Gamyklos steigimo istorija
Populiarėjant „Hyundai“ koncerno automobiliams Europoje, tapo aišku, kad tegu ir didžiausia pasaulyje gamykla, įsikūrusi Pietų Korėjoje, nebesugebės patenkinti visos Europos poreikių, o ir logistikos kaštai yra labai dideli bei automobilių pristatymas užtrunka net kelis mėnesius, nes iš Korėjos jie plukdomi laivais.
Koncerno vadovybė nutarė įsteigti gamyklą kažkur Europoje. Po didelių diskusijų nuspręsta statyti gamyklą Čekijoje, Nošovicos mieste.
Pauliaus Sviklo nuotr./„Hyundai“ gamykla Čekijoje |
2005 m. Čekijoje įkurta įmonė, po metų pasirašyta gamyklos statybos sutartis. 2007 m. kovą buvo pradėtos statybos, kurios truko pusantrų metų. Pirmieji automobiliai pro šios gamyklos vartus pradėjo riedėti 2008 m. lapkričio mėnesį.
Įdomu, kad kitas koncerno padalinys, KIA, įsikūrė visai šalia – mažiau nei per šimtą km nuo Nošovicos gamyklos nutolusi „sesutės“ gamykla įkurta Žilinos mieste Slovakijoje.
Gamyklos panašios, kaip du vandens lašai – abiejų pajėgumas yra iki 300 000 automobilių kasmet, tik KIA gamykla įkurta dviem metais anksčiau.
Nošovice
Tai senas industrinis Čekijos miestas, nuo seno garsėjantis savo geležies perdirbimo pramone, įsikūręs visai šalia Lenkijos ir Slovakijos sienų. Dabar pramonės ne kažin kiek čia belikę, be „Hyundai“ gamyklų komplekso iš didesnių pramonės įmonių dar verta paminėti didelę čekiško „Radegast“ alaus gamyklą. Ragavom – neblogas.
Nošovicos vardu pavadintas kaimelis žinomas nuo 1664 m. Per penkis amžius iš mažo kaimelio jis tapo miestu, tačiau neturi didelio senamiesčio ir turistų čia nėra itin daug, nors žmonių, geriančių alų vakarais – pilnos kavinės.
Įdomu, kad nuo dešimtos valandos vakaro visos lauko kavinės užsidaro, o linksmintis tenka eiti į vidų – centre galioja ramybės valandos.
Pauliaus Sviklo nuotr./„Hyundai“ gamykla Čekijoje |
„Hyundai“ koncernas
Nošovicos gamykla – viena moderniausių šio koncerno gamyklų. Čia dirba 300 robotų, kurie gali gaminti iki 5 skirtingų automobilių modelių. Gamyklos pajėgumai – 300 000 automobilių per metus. Šiuo metu pro gamyklos konvejerį darbo dienomis vidutiniškai išrieda po vieną automobilį kas minutę 24 valandas per parą.
Tačiau tai yra viena mažesnių „Hyundai“ koncerno gamyklų.
Didžiausias Korėjos automobilių gamintojas įkurtas palyginus ne taip seniai – tik 1967 m., tačiau per 40 veiklos metų šis koncernas iš nedidelės gamyklos išaugo į ketvirtą pasaulyje automobilių pramonės gigantą. Šiuo metu kompanijos gamyklos veikia aštuoniose pasaulio šalyse.
Per 40 veiklos metų iš nedidelės gamyklos išaugo į ketvirtą pasaulyje automobilių pramonės gigantą
Korėjoje įsikūrusi centrinė „Hyundai“ gamykla Ulsano mieste yra didžiausia pasaulyje – per metus čia gali būti pagaminama po 1,5 milijono automobilių!
Šiuo metu koncernui priklauso 15 gamyklų, tačiau šiais metais turėtų būti pastatytos dar dvi.
Nošovicos gamykla
Nošovicos prieigose pastatyta gamykla užima 200 hektarų, iš kurių 28,3 – pastatai. Korėjiečiai į šią gamyklą investavo 1,12 milijardo eurų.
Čekijos gamykloje dirba 3500 darbininkų, tačiau tai toli gražu ne viskas. Ši gamykla pritraukė dar keletą gamyklų, kurios tiekia „Hyundai“ automobiliams komplektuojančias detales, tokias kaip centrinė konsolė, sėdynės, stiklai ir t.t. Šiems tiekėjams taip pat teko steigti gamyklas Čekijoje, taip buvo įsteigta 7000 papildomų darbo vietų, tad vien šios gamyklos sukūrimas Čekijos ekonomikai tapo didele paspirtimi. Iš viso be šios gamyklos papildomai buvo įsteigta net 15 naujų įmonių, kurios aptarnauja šią gamyklą.
