Vienas iš dažniausiai užduodamų klausimų – ar turimoje transporto priemonėje galima įrengti alkobloką? Alkoblokai įrengiami, iš esmės, visose transporto priemonėse, įskaitant naujausius hibridinius automobilius bei elektromobilius. Bendrovės Alkotesteris statistika rodo, kad alkoblokai 2020 – 2021 m. buvo montuojami 34 markių transporto priemonėse, dažniausiai tai buvo VW (20 proc. visų įrengtų alkoblokų, dominuoja Passat modelis). Toliau rikiuojasi „Volvo“ (9 proc.), „Opel“ (8 proc.), Audi (7 proc.).
Alkoblokai taip pat buvo įrengti ir „Tesla Model S“ ir MTZ („Belarus“) traktoriuose. Tiesa, vienu atveju buvo atsisakyta įrengti alkobloką savadarbiame, nors ir oficialiai registruotame traktoriuje, kuris užvedamas paleidžiant jį riedėti nuo kalniuko ar tempiant. Seniausias automobilis, kuriame buvo įrengtas alkoblokas – 1986 m. pagamintas „Audi 80“.
Alkoblokai daro įtaką darbo rinkai
Pastaruoju metu rinkoje trūkstant vairuotojų, vis daugiau įmonių įrengia alkoblokus vilkikuose ir kitose transporto priemonėse, tikintis, kad taip bus galima pritraukti vairuotojus, kuriems skirta nuobauda vairuoti tik alkoblokus turinčias transporto priemones. Įmonei apmokant už alkobloką, sprendžiamas ir alkoblokų įsigijimo finansavimo klausimas. Dažnas vairuotojas, norintis pasinaudoti alkoblokų nuomos ar banko lizingo paslaugomis, patenka į užburtą ratą – paslaugos gauti negali, nes neturi pastovių darbo pajamų, o darbo pajamų negali gauti, nes negali dirbti be alkobloko.
Nuoma ar pirkimas?
Pasirinkimą alkobloką išsinuomoti ar pirkti, lemia vairuotojui skirtos nuobaudos trukmė ir alkobloką įsigijančio asmens finansinės galimybės. Nupirktą alkobloką, pasibaigus skirtos nuobaudos laikui, galima ir toliau naudoti prevencijai arba jį išmontuoti ir parduoti. Perkant alkobloką yra galimybė pasinaudoti bankų ar lizingo bendrovių finansavimu. Tuo tarpu alkobloko nuoma turi kitą svarbų privalumą – už fiksuotą mėnesio įmoką, be didelių pradinių investicijų, vairuotojas gali naudotis išsinuomotu nauju alkobloku sutartą laiką.
Naudoti alkoblokai
Pasibaigus skirtos nuobaudos laikui, vairuotojai alkoblokus parduoda, natūraliai susiformavo antrinė – naudotų alkoblokų rinka. Tai – vairuotojams pigesnė alternatyva. Standartą atitinkančius naudotus alkoblokus galima paruošti ir vėl naudoti pažeidėjų programoje. Tačiau, čia slypi daug rizikų. Kai kuriose šalyse, pvz., Švedijoje, draudžiama naudoti ir parduoti senesnius nei penkeri metai alkoblokus. Elektrocheminiai alkoblokų jutikliai maždaug per tiek laiko išnaudoja savo resursą ir turi būti pakeisti naujais. Naudotų alkoblokų atnaujinimas susijęs su dideliais kaštais. Skandinavijos šalių sąvartynuose surastus, ten uždraustus naudoti ir į Lietuvą atvežtus alkoblokus perkantys vairuotojai labai rizikuoja.
Baimė dėl pašalinio alkoholio
Vairuotojams svarbu ir jie teiraujasi, kas atsitiks, jei šalia vairuotojo automobilyje važiuos neblaivus asmuo, ar reaguos alkoblokas? Kokia bus įtaka alkoblokui, jei į automobilio saloną pateks alkoholio garų iš langų plovimo skysčio? Sprendimas šių rizikų mažinimui yra. Pavyzdžiui, Dräger Interlock 7000 alkoblokai turi pagalbinę burnos alkoholio aptikimo funkciją, kurią naudojant aptinkamas pašalinis alkoholis, parodoma klaida, tačiau pažeidimas nefiksuojamas, vairuotojui leidžiama pakartoti blaivumo testą.
Pasirinkimų motyvacija
Nuobauda vairuoti tik alkobloką turinčias transporto priemones pažeidėjui gali būti paskirta tik pažeidėjui sutinkant. Tačiau daugelį prasižengusių vairuotojų, ypač profesionalių vairuotojų, nuo pasirinkimo įsirengti automobilyje alkobloką sulaiko privalomai skiriamas 6 mėn. visiškas draudimas vairuoti. Tai laikotarpis, per kurį vairuotojas netenka darbo ir eliminuojamas iš įprasto socialinio gyvenimo.
Geroji kitų valstybių praktika rodo, kad kuo ilgiau tenka laukti galimybės vairuoti su alkobloku, tuo labiau krenta vairuotojų motyvacija dalyvauti pažeidėjų programoje, todėl galimybė vairuoti su alkobloku vairuotojams tose šalyse yra suteikiama nedelsiant po padaryto pažeidimo. Neturėdami galimybės greitai įsirengti alkobloką, prasižengę vairuotojai, dažniausiai, ir toliau vairuoja neturėdami vairavimo teisės.