Chris Bangle fetišas BMW užpakaliams
Tai tikra blogų dizaino sprendimų klasika. 2000-ųjų metų pradžioje BMW kompanija ieškojo, kuria dizaino kryptimi judėti toliau, nes 90-ųjų metų nepaprastai sėkminga kryptis jau buvo išsisėmusi. Šios atsakingos užduoties ėmėsi to meto BMW dizaino padalinio vadovas Chris Bangle, kuris prieš tai dirbo „Fiat“ kompanijoje ir sukūrė dinamiško dizaino „Fiat Coupe“ ir „Alfa-Romeo 145“ automobilius.
Negalime sakyti, kad Chris Bangle dekonstruktyvizmo stiliaus kryptis buvo pasirinkta klaidingai, nes tuo metu gimė puikaus dizaino 5 serijos BMW E60, 6 serijos BMW E63, 1 serijos BMW E87 ir BMW Z4 E85 modeliai. Taip pat buvo suformuotas novatoriškas horizontaliai ištęstas BMW automobilių interjero stilius, kuris madas diktavo artimiausius 15 metų visoje automobilių pramonėje. Visgi vienas modelis nepasižymėjo didele dizaino sėkme – tai buvo 7 serijos BMW E65.
Grubiai kampuotos ir nepatrauklios automobilio formos buvo tikra priešingybė elegantiškam pirmtakui BMW E38 modeliui. Kontroversišką kėbulo dizainą „vainikavo“ galinė automobilio dalis su stipriai išreikštu bagažinės dangčiu ir mažais, kampuose įtaisytais galiniais žibintais. Nenuostabu, kad šis sprendimas nebuvo palankiai sutiktas markės gerbėjų, todėl vos po kelių metų, kai buvo išleistas dizaino atnaujinimas, septintuko galinė dalis buvo sėkmingai pakeista. Be to, BMW kompanija pasiūlė dizaino atnaujinimo komplektus, kuriuos buvo galima sumontuoti į automobilius, gamintus iki atnaujinimo. Kitaip sakant, pasiūlė galimybę gana ženkliai pasikeisti jau turimo automobilio dizainą.
Šiandien BMW kompanija vėlgi yra tokiose pačiose dizaino krypties paieškose kaip buvo prieš dvidešimt metų. Naujieji 4 ir iX serijos BMW gavo dizainus, kurie susilaukė prieštaringų vertinimų ir, panašu, BMW vėl bus stipriai prašovusi su septintos serijos BMW dizainu. Ką jūs manote apie naująjį BMW flagmaną?
Kaip „Ford“ nuspendė: viskas arba nieko
„Ford“ yra solidi, sėkminga ir ilgą istoriją turinti kompanija. Amerikiečiams visai neblogai sekėsi ir Europoje, kas buvo unikalus atvejis tarp visų amerikietiškų automobilių gamintojų. „Ford Escort“, „Focus“, „Fiesta“, „Sierra“, „Mondeo“ automobiliai buvo ne tik gerai parduodami, bet paliko gilų pėdsaką ir autosporto istorijoje. Istorijoje paliko savo pėdsaką ir „Ford Scorpio“...
80-ais metais „Ford“ susilaukusi sėkmės kompaktiškų ir vidutinio dydžio automobilių segmente, bandė užkariauti ir prestižinių automobilių rinką Europoje. Tam buvo išleistas automobilis pretenzingu pavadinimu „Scorpio“. Pirmos kartos „Ford Scorpio“ susilaukė šiokios tokios sėkmės, bet toli gražu ne tokios, kokios tikėjosi autoindustrijos gigantas. Tad dizaineriams buvo iškelta užduotis: „viskas arba nieko“.
