Kaip skelbia Lietuvos policija, šią savaitę daugelio Europos šalių, taip pat ir Lietuvos policijos pareigūnai susivienijo dėl bendro tikslo – kad rugsėjo 19 d., kuri minima kaip Europos diena be žūčių kelyje, iš tikrųjų kelyje nežūtų nė vienas žmogus.
Jau trečią kartą Europos kelių policijos tinklas TISPOL inicijavo tarptautinę eismo kontrolės priemonę „Dėmesys į kelią“, o rugsėjo 19 d. vykdo projektą EDWARD, minint Europos dieną be žūčių kelyje.
Lietuvoje prie šios akcijos prisideda visų šalies apskričių policijos pareigūnai, kitos už eismo saugą atsakingos institucijos.
„Dėmesio į kelią“ savaitė Lietuvoje prasidėjo nuo prevencinės priemonės Kaune – pareigūnai tikrino ryte į darbą vykstančių vairuotojų blaivumą, vykdė kitų pažeidimų kontrolę ir prevenciją. Policininkai taip pat aplankė jaunuosius eismo dalyvius Kauno mokyklose – vaikams buvo dalijami atšvaitai, skaitomos paskaitos apie saugų eismą.
Nemažą dėmesį pareigūnai skyrė pavyzdingiems, taisyklių nepažeidžiantiems vairuotojams. Nustačius Kelių eismo taisyklių nepažeidžiančius ir anksčiau nebaustus vairuotojus, jiems buvo suteikiami „Švaraus vairuotojo“ lipdukai-ženkliukai, kuponai nemokamam automobilio plovimui.
Į gatves išriedėjo net keli nežymėti policijos automobiliai
Antradienį pareigūnai dėmesį skyrė neviešam patruliavimui, Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimų, susijusių su pagrindinėmis eismo įvykių priežastimis, užkardymui, vairuotojų kultūros ir atsakingo dalyvavimo eisme skatinimui, pavojingo ir chuliganiško vairavimo atvejų nustatymui. Vien Vilniaus apskrityje dirbo 6 policijos skiriamaisiais ženklais nežymėti automobiliai, kurie fiksavo įvairius pažeidimus, greičio viršijimo ir nedrausmingo bei pavojingo vairavimo atvejus.
Lietuvos kelių policijos tarnybos Specialios paskirties skyriaus viršininkas Tadas Juozumas atkreipė dėmesį, kad pasibaigus vasaros sezonui ne visi vairuotojai keliuose elgiasi kultūringai.
„Padidėjus eismo srautui policija imasi iniciatyvos pažiūrėti į vairuotojų elgesį gatvėse. Norime atkreipti dėmesį į tuos, kurie elgiasi negražiai rytinio ir vakarinio piko metu, chuliganiškai vairuoja. Norime, kad vairuotojai suprastų, jog policija dirba ir su nežymėtais automobiliais. Tai yra neviešas patruliavimas ir daugelis vairuotojų nepastebi šių automobilių. Tačiau yra tokių, kurie nuolat pažeidžia KET.
Žymėtą policijos automobilį pamatę jie vairuoja laikydamiesi KET, o nežymėto kartais nepastebi. Kartais sustabdžius vairuotoją užtenka prevencinio pokalbio, bet kartais tenka ir nubausti dėl pažeidimo. Vis tik mes siekiame ne bausti, o skirti dėmesį, kelti sąmoningumo lygį“, – LRT.lt teigė Specialios paskirties skyriaus viršininkas T. Juozumas.
Pasak viršininko, Vilnius pasižymi didesniu automobilių srautu – daugybė į sostinę atvažiavusių yra iš kitų miestų ar rajonų. Šie asmenys yra mažai susidūrę su Vilniaus eismo specifika, todėl neretai ir padaro KET pažeidimų.
LRT.lt žurnalistai taip pat turėjo galimybę dalyvauti reide Vilniuje nežymėtuose policijos automobiliuose „Audi A6 quattro“, iš karto galinčiuose užfiksuoti kelias dešimtis automobilių, viršijančių greitį ar esančių be civilinio draudimo.
„Audi A6 quattro“, tarp vairuotojų vadinama „Juodąja našle“, ypatinga tuo, kad jame sumontuota naujausia greičio matavimo ir numerių skanavimo įranga. Ji gali nuskaityti visų pravažiuojančių automobilių numerius ir iš karto atpažinti, kas važiuoja neturėdami galiojančios techninės apžiūros kortelės arba privalomojo civilinės atsakomybės draudimo. Automobilyje sumontuotas 3 litrų darbinio tūrio turbodyzelinis šešių cilindrų variklis, kuris išvysto 267 AG galią ir gali pasiekti 300 km/val. greitį.
