Geriausias metų pasiūlymas! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti

Kada nebereikės skirtingų elektromobilių įkrovimo programėlių, o vidaus degimo varikliai taps retenybe?

Elektromobilių vairuotojai, kaip niekas kitas, naudoja daugybę programėlių, praverčiančių kelionėse. Vienos jų skirtos rasti įkrovimo stoteles, kitos – nuotoliniam elektromobilio valdymui. Trečios padeda planuoti keliones ir saugiai važiuoti. Pasak Andriaus Šeršniovo, „Ignitis“ elektromobilių tinklo plėtros skyriaus vadovo, ateityje įkrovimui skirtų programėlių visai nebereikės, o kol kas jos intensyviai tobulinamos.
„Ignitis ON“ elektromobilių įkrovimo programėlė
„Ignitis ON“ elektromobilių įkrovimo programėlė

„Ignitis ON“ – daugeliui elektromobilių (EV) vairuotojų žinoma išmanioji programėlė. Pasak Andriaus Šeršniovo, šiuo metu ruošiami reikšmingi jos atnaujinimai, kurie pagerins vartotojų įkrovimo patirtį. Tačiau didžiausi pokyčiai EV vairuotojų gyvenime, kurie labai palengvins kasdienes keliones, o EV įkrovimą padarys dar patogesnį – artimoje ateityje.

„Ignitis ON“ (ir kitų tiekėjų – red. past.) programėlių pagrindinės funkcijos – padėti kelionės maršrute rasti stotelę, patikrinti, ar ji neužimta, peržiūrėti siūlomas jungtis ir galingumą, pasitikrinti įkrovimo kainą ir t.t. Tačiau atnaujinta „Ignitis ON“ programėlė turės daug naujų funkcionalumų, kurie jus maloniai nustebins“, – sako Andrius Šeršniovas, apie elektromobilių stotelių plėtrą kalbėsiantis rugpjūčio 22 d. Vilniuje, „eJudėjimo“ festivalyje.

„Ignitis“ nuotr./Andrius Šeršniovas
„Ignitis“ nuotr./Andrius Šeršniovas

Eksperto teigimu, programėlė yra tik maža didelės EV sistemos dalis. Todėl „Ignitis“ pastaruoju metu itin daug dėmesio skiria kitai svarbiai dedamajai – itin greito įkrovimo prieigų vystymui.

Ateityje programėlių nereikės

„Visas mūsų įrengtas ir dar statomas įkrovimo prieigas patogu matyti dabar veikiančioje „Ignitis ON“ programėlėje, kuri jau netrukus atsinaujins.

Artimiausiu metu bus galimybė įkraunant elektromobilį aktyvuoti stotelę RFID (angl. – Radio frequency identification) pakabuku/raktu ar atsiskaityti tiesiog banko kortele.

Tačiau labiausiai fokusuojamės į „Plug & Charge“ ir „Autocharge“ technologijas, kurios įkrovimą padarys maksimaliai komfortišką – nereikės jokių RFID raktų, programėlių ar banko kortelių. Pajungus elektromobilį prie stotelės, vos po kelių sekundžių įkrovimas prasidės automatiškai.

Įkrovimo stotelė „susikalbės“ su elektromobiliu, kuriame bus apmokėjimui reikalingi duomenys. Kitaip tariant, įkrauti elektromobilio bateriją bus žymiai paprasčiau, nei įsipilti degalų. Nereikės nei pirštinių ieškoti, nei kolonėlės numerio, nei kortelių skaitytuvo“, – taip ekspertas piešia jau netolimą ateitį.

A.Šeršniovo teigimu, tai bus be galo patogu, nes keliaujant ir Lietuvoje, ir užsienyje, tokiu būdu bus galima jungtis į visų operatorių stoteles: įsikrovei ir važiuoji toliau – apmokėjimas vyks automatiškai.

Įkrauti elektromobilio bateriją bus žymiai paprasčiau, nei įsipilti degalų.

„Tai ypač svarbu tiems vartotojams, kuriems naudotis programėlėmis nėra intuityvu, nėra patogu. Pamatysite, įkrauti elektromobilį bus lengviau ir patogiau, nei įsipilti degalų. Keliaudami po skirtingas šalis nesuksime dėl to galvos, taip kaip dabar nesijaudiname dėl mobiliojo ryšio paslaugų“, – sako „Ignitis“ elektromobilių tinklo plėtros skyriaus vadovas.

Beje, „Ignitis“ jau žengė tarpinį žingsnį šia kryptimi – „Ignitis ON“ programėle netrukus bus galima naudotis ne tik Lietuvoje.

