Kelionės tikslą nusprendėme pasiekti elektromobiliu „Nissan Leaf“. Nes šiuo metu nė viena automobilių atstovybė negalėjo pasiūlyti kito elektromobilio: arba jų dar negavo, arba jau pardavė.
Greito krovimo stotelių tinklas – kas 50 km
Važiuojant magistrale iš Vilniaus į Klaipėdą, greitos įkrovos stotelės yra įrengtos kas 50 km, tad didelių sunkumų norint įkrauti bateriją tikrai nekilo. Juk bet kuris naujas elektromobilis, net ir pats mažiausias, gali nuvažiuoti 100 km. O naujesnės kartos „Nissan Leaf“, „KIA Soul EV“, „Volkswagen eGolf“, „Hyundai Ioniq“ nesunkiai peržengia 200 km ribą. Nebekalbant apie „Tesla“ arba netrukus Lietuvą pasieksiančius „Jaguar I-Pace“, nuvažiuojančius 400 ir daugiau km.
Jei daugumai vairuotojų elektromobilio baterijos įkrovimas kelionės metu atrodo laiko švaistymas, mūsų patirtis parodė, kad, kraunant automobilį, laiką galima praleisti ne tik naudingai, bet ir smagiai.
Iš Vilniaus pajudėjome trečiadienio rytą. Grįžti planavome sekmadienį, kai judėjimas intensyvesnis. Norėjome įvertinti ar greitos įkrovos stotelėse tenka laukti eilėse nemokamos įkrovos, kokių pramogų gali tikėtis automobilį pasikrauti sustojęs vairuotojas, todėl stojome dažniau nei to iš tiesų reikėjo. Tikslas – aplankyti ir patikrinti po 2-3 stoteles važiuojant pirmyn ir atgal. Įvertinti, kuriose vairuotojai pasmerkti nuobodžiauti, o kuriose gali pramogauti.
Iš esmės, važiuojant 100 – 110 km/val. greičiu šiuo „Leaf“ galima iš Vilniaus be sustojimo pasiekti Kryžkalnį. Bet mūsų tikslas buvo kitoks, pažintinis.
Stotelės poilsiui
Pirmasis sustojimas išvažiavus iš Vilniaus – 92 km, šalia Kauno esančioje užeigoje „Pas Lado“. Elektromobilių įkrovimo aikštelė buvo tuščia. Prijungę automobilį krautis, pasisvečiavome ir užeigoje – išgėrėme kavos. Tiesa, meniu buvo tikrai platus, todėl išalkę galėjo drąsiai pasistiprinti. Bet mums to dar nereikėjo. Žilvinas viliojo pirmyn, pasakodamas legendas apie stebuklingas ir (keista girdėti) sveikas spurgas, kepamas ties Kryžkalniu. Na gerai, pažiūrėsime, kiek spurgų teks suvalgyti, kol baterija įsikraus iki 80 proc.
Šio elektromobilio baterija yra neaušinama, todėl krovimo greitis priklauso ar baterija yra įkaitusi, ar ne. Taip pat ji greičiausiai kraunasi iki 80 proc., todėl taupydami laiką automobilį krovėme būtent iki šios ribos. Užtrukome apie 30 min. ir judėjome toliau. Ragauti spurgų.
Legendinės spurgos ir nemokama elektra
Antroji stotelė – prieš Kryžkalnį esanti kavinė „Nikola“. Tikriausiai ne tik Žilvinas žino šią vietą dėl skanių spurgų, gaminamų iš varškės, be jokių mielių.
Čia eilėje prie įkrovos stotelės laukti taip pat nereikėjo, o „Nissan“ elektromobiliu susidomėjo būrys vokiečių turistų. Jie pasakojo, kad tokios transporto priemonės jų šalyje nėra itin populiarios, mat ir atstumai kur kas didesni, nors „Tesla Supercharger“ įkrovos stotelių ten tikrai netrūksta.
Beje apie „Supercharger“. Kolega Žilvinas, pernai iš Tilburgo į Kauną parvairavęs naujutėlaitę „Tesla Model X“, pasakojo, kad prie šių įkrovos stotelių Nyderlanduose, Vokietijoje, Lenkijoje visad veikia puikūs restoranai. Kol įkrauni bateriją, pavalgai sveiko šviežio maisto. Štai kodėl juokaujama, kad elektromobilių savininkai yra sveikesni. Žinoma, Lietuvai iki Vokietijos dar toli, bet pirmas žingsnis žengtas.
