Geriausias metų pasiūlymas! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti

Elektromobilių įkrovimo matematika – patikrinta „Enefit“ 24H elektromobilių lenktynėse

Rugsėjo 20-21 dienomis Panevėžyje vyks jau trečiosios ištvermės lenktynės, kurios tampa ne tik automobilių sporto renginiu, bet ir labai gera vieta sekti elektromobilių pramonės progresą bei įsitikinti, kad elektra varomi automobiliai tampa vis labiau ekonomiški.
Elektromobilio kalibravimo matematika „Enefit“ 24H elektromobilių lenktynėse
Elektromobilio kalibravimo matematika „Enefit“ 24H elektromobilių lenktynėse / Organizatorių nuotr.

Ir nors technologijos tobulėja ypač sparčiai, bet visas efektyvumas galiausiai priklauso nuo vairuotojo. Tiesiog reikia pažinti savo elektromobilį, žinoti jo įkrovimo ypatumus, pasirinkti tinkamą įkrovimo įrangą namams ar įmonei bei rasti tinkamas greito įkrovimo stoteles ilgose kelionėse.

„Enefit“ 24H elektromobilių lenktynių statistika padės apsispręsti
Europos automobilių gamintojų asociacijos ACEA duomenys rodo, kad europiečiai savo automobiliais per metus vidutiniškai nuvažiuoja 12 tūkst. kilometrų. Beveik tokį patį atstumą įveikia ir lenktynių dalyviai.
2022 metais 11 komandų per parą bendrai nuvažiavo 10 013 kilometrų ir sunaudojo 2 158 kWh elektros energijos. O bendras įkrovimo laikas siekė 46 valandas.

Praėjus vos metams, 2023-aisiais vykusių varžybų metu, 13 komandų įveikė 11 181 km ir sunaudojo 1892 kWh ir prie įkrovimo stotelių sugaišo 4 valandomis mažiau.

„Džiaugiuosi matydamas šią tendenciją ne tik varžybose, bet ir miestų gatvėse. Vis daugiau žmonių persėda prie elektra varomų automobilių vairo. Priežasčių gali būti įvairių, tačiau tam įtakos tikrai yra tobulėjančios technologijos, ekonomiškumas ir vis patogesnė infrastruktūra,“- sako varžybų organizatorius Darius Grinbergas.

Skaičiuojame

Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, pirmąjį šių metų ketvirtį nuvažiuoti 100 kilometrų lengvuoju keleiviniu (M1 klasės) elektromobiliu vidutiniškai kainavo 4,73 euro. Per metus ši
suma sumažėjo 1,1 proc., kadangi vidutinė elektros energijos kaina mažėjo nuo 0,277 iki 0,274 Eur/kWh. Tuo metu dyzelinių automobilių vairuotojų kelionės per metus pabrango 1,7 proc.

Lietuvos energetikos agentūra skaičiuoja, kad nuvažiuoti 100 kilometrų lengvuoju dyzeliniu automobiliu pirmąjį šių metų ketvirtį vidutiniškai kainavo 8,98 euro. Benzininių automobilių vairuotojai už degalus pirmąjį šių metų ketvirtį mokėjo 3,2 proc. mažiau nei prieš metus, tačiau
jų kelionės vis tiek buvo brangiausios – nuvažiuoti 100 kilometrų A95 markės benzinu varomu automobiliu vidutiniškai kainavo 10,91 euro.

„Skaičiuojant dabartinėmis kainomis išeina, kad elektromobilio vairuotojas per metus savo kelionėms išleidžia apie 570 eurų, kai tokio paties benzininio automobilio savininko išlaidos sudaro apie 1 300 eurų. Verta paminėti, kad ir potencialios remontų išlaidos vairuojant
elektromobilį bus mažesnės, nes jis tiesiog turi žymiai mažiau judančių dalių, kurios eksploatuojant transporto priemonę dėvisi“, – sako „Enefit“ viešojo įkrovimo stotelių tinklo vystymo vadovas Tomas Žilionis.

O tai reiškia, kad elektromobilius pasirinkę ir šalia namų įrengtose stotelėse juos kraunantys gyventojai per penkerius metus gali sutaupyti apie 3,6 tūkst. eurų. Pridėjus 5000 Eur paramą, kurią valstybė skiria naujus elektromobilius įsigyjantiems gyventojams, arba 2500 eurų už naudotą, gauname sumą, kuri bene eliminuoja kainos tarp
elektrinių ir tradicinių transporto priemonių skirtumą.

Ne viskas taip paprasta, bet įmanoma

Elektromobilių vairuotojams, norintiems geriausiai išnaudoti savo technikos galimybes, reikia šiek tiek kitokių žinių nei vidaus degimo variklius (VDV) turinčių transporto priemonių vairuotojams.

Elektromobilių vairuotojams nereikia nieko žinoti apie variklio tepalus, aušinimo skystį, diržus, žvakes ar grandines. Tačiau reikėtų kiek atidžiau perskaityti automobilio instrukciją ir suprasti kada baterija įkraunama greičiausiai, kokia stotelė namuose padės taupyti
labiausiai ir kokia didžiausia galia galima įkrauti elektromobilį.