Vos prasidėjus reidui ankstų antradienio rytą pareigūnai pastebėjo itin skubantį ir tarp eismo juostų nardantį bei autobusų juosta važiuojantį „Audi“ vairuotoją. Pareigūnų sustabdytas vyriškis dievagojosi skubantis į darbą, o be to esą reikia į mokyklą nuvežti sūnų. „Pirmą kartą taip pakliuvau, tikrai labai skubėjau...“ – LRT.lt žurnalistams komentavo vyriškis. Už važiavimą autobusų juosta ir sankryžos pravažiavimą ta juosta, kuriama draudžiama, vairuotojas nubaustas 15 eurų bauda, nes per pastaruosius metus nebuvo baustas.
Kitas vairuotojas buvo sustabdytas Laisvės prospekte. Vaikinas važiavo paskui nežymėtą policijos automobilį ir kalbėjo telefonu. Kai buvo sustabdytas, guodėsi, kad tiesiog tvarkė darbo reikalus. „Gatvėse matau, kad daugelis kalba telefonu vairuodami. Ką gi, teks susimokėti baudą... Bet ši „Audi A6“ sustabdė pirmą kartą, tai net įdomu, nors ir baisu“, – atviravo vairuotojas. Kiek vėliau ir pats telefonu pradėjo fotografuoti nežymėtą policijos automobilį.
Reido metu sulaikyta ir nemažai skubančių vairuotojų – vienas skriejo Laisvės prospektu greitį viršydamas 35 km/val. Kaip pats aiškino, lėkė į ligoninę. „Visi čia viršija greitį. Jei galima 50 km/val., visi važiuoja 80 km/val. Vilniuje greičiai didesni. Apskritai kalbant apie eismo kultūrą, tai anksčiau kultūringiausia buvo Klaipėda, o dabar vis tik Vilniuje vairuojama kultūringiausiai“, – svarstė vyras.
Prieš 10 val. policijos pareigūnai pastebėjo, kad Oslo gatve važiuojančio „Volvo XC90“ visureigio vairuotoja kalba telefonu. Sustabdžius pažeidėją ji teisinosi, kad skambino iš darželio dėl sunegalavusio vaiko. Tačiau kalbėtis telefonu ir vairuoti automobilį esant dideliam eismo intensyvumui yra nesaugu ne tik pačiai vairuotojai, bet ir kitiems eismo dalyviams. Šį kartą vairuotojai paskirta pusė minimalios baudos dydžio nuobauda, nes anksčiau už šį nusižengimą ji nebuvo bausta.
Vos tik atsisveikinus su šia pažeidėja, pareigūnai pastebėjo „KIA Sorento“ visureigį su vokiškais tranzitiniais numeriais, kurių galiojimo laika buvo pasibaigęs prieš dvi dienas. Vairuotojui iš Oslo gatvės nusukus į Vakarinį aplinkkelį, policijos pareigūnai automobilį sustabdė. Vairuotojas su pažeidimu sutiko ir teigė, kad jam tiesiog reikėjo nuvežti automobilį remontui. Kadangi automobilio vairuotojas už šį nusižengimą anksčiau nebuvo baustas, jam taip pat skirta pusė minimalios baudos.
Kitas pažeidėjas užfiksuotas Pilaitės prospekte. Čia „Rover 75“ vairavęs vyriškis pasirinko važiuoti viešajam transportui skirta juosta, kuria važiuoti teisės jis neturėjo. Sustabdytas vairuotojas nenorėjo sutikti su pažeidimu ir teigė, kad skuba į ligoninę. Policijos pareigūnai paragino vairuotoją, kitą kartą geriau planuoti savo kelionės laiką, nes vizitas pas daktarus buvo suplanuotas iš anksto. Vairuotojui buvo paskirta pusė minimalios baudos dydžio nuobauda, su kuria jis nesutiko, todėl jam gali tekti keliauti į šio įvykio nagrinėjimą.
Policijos pareigūnams persikėlus į Minsko plentą, greitai buvo užfiksuotas ir pažeidėjas. „Citroen C5“ automobilį vairavęs vyriškis iš juostos, kuria galima važiuoti tik į dešinę, nusprendė važiuoti tiesiai. Taip pat nesegėjo saugos diržo. Vairuotojas su pažeidimais sutiko. Pareigūnais patikrino ir vairuotojo blaivumą. Vairuotojas buvo blaivus. Jam buvo įteiktas pažeidimų protokolas ir parskirta pusė minimalios baudos už kelio ženklų nepaisymą.
