Pagal naujas taisykles, sunkvežimiai turės naudoti mažiau degalų bei užtikrinti, kad vairuotojai geriau matytų pėsčiuosius ar dviratininkus ir būtų saugesni. Norint pasiekti šiuos reikalavimus Transporto ir turizmo komitetas siūlo leisti kurti ir eksploatuoti ilgesnius ir sunkesnius sunkvežimius.
Tačiau minėtas komitetas patenkino ne visus vežėjų ir gamintojų prašymus. Kol kas nenuspręsta dėl itin sunkių ir ilgų sunkvežimių (angl. – „megatruck“, 25 metrų ilgio ir iki 60 tonų bendrosios masės) naudojimo. Bet kokiu atveju, jau dabar šis žingsnis yra vadinamas plytos formos sunkvežimių eros pabaigos pradžia.
„Naujos taisyklės leis dizaineriams kurti geresnius sunkvežimius, kurie užtikrins geresnį eismo saugumą ir sumažins poveikį aplinkai. Dėl „megatruck“ Parlamentas visada prašydavo tikslaus šių transporto priemonių poveikio įvertinimo. Iš naujų taisyklių pašalinome leidimą ilgesnėms už standartą transporto priemonėms kirsti valstybines sienas. Ši situacija bus įvertinta dar kartą iki 2016 metų“, – teigė Jorgas Leichtfriedas, Europos Komisijos narys.
Pagal naująsias taisykles, bus galima kurti ilgesnes kabinas, jei tai užtikrins didesnį saugumą ar sumažins kuro sąnaudas. Pavyzdžiui gerinant aerodinamiką arba naikinant taip vadinamas „juodąsias zonas“. Taip pat bus leidžiama daryti kabinas apvalesnes, kad eismo įvykio metu kitos transporto priemonės būtų nustumiamos į šonus, o ne palįstu po sunkvežimiu. Spėjama, kad sunkvežimiai supanašės į dabartinius greituosius traukinius.
Bus leidžiama naudoti iki 50 cm išsikišančius aerodinaminius elementus tvirtinamus prie puspriekabių ar priekabų. Šie elementai mažina transporto priemonių pasipriešinimą ir užtikrina mažesnes kuro sąnaudas. Transporto priemonės, kurios naudos alternatyvius variklius ar sistemas, užtikrinančias mažesnę emisiją, galės būti iki vienos tonos sunkesnės už standartines.
Laisvė 45 pėdų konteineriams
Naujos taisyklės palengvins gabenančių konteinerius veiklą. Gabenantiems konteinerius į/iš uosto ar geležinkelio stoties bus leista naudoti 15 cm ilgesnius junginius. Tai reiškia, kad tokios transporto priemonės be jokių papildomų suvaržymų ir administracinės naštos galės gabenti 45 pėdų konteinerius.
Toks pailginimas turėtų būti leidžiamas tik vežimams, kuomet dalį kelio konteineris gabenamas geležinkeliais ar vandens keliais ir neviršijamas atstumas iki artimiausios perkrovimo stoties ar nuo jos (geležinkelių transporto atveju) arba 150 km. nuo vidaus vandenų ar jūrų uosto, kuriame atliekamas perkrovimas.
Europos parlamentas dėl naujųjų taisyklių balsuos balandžio 15 d. Galutinis reikalavimų tekstas bus parengtas iki metų pabaigos. Kai kurios šalys narės gali bandyti šiuos reikalavimus šiek tiek pakeisti.
Gamintojų žodis
Manoma, kad naujieji reikalavimai visiems sunkvežimiams įsigalios ir bus privalomi nuo 2022 metų. Sunkvežimių gamintojai teigia, kad jie gali imtis reikiamų pakeitimų jau artimiausiu metu ir laukti iki 2022 metų neteks.
Sunkvežimių gamintojai pritaria tokiems pakeitimams. Jie jau anksčiau kalbėjo, kad tokie sprendimai leis sumažinti kuro sąnaudas ir padidins saugumą keliuose. Taip pat užsimenama ir apie tai, kad didesnėse kabinose bus daugiau erdvės ir laisvės įvairių sistemų montavimui. Tai turėtų pagerinti jų efektyvumą bei leis sunkvežimiuose diegti naujas technologijas.
Gamintojų paskaičiavimu, viena kabinos karta trunka apie 15 metų. Jų teigimu, po naujųjų transporto priemonių pasirodymo keliuose būtent po tiek laiko faktiškai nebeliks dabar naudojamo tipo kabinų.
Kiti aspektai
Bus leista kirsti valstybines sienas sunkvežimiams, kurie atitiks kitos šalies keliamus reikalavimus. Pavyzdžiui Suomijoje ir Švedijoje leidžiama naudoti 25 metrų ilgio ir 60 tonų bendrosios masės sunkvežimius. Artimiausiu metu šios transporto priemonės galės važiuoti iš vienos šalies į kitą be jokių apribojimų.
Europos Parlamento nariai prakalbo ir apie tai, kad reiktų įvesti kuro taupumo standartus sunkvežimiams. Tokie standartai jau yra taikomi keleiviniams ir lengviesiems komerciniams automobiliams.