Pauliaus Sviklo nuotr./„Hyundai“ gamykla Čekijoje |
Korėjiečiai į šią gamyklą investavo 1,12 milijardo eurų
Svarbiausi tiekėjai įsikūrę čia pat, gamyklos pašonėje ir yra tiesiogiai sujungti su konvejeriais. Permatomais koridoriais tarp pastatų tiesiai į konvejerį patenka „Mobis“ surinkti prietaisų skydai bei priekinė ir galinė pakabos, „Dymos“ tiekia sėdynes, o už puskilometrio nutiesta geležinkelio atšaka atvažiuoja „Hysco“ plienas. Šiuo metu gamyklos vadovybė su „Hysco“ masto, kaip atvesti geležinkelio liniją iki pačios gamyklos, kad nereiktų kasdien vaikyti 200 sunkvežimių, kurie kursuoja po kelis kilometrus tarp gamyklos ir geležinkelio stoties gabendami plieno ritinius.
Kaip pabrėžia mus lydėjęs gamyklos direktorius Petras Vanekas, tai visiškai čekiška įmonė. Ji įsteigta kaip atskiras padalinys šioje šalyje, tik akcijos priklauso Korėjos koncernui, tačiau didžioji dalis darbuotojų kilę iš Čekijos.
Šiuo metu ant vieno ir to paties konvejerio viens paskui kitą juda keturi skirtingi automobiliai: i30 hečbekas, i30 universalas, ix35 ir ix20. Gamykla gali „suvirškinti“ ir dar vieną modelį, kurį, kaip netiesiogiai patvirtino direktorius, turėtų įdiegti per artimiausius metus. Tai bus naujos kartos i30 su sportišku trijų durų kėbulu. Be to, šiemet dar laukia nemažai darbo – suderinti atnaujinto ix35 gamybą, mat šių metų pabaigoje šis modelis bus atnaujintas.
Didelių sandėlių gamykla neturi, tačiau gali talpinti savo teritorijoje iki 6000 automobilių „sandėlį“. Tačiau tiek niekada nebūna, paprastai gamyklos teritorijoje stovi apie 2500 paruoštų išgabenimui automobilių.
Trys ketvirtadaliai automobilių iš gamyklos išgabenami autovežiais, tarp kurių pastebėjome ir nemažai lietuviškais numeriais. Gamyklos direktorius sakė, kad tai nėra retenybė ir jis įsitikinęs, kad lietuviai gabena mašinas ne tik į mūsų šalį, bet gabena jas ir kitoms šalims.
Pauliaus Sviklo nuotr./„Hyundai“ gamykla Čekijoje |
Penktadalis automobilių išvažiuoja traukiniais. Dažniausiai jais gabenami automobiliai didelėms rinkoms, tokioms kaip Prancūzija ar Vokietija, nes jame telpa iš karto daugiau nei 200 automobilių. Mums lankantis gamykloje kaip tik vienas sąstatas buvo ruošiamas kelionei į Prancūziją.
Harmonijoje su gamta ir visuomene
Gamykla turi savo nuosavas gaisrininkų, policijos ir greitosios pagalbos komandas. Tačiau gamyklos vadovybė pasielgė labai išmintingai – sukurtą gelbėtojų struktūrą jie iškėlė į netoliese esantį kaimelį ir ji yra naudojama ne tik gamyklos, bet visos aplinkinės bendruomenės reikmėms. Savivaldybė skyrė žemę ir pastatą, gamykla supirko techniką ir išlaiko žmones.
Trys ketvirtadaliai automobilių iš gamyklos išgabenami autovežiais, tarp kurių pastebėjome ir nemažai lietuviškais numeriais
Statydami gamyklą korėjiečiai daug dėmesio skyrė aplinkos apsaugai. Pastatų vietoje augantys 1165 medžiai buvo ne nukirsti, bet persodinti kitoje, nemaišančioje statyboms vietoje. Papildomus 1000 medžių „Hyundai“ pasodino naujai.
Beje, lankantis bandymų trasoje matėm po pievą vaikštančius gandrus, o direktorius pasakojo, kad jie specialiai nuo žemės per keliolika centimetrų pakėlė tvorą, kad gyvūnai galėtų laisvai migruoti, tad gamyklos teritorijoje lakstantys kiškiai ar medžiojančios lapės – įprastas reiškinys.