Važiuojant Eišiškių plentu Baltosios Vokės link vairuotojai buvo drausmingi. Nuo čia buvo nuspręsta važiuoti Kirtimų gatve link „Gariūnų“ verslo centro. Netoli viaduko į Lentvario gatvę pareigūnai pastebėjo BMW M3, kurios vairuotojas rankoje laikė telefoną ir rašė trumpąją žinutę. Vairuotojas buvo sustabdytas, su pažeidimu sutiko. Šį kartą jam skirta pusė minimalios baudos, nes anksčiau už šį nusižengimą jis nebuvo baustas.
Apie 12 valandą pro policijos pareigūnų nežymėtą „Audi A6“ automobilį dideliu greičiu juosta, kuri nėra skirta eismui, pralėkė „Peugeot 206“. Dideliu greičiu važiavęs vairuotojas nepaisė kelio ženklų, nerodė posūkių, „nardė“ tarp kitų automobilių. Policijos pareigūnai vijosi automobilį Gariūnų ir Oslo gatvėmis. Vietomis policijai, norint neatsilikti nuo nedrausmingo vairuotojo, teko važiuoti ir 180 km/val. greičiu.
Tačiau pažeidėjas buvo priverstas beveik sustoti dėl nedidelės spūsties pervažiavus Lazdynų tiltą. Čia pareigūnai ji galiausiai pasivijo ir sustabdė. Pažeidėjas sustojo be papildomo raginimo. Pradėjus tikrinti vairuotojo dokumentus ir duomenis, paaiškėjo, kad 1983-iais metais gimęs vyras vairuotojo pažymėjimo neturi, nes jis buvo atimtas. Kaip teigė skubėjęs ir pavojų kitiems eismo dalyviams sukėlęs vairuotojas, jis skubėjo į Vilniaus priklausomybės ligų centrą.
Su visais pažeidimais vyras sutiko, su policijos pareigūnais kalbėjo ramiai. Kol buvo pildomas pažeidimų protokolas, atvyko vyriškio tėvas, kuris patraukė pažeidėjo automobilį, noriai bendravo su policijos pareigūnais ir sutiko, kad sūnaus poelgis blogas ir nepateisinamas. Vairuotojui buvo paskirta 800 eurų bauda.
Ir toliau vykdys kontrolę
Trečiadienį Lietuvos kelių policijos tarnyba ir Lietuvos transporto saugos administracija kartu dalyvaus projekte EDWARD ir magistraliniuose šalies keliuose vykdys pavojingiausių pažeidimų užkardymą, krovinius ir keleivius vežančio transporto kontrolę, šio transporto vairuotojų dėmesį blaškančių veiksnių patikrinimą ir eliminavimą.
Lietuvos kelių policija informuoja, kad akcentuojant pavyzdingą dalyvavimą eisme bus tęsiama eismo dalyvių skatinimo iniciatyva „Švarus vairuotojas“. Eismo dalyviams bus dalijami atšvaitai, mažiesiems – saugaus eismo atmintinės su svarbiais patarimais. Skatindami prisidėti prie sąmoningo eismo saugą puoselėjimo, pareigūnai siūlys vairuotojams pasirašyti EDWARD saugaus eismo dalyvio įsipareigojimus, kvies tapti „Saugaus eismo ambasadoriais“ ir paženklinti automobilius EDWARD lipdukais.
„Atsakingai vykdome pareigą, kad nelaimingų atsitikimų keliuose būtų kuo mažiau. Reikšmingi rezultatai pasiekiami įgyvendinant daug kompleksinių priemonių, o šio projekto tikslas – dar kartą atkreipti visuomenės dėmesį į eismo saugumą keliuose. Visi kartu siekiame, kad Europos diena be žuvusiųjų keliuose taptų kasdienybe“, – teigė Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys.
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, šiais metais mūsų šalyje įvyko daugiau kaip 2 200 eismo įvykių, kuriuose žuvo 119 žmonių ir beveik 2 700 buvo sužeista, tarp sužeistųjų – 13 proc. nepilnamečių. Europos kelių policijos tinklo TISPOL duomenimis, Europos keliuose kiekvieną savaitę žūsta 500 žmonių, šis skaičius per pastaruosius metus sumažėjo 2 procentais.