Nuo šio rudens ji veiks ir Latvijoje bei Estijoje – bus pajungtos visos įmonės tinklo įkrovimo prieigos. O nuo kitų metų per šią programėlę bus galima jungtis ir į tarptautinius tinklus visoje Europoje. Toks funkcionalumas leis be vargo keliauti vengiant papildomų aplikacijų, pakaks turėti tik „Ignitis“ programėlę.

Kosminis įkrovimo infrastruktūros augimas

Ignitis ON elektromobilių įkrovimo stotelių žemėlapis Lietuvoje
Ignitis ON elektromobilių įkrovimo stotelių žemėlapis Lietuvoje

Greito įkrovimo stotelių infrastruktūros plėtra pastaraisiais metais – ypač pastebima. Kuriomis kryptimis „Ignitis“ plečia įkrovos tinklą?

„Daugiausiai dėmesio skiriame didžiausiems šalies didmiesčiams ir labiausiai apkrautoms transporto arterijoms. Tačiau mūsų įkrovimo prieigas rasite ir mažiausiuose miesteliuose (žr. žemėlapį – red. past.). Tačiau labiausiai orientuojamės į greito įkrovimo parkus. Tai reiškia, kad vairuotojai vienoje vietoje galės rasti keliasdešimt įkrovimo taškų.

Puikus pavyzdys – naujas „Ignitis“ įkrovimo parkas Palangoje. Panašius projektus vystome automagistralėse A1 ir A2.

Naujuose parkuose elektromobilių vairuotojai galės įsikrauti energijos labai greitai ir patogiai. Be to, mes galvojame ir apie komercinį transportą. Nes Lietuvoje atsiranda poreikis greitai įkrauti ir sunkvežimius, autobusus, furgonus. Tad šiose vietose bus taikomi ne tik patys geriausi galios sprendiniai, bet bus įmanoma patogiai privažiuoti ir sustoti.

Ignitis nuotr./„Ignitis ON“ greitojo įkrovimo stotelių parkas Palangoje
Ignitis nuotr./„Ignitis ON“ greitojo įkrovimo stotelių parkas Palangoje

Kas labiausiai erzina EV vairuotojus

A.Šeršniovas, vertindamas šiandieninę situaciją, sutinka, kad vartotojams naudotis daugybe skirtingų programėlių – nepatogu. Galbūt laikina išeitis – tarptautinė „Plugshare“ programėlė, tapusi savotišku stotelių žemėlapiu visame pasaulyje?

Andriaus nuomone, 100 proc. pasitikėti tokia programėle negalima ir štai kodėl. „Plugshare“ yra savotiška elektromobilių stotelių „Wikipedia“. Tai reiškia, kad bet kas gali joje nurodyti savo stotelių vietą ir instaliuotas jungtis. Bet ji nėra tiksli, nes vietos kartais nurodomos tik apytiksliai. Ir ne visi vartotojai užsiregistruoja, atvykę į stotelę. Todėl iš anksto sunku pamatyti, ar ji užimta ir pagal rodomą informaciją planuoti kelionę. Taip pat sukeltos stotelių specifikacijos ne visuomet yra tikslios.

Kita vertus, ateityje ir „Plugshare“ dėl naujų technologijų, apie kurias kalbėjome aukščiau, taps nebereikalinga.

„Navigacijoje pasirinksime galutinį kelionės tašką. Tuomet elektromobilis pats paskaičiuos, kaip iki jo nuvykti optimaliausiai: išvengiant spūsčių ir parenkant įkrovimo taškus. Realiu laiku elektromobilis mums „pasakys“: štai artimiausias įkrovimo parkas, jame yra 10 stotelių. Ir iš jų aštuonios užimtos, o dvi laisvos. Taigi yra tikimybė, kad reikės palaukti. Tokiu atveju elektrombilio informacinė sistema pasiūlys ir alternatyvius kelius. Kitaip tarant, pradėdami kelionę galėsite rinktis skirtingus scenarijus. Kai kurie naujausi elektromobiliai tokią funkciją siūlo jau šiandien. O netrukus tai taps norma visuose EV“, – žvelgia į ateitį A.Šeršniovas.

Jo teigimu, „Ignitis“ yra ne kartą klausęs EV vairuotojų, kas juos labiausiai erzina? Vartotojai išskyrė kelis momentus. Erzina, kai sunku surasti laisvų vietų. Svarbu, kad jos būtų patogiai privažiuojamos. Trečias dalykas – kad sugaištum kuo mažiau laiko įkraudamas elektros.

