Atkreipiamas dėmesys ir į tai, kad nuosekliai augan gyventojų susidomėjimas aplinkai draugiškesnėmis transporto priemonėmis. Banko iniciatyva atlikto gyventojų nuomonės tyrimo duomenimis, tarp kriterijų, į kuriuos atsižvelgiama renkantis automobilį, ekologiškumo svarba per pastaruosius dvejus metus išaugo labiausiai.
Augo pajamos ir galimybė įpirkti
„Pandemijos smūgis šalies ūkiui ir gyventojų finansams buvo gerokai švelnesnis nei būgštavome metų pradžioje. Daugelio Lietuvos ekonomikos sektorių būklė trečią metų ketvirtį gerėjo, padėtis darbo rinkoje ir žmonių pajamos stabilizavosi. Vidutinis darbo užmokestis šalyje buvo daugiau nei 8 proc. didesnis negu prieš metus, todėl ir įperkamo lizingu automobilio vertė per metus taip pat išaugo.
Vidutinė lietuvių įperkamo lizingu automobilio dar pernai pralenkė latvių įperkamo automobilio vertę, šiemet šis atotrūkis didėjo toliau. Nors Lietuvoje įperkamumo rodiklis vis dar atsilieka nuo Estijos ir yra maždaug ketvirtadaliu mažesnis, palyginti su praėjusiais metais šis skirtumas taip pat kiek sumažėjo", – komentuoja SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas.
Nuo 2016 metų ir vieno asmens, ir dviejų asmenų šeimos įperkamo automobilio kaina Lietuvoje paaugo 44 procentais. Tai iš dalies atspindi ir banko statistika: vidutinė privačių klientų lizingo sutarties vertė įsigyjant naujus automobilius per pastaruosius penkerius metus augo 17 proc. iki 28 tūkst. eurų. Lizingu įsigyjamų naudotų automobilių vidutinė vertė padidėjo 34 proc. iki maždaug 17 tūkst. eurų.
Populiariausi perkami automobiliai
SEB banko Lizingo departamento vadovas Saulius Mickus teigia, kad perkamiausių automobilių penketukas buvo išskirtas remiantis pirmojo šių metų pusmečio duomenimis, tačiau, anot jo, lyginant su ankstesniais laikotarpiais, pavadinimai ir ženklai labai nesiskiria.
„Kalbant apie naujus automobilius, kuriuos labiausiai mėgsta Lietuvos gyventojai, matome praktiškus pasirinkimus. Gyventojai renkasi labai racionaliai – vidutinės klasės automobilius, – tuos, kurie yra tikrai geri, tvarkingi, gerų gamintojų, puikiai važiuoja bei turi gerą vardą.
Čia labai stipriai įsitvirtino „Toyota RAV4“ ir „Corolla“, CH-R. Taip pat nenusileidžia ir „Škoda“, kuri yra labai mėgstama bei visų lietuvių, ypač jaunų, pamėgtas Volkswagen Golf“, – pasakoja S.Mickus.
Taigi, lietuvių mėgstamiausių naujų automobilių penketukas atrodo taip:
- „Toyota RAV4“,
- „Toyota Corolla“,
- „Škoda Octavia“
- „Toyota C-HR“,
- „Volkswagen Golf“.
Ne mažiau įdomu ir tai, kokius naudotus automobilius mėgsta tautiečiai. Pasak S.Mickaus, čia tendencijos išlieka panašios kaip ir ankstesniais metais.
„Kalbėdami apie naudotus automobilius matome kiek kitokį vaizdą. Pirmas skirtumas, kuris akivaizdžiai pastebimas – visi šie automobiliai, ar bent didžioji jų dalis, yra aukštesnės klasės. Yra ir „Volkswagen Passat“, 3-ios ir 5-os klasės BMW, „Audi A6“ ir vėlgi tas pats „Volkswagen Golf“.
Čia peršasi sena tiesa, kad lietuviai pirkdami naudotą automobilį remiasi ir emocijomis bei nori turėti aukštesnės klasės automobilį – geriau atrodantį, geriau sukomplektuota, nebūtinai tokį naują ar ekologišką, bet kitų nuomonė lietuviui išlieka ne mažiau svarbi“, – sako S.Mickus.
Perka pigesnius automobilius
Pasak jo, nepakito nuo 2016 m. stebima tendencija – lizingu Lietuvos gyventojai labiau linkę įsigyti naujus nei naudotus automobilius. Tačiau pastebima ir tai, kad lietuviai tebėra linkę rinktis pigesnius automobilius nei galėtų įpirkti, pavyzdžiui, su lizingu.
Atlikto tyrimo duomenimis, dauguma (61 proc.) automobilį įsigyti ketinančių Lietuvos gyventojų pirkiniui ketina skirti iki 10 tūkst. eurų. Net 73 proc. iš šių respondentų planuoja pirkti senesnę nei 3 metų transporto priemonę. S.Mickus pastebi, kad skirdami pirkimui numatytą sumą lizingo pradinei įmokai, gyventojai galėtų įsigyti naują, dažnai – saugesnį, patogesnį ir ekonomiškesnį automobilį.
„Nors dėl pandemijos įtakos pirmąjį šių metų pusmetį šalies automobilių lizingo rinka kiek smuktelėjo, žvelgdami į pastarojo dešimtmečio duomenis matome, kad rinka nuo 2010 m. nuosekliai augo. Kylant ekonomikai ir didėjant pajamoms, gyventojai vis palankiau vertina galimybę pasitelkti lizingą naujesniam automobiliui įsigyti, tačiau pastebime, kad automobilių lizingo rinka turi dar daug erdvės plėstis", – komentuoja S.Mickus.
Kas skatina keisti automobilį?
SEB banko duomenimis, keisti automobilį gyventojus pirmiausia skatina turimos transporto priemonės amžius (42 proc.), ekonomiškumas (28 proc.) ir dažni gedimai (28 proc.).
Svarbiausiu kriterijumi renkantis automobilį lieka kaina – 77 proc. gyventojų jį nurodo kaip labai svarbų, – taip pat mažos eksploatacijos sąnaudos (69 proc.) ir kuro sąnaudos (67 proc.). Tačiau palyginti su 2018 m. gerokai išaugo ekologiškumo svarba: 40 proc. respondentų automobilio draugiškumą aplinkai laiko labai svarbiu kriterijumi, ir tokių gyventojų padaugėjo 10 procentinių punktų.
Nagrinėdami geriausiai Lietuvoje parduodamų naujų ir naudotų automobilių duomenis ir atsižvelgę į automobilių įperkamumo indeksą, SEB analitikai sudarė populiariausių lizingu įperkamų automobilių sąrašą:
Vieno asmens įperkami automobiliai:
- „Škoda Octavia" (2018 m.)
- „Toyota C-HR" (2017 m.)
- „Toyota Corolla" (2018 m.)
- „Toyota RAV4" (2015 m.)
- „VW Golf" (2018 m.)
Šeimos įperkami automobiliai (nauji ir senesni modeliai):
- „Škoda Octavia"
- „Toyota C-HR"
- „Toyota Corolla"
- „Toyota RAV4"
- „VW Golf"
SEB banko užsakymu 2020 m. rugsėjį. „Norstat" atliko Lietuvos gyventojų (nuo 18 iki 64 metų) apklausą. Iš viso apklaustas 1000 gyventojų, iš kurių 630 nurodė, kad jie arba jų šeimos nariai planuoja pirkti automobilį.