Eksportuoja į daugelį šalių
Šiuo metu gamykloje tarp visų pagaminamų modelių 42 proc. Gamybos apimčių užima i30 ir hečbeko ir universalo kėbulais. Maždaug tiek pat pagaminama ix35 krosoverių, likusius 16 proc. sudaro ix20 modelis.
Kas dešimtas pro gamyklos vartus išriedantis automobilis yra su vairu dešinėje pusėje. Didžioji dalis tokių automobilių eksportuojami į Britanijos salas.
Bendrai gamykla 97 proc. savo gaminamų automobilių eksportuoja net į 43 pasaulio šalis, o Čekijos rinkoje lieka tik 7000 automobilių. Didžiausia eksporto rinka – Vokietija, čia pernai buvo išvežti net 44 000 automobilių, antroje vietoje Rusija, trečioje – Didžioji Britanija.
Pernai gamykla pagamino 251 000 automobilių, tačiau kitais metais planuoja dirbti maksimaliu pajėgumu ir gaminti 300 000 automobilių kasmet.
Pauliaus Sviklo nuotr./„Hyundai“ gamykla Čekijoje |
Šiuo metu gamykla per dieną pagamina po 1300 mašinų.
Darbuotojai – daugiausia vietiniai
„Mes esame daug čekiškesnė gamykla, negu „Škoda“, nes net 96 procentai mūsų darbuotojų yra iš Čekijos, „Škoda“ gamykloje šis procentas daug mažesnis“,- sako šios gamyklos direktorius Petras Vanekas, - „Be to, mes kur kas daugiau detalių pagaminam čia, Čekijoje, negu „Škoda“, nes jie daugelį komponentų importuoja iš Vokietijos“.
„Hyundai“ yra daug čekiškesnė gamykla, negu „Škoda“
Iš tikrųjų, iš šiuo metu gamykloje dirbančių 3504 darbuotojų – 3356 čekai.
Likę – tai pačių įvairiausių tautybių atstovai, tarp kurių daugiausia slovakų (89), lenkų (25) ir korėjiečių (22).
Tačiau yra gamykloje ir pačių įvairiausių tautybių, pradedant vienu rusu ir baigiant afganu ar net dviem Angolos atstovais.
„Šias vedė čekę ir liko gyventi mūsų šalyje“ - rodydamas į tamsiaodį iš Tuniso sako P. Vanekas. „Šiuo metu gamykloje daug daugiau korėjiečių, tačiau tai ne mūsų darbuotojai. Jie laikinai atvyko iš koncerno būstinės, kad galėtų teisingai sureguliuoti konvejerio robotus naujam kėbului – tik prieš dvi savaites paleidome universalų gamybą“ - prideda Petras. Pastebiu, kad išties konvejeris dar nelabai tiksliai veikia, nes suvirinimo ceche pilna brokuotų universalo kėbulų – robotai vis dar karts nuo karto sugadina kėbulus. „Tai laikina, nekreipk dėmesio, vienus pataisysim, kitus perdirbsim. Taip visada būna gamybos pradžioje“ - pasakoja direktorius.
Pauliaus Sviklo nuotr./„Hyundai“ gamykla Čekijoje |
82 proc. Darbuotojų sudaro vyrai, tad gamykloje beveik kas penkta darbuotoja – moteris. Įdomu, kad jos dažniausiai dirba kokybės tikrinimo baruose. Nemažai moterų testuoja bandymų trasoje jau paruoštus automobilius bei po gamybos teritoriją važinėja su nedideliais traukinukais ir tiekia reikiamus komponentus konvejerio linijai. „Jos atsakingesnės ir kruopštesnės. Tiesiog taip yra šitam pasaulyje“ - mano nustebimą numalšina direktorius,- „Čia kaip gyvenime, kur reikia kruopštumo – moteris, kur fizinio darbo – vyrų. Moterys važiuoja kruopščiau, nesidaužo į kampus, nelaksto be reikalo.“
Neįprasti automobiliai gamyklos teritorijoje
Gamyklos teritorijoje pastebėjome neįprastų automobilių. Visi po gamyklos teritoriją važinėjantys automobiliai yra neregistruoti ir iš teritorijos išvažiuoti negali. Paprastai tai eksperimentiniai, ar taip vadinami „pre-production“ modeliai. Tai pirmosios naujų automobilių modelių partijos, kurios renkamos kai derinami konvejeriai. Mes po gamyklos teritoriją važinėjom su dešinėje pusėje vairą turinčių krosoveriu.