Pasak lenktynių organizatoriaus D. Grinbergo, „Enefit“ 24H elektromobilių lenktynių duomenys rodo, kad ir patyrę vairuotojai daro klaidas. 2023 metais viena komanda, pasirinkusi tinkamą laiką įkrovimui, sugebėjo nuo 35% iki 70% bateriją pildyti per 25 minutes vidutiniškai 46 kW galia.

Bet buvo ir tokių, kurie įkrovimui stojo netinkamu metu ir per tą patį laiką priėmė tik 41 kW galią. Galimai baterija nebuvo paruošta įkrovimui arba bandyta įkrauti tuo metu, kai automobilis riboja įkrovimo galią saugodamas bateriją.

Ilgose kelionėse reikėtų žinoti ir kokia didžiausia galia gali būti įkraunamas jūsų elektromobilis

Jei elektromobilis gali priimti 100 kW, jis juos sėkmingai gaus 100 kW ir 350 kW galios stotelėse, tačiau kaina ir įkrovimo sparta galimai skirsis. „Tiek Lietuvoje, tiek Latvijoje ar Estijoje elektromobilių naudotojai sako bene tą patį, jie akcentuoja krovimo greitį, retas kuris
kvestionuoja kainas, nes visi greičiausiai supranta, kad už laiką reikia mokėti. Kuo greičiau kraunamas elektra varomas automobilis, kuo didesnė yra gaunamoji galia, tuo daugiau yra ir mokama už kilovatvalandę“, – sako „Enefit Volt“ tinklo vadovas Tomas Žilionis.

Rozetė visuomet pagelbės, bet geriau namų stotelė

2023 metais „Enefit“ 24H elektromobilių lenktynių organizatoriai buvo įrengę tris 50 kW galios stoteles. Bet netikėtai prireikė dar vienos. „Į lenktynes atvyko „Dacia Spring“, neturinti greito įkrovimo jungties. Tuomet padėjo „Elinta“, per porą valandų sumontavusi namams skirtą
įkrovimo stotelę“ - prisiminė D. Grinbergas.

Prireikus elektromobilį galima įkrauti naudojant įprastą rozetę, bet įkrovimas užtruks ir ne visuomet bus saugus – gali būti perkrautas ir kaisti namo ar buto elektros tinklas ir kt. Tuo tarpu įprastai ant sienos montuojamos privačios įkrovimo stotelės neužima vietos, turi apsaugas nuo viršįtampių ir viršsrovių, todėl elektromobilį prie jų galima prijungti ir ramiai palikti nakčiai – prisipildžius baterijai, krovimas nutrūks, o ryte automobilis bus paruoštas kelionei.

Turint saulės elektrinę, elektromobilį ypač apsimoka krauti dieną ir tam naudoti realiu laiku generuojamą elektros energiją. Sutaupyti leidžia ir tokie išmanieji sprendimai kaip „Enefit Volt Home“, pasirūpinantys, kad elektromobilis būtų kraunamas tuomet, kai elektra kainuoja mažiausiai.
Anot T. Žilionio, elektromobilių vairuotojai džiaugiasi, jog jau turi daugiau pasirinkimų nei tiesiog įsigyti įkrovimo stotelę, bet gali ją ir nuomotis.

Pavyzdžiui, šį pavasarį patys pristatėme „EV 360°“ planą elektromobilių vairuotojams, kuris ne tik užtikrina patogų įkrovimą, bet ir suteikia
papildomas naudas – iki 50 proc. nuolaidą elektros planui namuose, galimybę nemokamai naudotis mobiliąja „Enefit Volt Home“ programėle ir nuolatines nuolaidas įkrovimui viešajame „Enefit Volt“ tinkle.

Jei per brangus naujas, tiks ir naudotas

T. Žilionio nuomone, elektromobilių kiekis Lietuvos gatvėse sparčiau augti pradės tuomet, kai daugiau jų pasieks antrinę prekybos rinką. Pirmieji jos gyvybės ženklai jau matomi.

„Elektromobilių augimo tendencija mūsų kol kas nenuvilia, žiūrime gana pozityviai. Jų skaičiaus augimas šiek tiek lėtesnis nei buvo prognozuojama prieš dvejus metus, bet dedame daug vilčių į
antrinę elektromobilių rinką. Lietuva yra antrinės automobilių rinkos šalis. Šiuo metu didžiųjų Europos valstybių vairuotojai pradeda pardavinėti savo elektromobilius. Rinkoje atsiranda ir ne
naujų automobilių tiekėjų“, – dėsto įmonės atstovas.

Ir jo žodžius patvirtina „Enefit“ 24H elektromobilių lenktynėse 2022 metais antrą vietą užėmusi „Antėja Racing Team“ su senute „Opel Ampera“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Trijų s galia – ne tik naujam „aš“, bet ir sveikoms akims!
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas