– Pone Masilioni, jei laikai vairavimo egzaminą ir aptaškai žmogų, gauni baudos taškų?
– Taip, gauni baudos taškų.
– Šis dalykas kelių eismo taisyklėse (KET) išlieka ar apie tai jau neberašoma?
– Išlieka. Tai esminis visų KET punktas – eismo dalyvių elgesys grindžiamas tarpusavio pagarba ir atsargumu. O eismo dalyviai yra vairuotojai, pėstieji ir keleiviai.
Tačiau ir pėstieji turi gerbti vairuotojus, nes jie važiuoja su ypatingo pavojaus priemone. Tad pėstieji turi, kaip KET sakoma, eidami per važiuojamąją dalį nestoviniuoti, neturi uždelsti.
– Ar, aptaškius žmogų, vairuotojui gali būti skiriama bauda?
– Taip, gali būti.
– Vadinasi, vairuotojai šiuo metu turėtų būti ypač atsargūs?
– Taip. Norėčiau pasakyti, kad eismo procese dalyvauja trys šalys: vairuotojas, pėsčiasis ir pats kelias (gatvė). Jei gatvė (kelias) yra tinkamai suprojektuota, suprojektuota lietaus kanalizacija, tinkamai įrengti visi kelio elementai, teoriškai tokių situacijų galėtų ir nebūti. Bet yra taip, kaip yra: Lietuvoje lyja, šąla, užsikemša kanalizacijos ir t. t. Taigi nieko nepakeisi. Be to, atsargiai elgtis reikia ir vairuotojams, ir pėstiesiems reikia atsargiai prognozuoti būsimą riziką. Vien teisės aktais, baudomis mes tarpusavio santykių tikrai neišspręsime.
– Ar yra patarimų vairuotojams, kad pavyktų išvengti tokių nemalonių situacijų?
– Mūsų vairuotojų rengimo tvarka pabrėžia, kad kiekvienas vairuotojas turi suprasti eismo pavojus ir įvertinti jų rimtumą, atkreipti dėmesį į specifinius rizikos veiksnius, kurie susiję su eismo dalyvių menka patirtimi (turiu galvoje vaikus ar kitus pažeidžiamus eismo dalyvius, t. y. pėsčiuosius, dviratininkus ar neįgaliuosius). Taigi, kartoju, tai uždaras ratas – tarpusavio pagarba ir atsargumas. Šis dalykas skiepijamas ir būsimiems, ir esamiems vairuotojams. Pagrindinė jų užduotis – mokėti skaityti kelią, įžvelgti būsimą riziką: vandens telkinius, susikaupusią vandens ar sniego masę, žmonių susibūrimo vietas ir pan.
Tačiau ir pėstieji turi gerbti vairuotojus, nes jie važiuoja su ypatingo pavojaus priemone. Tad pėstieji turi, kaip KET sakoma, eidami per važiuojamąją dalį nestoviniuoti, neturi uždelsti. Visi akcentuojame, kad vairuotojai negali kalbėti mobiliaisiais telefonais, tačiau ir pėstieji turėtų būti susikaupę – net ir kalbėdamas telefonu žmogus vis tiek turi orientuotis, kur yra.
– Turbūt vairuotojų etika reikalauja aptaškius žmogų sustoti ir atsiprašyti?
– Ir vairuotojų, ir žmonių bendravimo etika tai sako. Bet mūsų visuomenės bendroji kultūra pernešama ir į eismo dalyvių kultūrą. Taigi nuo realybės niekur nepabėgsime.