Visi po gamyklos teritoriją važinėjantys automobiliai yra neregistruoti ir iš teritorijos išvažiuoti negali
Šalia gamyklos administracinio pastato stovi vienas keistas automobilis – visas aprašinėtu kėbulu. Pasirodo, gamykloje kasmet vyksta šeimų dienos, kai savaitgaliais darbuotojai susirenka su šeimomis, jiems rengiamos įvairios atrakcijos ir koncertai. Tokios dienos metu buvo pasiektas Čekijos rekordas – ant automobilio buvo sudėti 1350 parašų.
Kitas automobilis – daug įdomesnis. Tai prabangiausias „Hyundai“ modelis „Equus“. Kiek primenantis S klasės „Mercedes-Benz“ šis automobilis su skrendančiu daiktu, panašiu į erelį ant variklio dangčio tikrai traukia akį.
„Importuosit Europon?“ - klausiu. „Ne, tai koncerno direktoriaus automobilis. Kartą per metus jis atvažiuoja į susirinkimą ir pageidauja būti vežiojamas tik tokiu automobiliu. Visą kitą laiką jis tiesiog stovi čia.“
Tikrai, automobilis matosi, kad važiavęs seniai – stabdžių diskai visiškai surūdiję. Prieš atvykstant koncerno prezidentui jis nuplaunamas, pakraunamas akumuliatorius, paruošiamas vizitui, o likusį laiką tiesiog ramiai sau stovo gamyklos kieme.
Beje, šeši gamyklos direktoriai taip pat važinėja išskirtiniais automobiliais. Tai „Hyundai Azera“, kuri taip pat į Europą neimportuojama. „Europoje yra tik dešimt tokių automobilių. Devyni iš jų juodi, o mano – tamsiai mėlynas, taigi aš važinėju vieninteliu tokiu automobiliu Europoj“ - nepraleido progos pasigirti P. Vanekas.
Gamykla itin automatizuota
Gamybos procesas kaip ir daugelyje gamyklų, tik ši labiausiai modernizuota iš visų mano lankytų. Ypač didelį įspūdį paliko suvirinimo ir štampavimo cechai.
Pauliaus Sviklo nuotr./„Hyundai“ gamykla Čekijoje |
Štampavimo ceche vienoje pamainoje dirba vos 17 žmonių, įskaitant ir valytojus. Čia viskas, nuo plieno tiekimo iki detalių paskirstymo yra automatizuota. Žmonės tik kontroliuoja mašinų darbą.
Štampavimo ceche vienoje pamainoje dirba vos 17 žmonių, įskaitant ir valytojus. Čia viskas, nuo plieno tiekimo iki detalių paskirstymo yra automatizuota
Tiesa, kas dvidešimta detalė automatiškai nuimama nuo konvejerio – jas tikrina žmonės.
Suvirinimo ceche – dar didesnio lygio automatizacija. Čia darbuojasi net 279 robotai, kurie patys atskiria kas per detalė pas juos pateko ir kur ją reikia dėti.
Fantastiškas vaizdas, kai šeši robotai vienu metu puola prie kėbulo ir ima jį virinti. Atskiri robotai tikrina suvirinimo kokybę. Žmonių čia matyti tik vienas kitas.
Įdomu, kad robotai net patys gali pasikeisti susidėvėjusias detales. Robotas pats nusprendžia, kad jo viena iš dirbančių dalių pakankamai susidėvėjo ir pats pasiima sau reikalingą detalę iš specialios virš jo esančios lentynos. Kerintis vaizdas. Šiame ceche mes vaikščiojom beveik visai vieniši.
Kiekvienas surinktas pro gamyklos vartus išriedėjęs automobilis privalo pravažiuoti 3,3 km ilgio bandymų trasą, kur tikrinama surinkimo kokybė. Teko patikrinti porą automobilių ir mums. Vieną kartą tai atlikti įdomu, tačiau jeigu tektų tai daryti visą laiką, tai taptų sunkiu darbu...
Pabandėme paieškoti Baltijos šalims skirto automobilio, tačiau ant konvejerio jo aptikti nepavyko.
Pabaigoje, pavalgę darbuotojams skirtoje valgykloje, beje, kurioje darbuotojams reikia mokėti tik penktadalį realios kainos ir kurioje galima rinktis vieną iš penkių kompleksų, tarp kurių vienas – būtinai korėjietiškas (tokį mes ir pabandėme), leidomės į kelią – mūsų laukė dar veik tūkstantis kilometrų iki Vokietijos Mainzo miesto...