas ir elektromobilių technologijų kūrimo bei vystymo įmonės „Elinta Motors“ vadovas Laurynas Jokužis teigia, kad net ir po aštuonerių metų ar 160 tūkst. kilometrų akumuliatoriai puikiai veikia.
„Modernių elektromobilių akumuliatoriai gali atlaikyti 1500–2000 įkrovimo ciklų, viena įkrova įveikia apie 300 kilometrų. Taigi, pavyzdžiui, 1500 įkrovimo ciklų įveikiant po 300 kilometrų yra 450 tūkst. kilometrų. Tad 160 tūkst. kilometrų tikrai nėra riba“, – paaiškina žinovas.
Jis priduria, kad daug kas priklauso nuo elektromobilio akumuliatoriaus tipo ir dydžio.
„Senesnio elektromobilio, pavyzdžiui, pirmos kartos „Nissan Leaf“, baterija atlaiko 700 ciklų, o viena įkrova galima nuvažiuoti 100 kilometrų. Taigi yra 70 tūkst. kilometrų. Ir 100 tūkst. kilometrų nuvažiavusio elektromobilio akumuliatorius išlaiko 70 proc. talpos. Pavyzdžiui, senesnių „Tesla Model S“ baterijų ciklas yra apie 700 įkrovimų. Bet yra ir 300–400 tūkst. kilometrų nuvažiavusių modelių, o akumuliatoriaus talpa vis tiek apie 70 proc. ir daugiau. Svarbu pažymėti, kad viena įkrova šis elektromobilis įveikia 400 kilometrų, todėl net jei liko 70 proc. akumuliatoriaus talpos, vis tiek galima nuvažiuoti apie 300 kilometrų“, – paaiškina L. Jokužis.
Įkrovos greičio matematika
Dalis vairuotojų nuogąstauja, kad kraunant tik greito įkrovimo stotelėse stipriai mažinamas akumuliatorių ilgaamžiškumas, todėl esą geriau krauti lėtai. Kaip yra iš tikrųjų, L. Jokužis paaiškina skaičiais.
„Pirmiausia tai priklauso nuo baterijos dydžio ir krovimo galingumo. Nominalus greitis, kurį dažniausiai deklaruoja baterijos gamintojas ir kuris netrumpina ilgaamžiškumo, yra 1C. Tai reiškia, kad įkrovos galingumas turi būti lygus baterijos talpai. Maksimalus galingumas yra 3C – tris kartus didesnis nei baterijos talpa. Senesnius elektromobilius, kurių baterijų talpa 24–30 kWh, kraudami 55 kW galingumu beveik dvigubai viršysime baterijų talpą.
Pavyzdžiui, „Leaf“ turi 25 kWh talpos akumuliatorių, 75 kW įkrovimo galia yra riba. Nauji elektromobiliai, tarkim, „Tesla“ turi 100 kWh baterijas, todėl 50 kW galingumas bus tik pusė talpos“, – pažymi žinovas.
Jis priduria, jog gamintojai bet kokiu atveju įdiegia apsaugos sistemas, kad baterija tarnautų kuo ilgiau. Daugelio šiuo metu rinkoje esančių pigesnių naujų elektromobilių akumuliatorių yra 40–60 kWh talpos.
Pavyzdžiui, „Citroën ë-C4“ 50 kWh talpos akumuliatorių kraunant tokio paties galingumo greito įkrovimo stotelėje nebus neigiamo poveikio, o visiškai įkrovus bateriją galima nuvažiuoti daugiau nei 300 kilometrų.
Tarp ilgaamžiškumo veiksnių – ir temperatūra
Dar vienas svarbus veiksnys – akumuliatoriaus termoreguliacijos sistema. Jei elektromobilis ją turi, efektyviau įveikiamas ilgesnis atstumas ir užtikrinamas baterijos ilgaamžiškumas.
„Modernių elektromobilių baterijoms ideali temperatūra yra 18–28 °C. Jai pasiekti naudojami šilumos siurbliai, tris keturis kartus efektyvesni, palyginti su senesne tenų sistema. Žiemą sumažėja iškrovos gylis ir įkrovimo greitis, be to, jei akumuliatorius nepasieks tinkamos temperatūros, nepavyks efektyviai išnaudoti ir regeneracijos sistemos. Tai reiškia gerokai trumpesnį nuvažiuojamą atstumą ir neigiamą įtaką akumuliatoriaus ilgaamžiškumui“, – dėmesį į temperatūros įtaką atkreipia L. Jokužis.
Naujausių kompaktinių šeimos elektromobilių „Volkswagen ID.3“ ar „Citroën ë-C4“ baterijos turi termoreguliacijos sistemas, kurios, kitaip nei senesnių modelių, leidžia nepatirti žiemos nepatogumų.
Dar viena dilema, kurią tenka spręsti elektromobilių vairuotojams, kiek krauti akumuliatorių: iki 100 proc. ar palaikyti mažesnę įkrovą?
„Iki galo įkrovus akumuliatorių kyla temperatūra, aktyvinanti chemines reakcijas, kurios ardo baterijas. Todėl važinėjant kasdien geriau ne iki galo pakrauti elektromobilį. Visiškai įkrauti bateriją reikėtų ruošiantis į ilgesnes keliones, kai norima nuvažiuoti maksimaliai įmanomą atstumą“, – pataria L. Jokužis.