Tvarka 2010-aisiais buvo visiška naujovė Vilniuje, nors užsienyje lipti į viešąjį transportą tik per priekines duris yra visiškai įprasta. Tuomet teigta, kad tikimasi, jog laikantis naujos tvarkos sumažės „zuikių“, išaugs pajamos už bilietus, nebeliks grūsties įlipant ir išlipant. Įlipantys keleiviai vairuotojui turėjo rodyti bilietus. Net buvo perdarytos vairuotojų kabinos, kad pro priekines duris keleiviams būtų patogu įlipti.
Pasirodė, kad viso to vilniečiams reikėjo neilgam. Pasikeitė valdžia, pasikeitė ir įlaipinimo į autobusus bei troleibusus tvarka. Ji buvo atšaukta 2011 m. rugpjūčio pradžioje, kaip teigė Vilniaus savivaldybė, dėl gausių gyventojų skundų. Jie esą dažnai nespėdavo įlipti pro priekines duris, susidarydavo grūstys, keleiviai negalėdavo pasižymėti vienkartinių bilietų.
Sena nauja idėja
Praėjus šešeriems metams vėl grįžta prie šios idėjos. Tiesa, ne visame Vilniaus viešajame transporte, o tik kai kuriose stotelėse. Kaip teigė savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ komunikacijos vadovė Miglė Bielinytė, įlipimo per priekines duris taisyklė vėl taikyti pradėta 2017-ųjų liepos pabaigoje.
„Nustatytos probleminės viešojo transporto stotelės, kuriose dažniausiai sutinkami netvarkingi, didžiausios socialinės rizikos asmenys. Įvertinus šių asmenų tikslines kelionių kryptis, didžiausią koncentraciją maršrutuose ir dabartinius keleivių srautus stotelėse, sudarytas 47 probleminių stotelių sąrašas. Į sąrašą patenkančios stotelės yra paženklintos informacinėmis žalios spalvos lentelėmis, o šiose stotelėse įlipimas į viešąjį transportą galimas tik per priekines duris, – 15min atsiųstame komentare teigia „Susisiekimo paslaugų“ atstovai.
– Taip siekiame užtikrinti, kad į viešojo transporto priemones nebūtų galimybės įlipti neblaiviems ar apsvaigusiems nuo psichiką veikiančių medžiagų, skleidžiantiems aitrų kvapą, apsirengusiems nešvariais drabužiais asmenims, kitokiais veiksmais pažeidžiantiems galiojančias Keleivių ir bagažo vežimo autobusais ir troleibusais Vilniaus mieste taisykles. Be to, viešojo transporto keleivių kontrolieriai šių stotelių patikrai skiria didesnį dėmesį.“
Kovoja ir vairuotojai
Taip siekiame užtikrinti, kad nebūtų galimybės įlipti neblaiviems ar apsvaigusiems, skleidžiantiems aitrų kvapą, apsirengusiems nešvariais drabužiais asmenims.
Kitur įlipti į autobusą ar troleibusą vis dar galima per bet kurias duris. Kaip teigia M.Bielinytė, „netvarkingų asmenų keliamos problemos sprendžiamos sistemiškai“: bendradarbiaujama su UAB „Vilniaus viešasis transportas“ – viešojo transporto vairuotojai yra įpareigoti, pastebėjus transporto priemonėje apsvaigusius nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų asmenis, netoleruoti tokių pažeidimų ir apie tai informuoti policijos pareigūnus arba išlaipinti minėtus asmenis iš viešojo transporto priemonių.
„Kai kuriuose Vilniaus mieste važinėjančiuose naujuose autobusuose jau dabar yra sumontuotos vaizdo stebėjimo kameros, o šiemet, kai naujų autobusų sostinės gatvėse gerokai padaugės, dar daugiau jų turės įrengtas kameras. Tai padės efektyviau spręsti tvarkos užtikrinimo viešajame transporte klausimą. Taip pat bendradarbiaujama su policijos pareigūnais, kurie reguliariai organizuoja tikslinius viešojo transporto kontrolės reidus, siekiant užtikrinti didesnį tvarkos palaikymą viešajame transporte“, – teigė M.Bielinytė.
Šiuo metu Vilniuje yra 78 autobusų ir 18 troleibusų maršrutų. Darbo dienomis į miesto gatves keleivius veža 339 autobusai ir 188 troleibusai. Autobusais kasdien pervežama apie 298 tūkst., o troleibusais apie 200 tūkst. keleivių.