Elektromobiliams ir mažiau taršiems automobiliams įsigyti iš Klimato kaitos programos Vyriausybė buvo skyrusi po 5 mln. eurų. Alternatyvaus transporto skatinimo programai – 11 mln. Eur. Visos trys programos galiojo, kol užteks lėšų arba iki šių metų vasario 1 d. Tačiau ne visos fondo lėšos nebuvo išnaudotos, išskyrus Alternatyvaus transporto (pvz., paspirtukų).
„Paspirtukų“ programa sustabdyta anksčiau
2020 m. gegužės 15 d. – 2021 m. sausio 12 d. pagal alternatyvaus transporto skatinimo programą APVA siūlė, utilizavus taršią transporto priemonę, įsigyti bendro naudojimo transporto bilietą arba dviratį, paspirtuką. Tam skirti 11 mln. Eur išnaudoti anksčiau, nei buvo numatytas galutinis terminas.
Gavus 12 324 paraiškas, jų priėmimas sustabdytas nesulaukus vasario 1 d. (pasiekta 11 mln. Eur riba). Be to, ministerija atkreipė dėmesį, kad prie kompensacijų akimirksniu prisitaikė elektrinių paspirtukų pardavėjai ir pakėlė kainas. Todėl suabejota, ar verta kompensuoti dalį paspirtuko kainos..
Tačiau kitos kompensacijos galiojo iki pat vasario 1 d., nes finansų šulinys išsemtas nebuvo.
Primename, nuo 2020 m. balandžio iki šių metų vasario 1 d. įsigyjant elektromobilį galiojo 4000 Eur APVA paskata – jei pirkote naują, 2000 Eur – jei naudotą.
Taip pat, utilizavus taršų automobilį ir įsigyjant APVA reikalavimus atitinkantį mažiau taršų, buvo galima tikėtis 1000 Eur kompensacijos.
Gyventojai pateikė daugiau nei 2 731 paraišką 1000 Eur kompensacijoms įsigyjant mažiau taršius automobilius (prašymų suma siekia 2,7 mln. Eur). Be to, 637 Lietuvos gyventojai, įsigiję elektromobilius, per šį laikotarpį pateikė paraiškas 1,7 mln. Eur sumai (taigi iki numatytų 5 mln. trūksta nemažai).
2020 m. spalio 19 d. pateiktas pasiūlymas ir juridiniams asmenims, jis taip pat galiojo iki vasario 1 d. Šiam tikslui skirti 2 mln. Eur. 4000 kompensacija mokama už naują M1 klasės automobilį ir 10 000 Eur – už M2.
Taigi skatinimo programa nutrūko, nors pinigų liko. Kas toliau? Turėdama omeny, kad mūsų valstybės skatinimo programa nėra pati dosniausia, lyginant su Vakarų Europos bei Skandinavijos šalių, ir nepastovi, elektromobilių vairuotojų bendruomenė neslėpė nusivylimo: ar tai jau ir viskas?
Naujos paraiškos bus priimamos jau balandžio mėnesį
Aplinkos ministerijos Klimato politikos grupės vadovė Vilija Augutavičienė kiek anksčiau šią situaciją komentavo lakoniškai:
„Planuodami Klimato kaitos 2021 m. programos lėšų naudojimo sąmatos priemones, spręsime apie priemonių tęstinumą. Rengiant (tikslinant) atskirų priemonių finansavimo ir paraiškų pateikimo sąlygas, bus vertinami visi gauti pasiūlymai, įtraukiant ir sektorinių ministerijų ekspertus, kurie detaliai išmano savo sektorių specifiką.“
APVA atstovė Austėja Jonaitytė šią savaitę informavo, kad, kaip ir pernai, gyventojai bus skatinami rinktis mažiau taršų būdą keliauti. Yra numatyti 4 mln. eurų mažataršėms transporto priemonėms įsigyti ir 5 mln. eurų – įsigijusiems naują ar iki 5 m. senumo naudotą elektromobilį.
„Kvietimus teikti paraiškas elektromobilių kompensacijoms planuojame skelbti balandžio mėn. pabaigoje. Taigi tokių planų tikrai yra. Kviečiame sekti mūsų APVA ir Aplinkos ministerijos naujienas“, – sakė A.Jonaitytė. Paraiškas, kaip ir pernai, priims ir vertins, subsidijas išmokės Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA).
Vyriausybės programoje 2021 m. numatytos lėšos
O ministerija kol kas praneša, kad Vyriausybė pritarė Klimato kaitos programos sąmatai, kuri numato 161,6 mln. eurų biudžetą įvairioms tvarioms subsidijoms, iš kurių – 58 mln. eurų mažataršiam transportui įsigyti.
Bus tęsiama ir gyventojų pamėgta priemonė norintiems taršų automobilį pakeisti į viešojo transporto paslaugas arba alternatyvius judumo būdus (paspirtukus, dviračius ir pan.), numatyta galimybė gyventojams naudotis ir dalijimosi paslaugomis. Tokiai priemonei šiemet numatyta skirti 6 mln. eurų.
Juridiniams asmenims subsidijuojant mažiau taršų transportą numatoma paskirstyti 42 mln. eurų: iš jų 27 mln. eurų – mažiau taršiam viešajam transportui, 5 mln. eurų – elektromobilius pirksiančioms įmonėms arba organizacijoms, dar 10 mln. eurų – alternatyviai infrastruktūrai diegti ir aplinkai palankiam sunkiasvoriam transportui įsigyti.