„Taip gimė šis tuomet itin madingos apvalainų formų dizano „šedevras“. Automobilio kūrėjai manė, kad automobilis atrodo drąsiai, išskirtinai ir novatoriškai, jo stilius lenkia laiką. Ko gero laiką aplenkė kiek per stipriai, nes visi kiti – žurnalistai, autokritikai, dizaino srities ekspertai ir visi kiti žmonės buvo nustebę, koks drąsiai prastas buvo šio automobilio dizainas. Nepatikėsite, tačiau 90-ais metais žmonės prie šio automobilio fotografuodavosi – taip jis išsiskyrė iš kitų to meto automobilių. Po šios ne itin garbingos istorijos, „Ford“ daugiau nebegamino ne tik „Scorpio“, bet išviso atsisakė idėjos užkariauti prestižinių automobilių rinką Europoje“ – sako nemokamų skelbimų ir atsiliepimų svetainės Autoasas.lt vadovas Nerijus Paketūras.
„Honda Civic Type R“ „transformeris“
80-ais ir 90-ais metais „Honda“ kompanija išgarsėjo puikiais modeliais, kurie pasižymėjo ne tik patraukliu dizainu, puikiomis valdymo savybėmis, bet ir novatoriškais techniniais sprendimais. Tai suformavo didelę ištikimų markės gerbėjų armiją visame pasaulyje. Tačiau 21 amžius šiai markei nebuvo gailestingas – nors ir patikimi, tačiau nuobodūs ir neišsiskiriantys „Honda“ modeliai nedžiugino gerbėjų. Tad 2016 metais išleisdami jubiliejinės dešimtos kartos „Honda Civic“ modelį, kompanijos dizaineriai pasistengė sukurti kažką charakteringesnio. Panašu to charakterio jie nepagailėjo...
Negalime sakyti, kad automobilis yra nepatrauklus, tai rodo ir komercinė šio „Civic“ sėkmė. Bet ar „Honda“ dizaineriai kiek nepersistengė, ypač „Type-R“ modelyje? Užuot suradę esminę dizaino idėją, buvo sumanyta automobilį prigrūsti įvairių „spoilerių“ ir oro paėmimo angų, kurių daugelis neatlieka jokios funkcijos.
Pabandykime jas suskaičiuoti: viena variklio gaubte, radiatoriaus grotelių viršuje, pagrindinės radiatoriaus grotelės, priekiniame buferyje per centrą, priekiniame buferyje šonuose, priekiniame buferyje dar labiau šonuose, priekiniuose sparnuose už rato, galiniame buferyje šonuose didelės, galiniame buferyje šonuose mažos. O kur dar „spoileriai“ priekinio buferio apačioje, šonuose ant slenksčių, didžiulis galinis „spoileris“, vienas einantis per galinio stiklo centrą, kelių tipų oro nukreipimo sparneliai virš galinio stiklo, galinis difuzorius ir trys dujų išmetimo vamzdžiai. Tiesa, viena vieta liko nepaliesta – stoge nėra nei vienos oro paėmimo angos! Hm, kažkas iš „Honda“ dizainerių neatliko savo darbo…
„Mitsubishi Eclipse“ elipsės
90-ųjų metų pabaigoje automobilių inžinierius kuriam laikui buvo užvaldžiusi mada integruoti įvairias geometrines formas į automobilių dizainą. Šiai madai kelią nutiesė „Audi TT“ koncepcinis ir vėliau pirmos kartos serijinis modelis. „Ford“ kompanija šį stilių sėkmingai išplėtojo „New Edge“ stiliuje, kuris itin pastebimas „Ford Ka“, pirmos kartos „Ford Focus“ ir antros kartos „Ford Mondeo“ modeliuose. Madingą stilių nusprendė adaptuoti ir „Mitsubishi“ kompanija „Eclipse“ modelyje. Viskas atrodė logiška – net pats automobilio pavadinimas sufleravo pasirinkti tokį stilių.
Rezultate buvo pristatyta „Mitsubishi Eclipse“, kuris tuo metu labai trumpą laiką atrodė novatoriškai, o dabar... patetiškai. Apvalios ir tiesios linijos šiame automobilyje tiesiog tobulai nedera tarpusavyje, automobilis atrodo grubus ir nesportiškas. Viduje „Mitsubishi Eclipse“ toks pat nepatrauklus ir pigus, pakaba nesportiška, o varikliai neypatingi.