Nevargsta eilėse
Paragavę legendinių spurgų ir atsakę į vokiečių klausimus, kelionę tęsėme toliau. 86 proc. baterijos mums leido nuvažiuoti iki ties Gargždų sankryža esančios įkrovos aikštelės. Deja, bet šioje vietoje kažkada veikusi kavinė „Kilena“ – apleista, tad įspūdingu vaizdu ar skaniais užkandžiais pasidžiaugti keliautojai negali. Nors mums atvykus eilės nebuvo, tačiau visai netrukus su pirmos kartos „Leaf“ atvažiavo Gargždų gyventoja Rūta.
Ji nebenauju „Leaf“ važinėja į Klaipėdą. Moteris pasakojo, kad eilėse dažnai laukti netenka – jos dažniausiai susidaro savaitgaliais, kai žmonės ruošiasi darbo savaitės pradžiai.
Moteris taip pat paaiškino, kad nepaisant to, jog vienoje stotelėje yra trys krovimo jungtys, vienu metu krautis gali tik vienas automobilis. Mat pati įkrovos stotelė didesnio krūvio nepalaiko ir antro automobilio tiesiog nekrauna. Pasiekę 60 proc. baterijos įkrovos lygį vietą užleidome eilėje laukusiai pašnekovei.
Vienu metu krautis gali tik vienas automobilis.
Pasiekę Palangą automobilio krovimą pratęsėme namuose – automobilio kroviklį įjungėme į elektros lizdą. Tiesa, toks krovimo būdas yra daug lėtesnis – gamintojas nurodo, kad pilnai įkrauti bateriją tokiu būdu, gali užtrukti iki 7 su puse valandos.
Likusias dienas, iki pat šeštadienio vėlyvo vakaro, važiavome į specialiai 1006 km lenktynėms įrengtą teritoriją, važinėjome mieste ir grįžome atgal į vietą, kurioje buvome apsistoję, o baterija laikėsi kuo puikiausiai. Po trijų dienų dar turėjome 76 proc. energijos. Paskutinę naktį prieš kelionę ją pakrovėme iš rozetės, o sekmadienį patraukėme Vilniaus link.
Kelionė iš Palangos į Vilnių
Šį kartą važiavome greičiau ir stojome tik dviejose įkrovos stotelėse. Pirmoji buvo Vėjukų kaime, vos 17 km nuo jau minėtos „Nikola“ kavinės. Čia teko palaukti. Kaip ir sakė dar trečiadienį ties Gargždų sankryža (ties KIlena) sutikta vairuotoja, savaitgalį stotelių užimtumas – didesnis. Mat eilėje palaukti teko ir kitoje stotelėje – prie Elektrėnų.
Tačiau po valandos sekmadienį pro tą pačią vietą važiavęs Žilvinas nepastebėjo jokių eilių – visos įkrovos stotelės buvo tuščios.
Kadangi prieš sustodami įkrovos stotelėje užsukome nusipirkti spurgų, automobiliui besikraunant galėjome jas suvalgyti, o kolegė Dina spėjo ir knygą paskaityti Tiesa, prie įkrovos stotelės taip pat buvo užeiga, kurioje, kol krovėsi automobilis, su šeima užkandžiais mėgavosi kito „Nissan Leaf“ vairuotojas.
Elektrėnuose sutikome net du elektromobilius. Pirmos kartos „Leaf“ vairuotoja papasakojo, kad planuoja pirkti naujesnę šio modelio versiją, o dabartinį automobilį padovanos sūnui. Mat šis studijuodamas galės sutaupyti daugiau pinigų, nes nereikės leisti pinigų degalams.
Nors Vilnių pasiekėme keliomis valandomis ilgiau, nei tai būtume padarę įprastu automobiliu, visa kelionė nieko nekainavo. Be to, kaip patys vairuotojai pasakojo – norėdami išgerti kavos ar pasigardžiuoti užkandžiais – nė nepastebėjome, kaip praėjo laikas. O greitos įkrovos stotelių gausa dėl senkančios baterijos leido nesijaudinti visos kelionės metu.