„Keista, kad šis automobilis gavo rolę „Fast & Furious“ antrojoje dalyje. Nors gal ir nekeista – kaip visi mes žinome, ta dalis buvo tokia pati nevykusi kaip ir ši „Eclipse“. Deja, bet anksčiau buvęs smagus ir charizmatiškas modelis, tapo liūdnu simboliu sparčiai populiarumą prarandančiai nebrangių sportiškų kupė rinkai. Kuri 2000-ųjų pradžioje visiškai užgeso“ ,– sako Nerijus.
„Mercedes-Benz CLC“ modeliui – „nemersedesiškas“ sprendimas
2000 – 2007 metais buvo gamintas apvalainų formų kupė stiliaus C klasės „Mercedes-Benz“ modelis skirtas konkuruoti su kompaktiškais Audi A3, 1 serijos BMW ir 3 serijos „BMW Compact“ modeliais. Automobilis turėjo C klasės „Mercedes“ priekinę dalį, tačiau galinę dalį dizaineriams teko sukurti naują ir reikia pripažinti darbas buvo atliktas tikrai gerai, gal net puikiai.
Žodžiu, viskas buvo gerai iki tol, kai 2008 metais „Mercedes“ kompanija nusprendė šį modelį atnaujinti. Automobiliui davė naują „CLC“ pavadinimą, uždėjo naujos C klasės „Mercedes“ priekį. Bet kadangi šis buvo kampuotų formų reikėjo kažką sugalvoti su apvalaina galine dalimi ir prisiderinti prie bendros tuo metu naudotos „Mercedes-Benz“ dizaino linijos. Ir sugalvojo. Kadangi apvalainus žibintus reikėjo kažkaip „paaštrinti“, tai viršutinę jų dalį tiesiog uždengė, vidinę dalį pratęsė ant bagažinės dangčio ir gavosi beveik tokie kaip ir kitų tuo metu sukurtų "Mercedes".
Visgi šis paprastas triukas nesuveikė – automobilio galinė dalis baisiai nedera su visu automobilio dizainu, atrodo neorganiškai ir svarbiausia – labai pigiai. Nenuostabu, kad CLC modelio kompanija daugiau nebegamino.
„Audi“ kuklumas
Ar pastebėjote kiek nedaug mūsų gatvėse važinėja paskutinės B9 kartos „Audi A4“ automobilių? Kai tuo tarpu konkurentų 3 serijos BMW ir C klasės „Mercedes-Benz“ yra pilnos gatvės. Kaip manote kodėl? Juk Audi A4 techniškai nei kiek neprastesnė nei konkurentai, interjere turi „Virtual Cockpit“ prietaisų skydelį, automobilio kokybė, variklių ekonomija irgi neprastesnė nei BMW ar „Mercedes“. Taigi kodėl mes jo neperkame?
Manome, kad priežastis banali – kurdami šį „Audi A4“ modelį dizaineriai perlenkė lazdą su... kuklumu. Taip, šis puikus automobilis yra tiesiog pernelyg kuklus šiandieniniam pirkėjo skoniui, be to turi keletą pasenusių dizaino sprendimų. Viena tokių yra šoninė linija einanti per visą automobilio šoną. Keistas sprendimas turint galvoje, kad tendencija dabar akivaizdžiai kitokia – arba jokių šoninių linijų (pvz. „Lexus“ modeliai) arba stipriai išreikštos linijos (pvz. BMW, „Mercedes“, „Infiniti“ modeliai).
Nenuostabu, kad po keleto metų kuomet buvo išleistas automobilio atnaujinimas, ši linija buvo ištaisyta – panaikinta nuo durelių, bet palikta šoniniuose sparnuose. Taip pat pakeista visa automobilio priekinė dalis. Visgi pakeitimas pirkėjų simpatijų greičiausiai nepakeis, todėl laukiame naujos kartos „Audi A4“ – turėtume pamatyti gerokai drąsesnių dizaino sprendimų.
Tiek automobilių dizaino nesusipratimų šiam kartui, laukite tęsinio.