„Todėl daugybę stotelių statome prie prekybos centrų, matomose ir patogiai privažiuojamose vietose“, – aiškina koncepciją A.Šeršniovas.

Elektromobilių gamintojų programėlės: ką galime kontroliuoti nuotoliu?

Kalbant apie EV įkrovimo patogumą, labai svarbu, kad daugelį dalykų galima kontroliuoti nuotoliu. Pvz., jau dabar per energijos tiekėjų aplikacijas galime sekti įkrovimo ciklą, nebūdami šalia jo.

A.Šeršniovas sako, kad ir šiuo atveju netrukus atskirų programėlių nebereikės:

„Turėsime tik vieną su konkrečiu elektromobiliu susietą programėlę. Ji rodys skirtingas elektromobilio charakteristikas, taip pat ir įkrovimo. Tarkime, tokiu būdu EV savo savininką galės informuoti, kad įkrova jau pasiekė 90 proc. Ir kad per artimiausias 15 minučių pasieks 100 proc. Taip pat primins, kad jau rekėtų ateiti iki stotelės ir atjungti elektromobilį, nes gali būti taikomi prieigos užimtumo mokesčiai.“

EV programėlės pravers ir žiemą

Skeptikai sako, kad elektromobilis žiemą kelia rūpesčių. Tačiau Andrius Šeršniovas laikosi kitos nuomonės. EV yra išmanus įrenginys, todėl net ir žiemą jo galimybės didesnės.

Jam nereikia jokių „Webasto“ šildytuvų. Salono pašildymą, taip pat kaip įkrovimą nakties metu galima lengvai programuoti. O ir variklio nereikia šildyti, kad stiklai nutirptų. Be to, elektromobilis „užsiveda“ bet kokiu oru.

„Nustatai programiškai, kad, tarkime, po 15 minučių norėtum salone 20 laipsnių temperatūros, ir jokių rūpesčių. Tokia funkcija jau dabar galima daugelyje naujos kartos elektromobilių“, – pastebi Andrius.

Elektromobilių vairuotojai turi daugiau galimybių?

Ar galima teigti, kad dauguma naujovių pirmiausiai ateina į elektromobilius, o tik po to patenka į VDV varomus automobilius?

Štai „Hyundai Kona Electric“ rodo vidutinį automobilio greitį navigacijoje. O „Renault“ baterijos pašildymo sistema tiesiogiai susijusi su navigacijos duomenimis.

Andrius Šeršniovas sutinka, kad elektromobiliai – puiki terpė visoms inovacijoms. Ir tą labai puikiai iliustruoja „Tesla“ gamintojas – akivaizdus technologijų lyderis, vertinant ne tik elektromobilius, bet ir automobilius su vidaus degimo varikliais (VDV).

Puikus pavyzdys – galimybė atnaujinti programinę elektromobilio įrangą nuotoliniu būdu, atrakinti papildomas funkcijas. Vairuotojui nereikia gaišti valandų (o kartais net dienų) servisuose ir niekur važiuoti. Taip taupomas laikas, o automobiliu tampa taip pat paprasta naudotis, kaip telefonu. Jis tampa išmanesnis, saugesnis vairuotojui nė piršto nepajudinus.

Pirma višta ar kiaušinis? Kaip įkrausime elektromobilius 2030 m.?

Kas greičiau tobulėja: elektromobiliai ar įkrovimo infrastruktūra? Prieš penkerius metus atsiradus LAKD stotelėms greitkeliuose jas vadinome greitojo įkrovimo (max. 50 kW galia – red. past.), o kokia įkrova dabar galėtų būti laikoma greita?

Išbandę elektromobilį, jauni žmonės jau nebegalvoja apie BMW kaip sportinio automobilio etaloną.

„Kai net ir biudžetiniai elektromobiliai turės 200 kWh baterijos talpą, elektromobilio nuvažiuojamas atstumas taps identiškas VDV automobiliams. Elektromobiliu, bet kokiu oru bus galima važiuoti maksimaliu greičiu net ir greitkeliais, o viena įkrova galės laisvai įveikti 500 ir daugiau kilometrų. Baterijų pildymas truks vos keliolika minučių“, – skaičiuoja A.Šeršniovas ir teigia, kad didelio lūžio turėtume sulaukti maždaug 2030 m.

Kokius automobilius mėgsta jaunimas?

Andriaus Šeršniovo duomenimis, jaunosios kartos nuomone geriausia automobilio markė – „Tesla“. Greičiausiai taip yra todėl, kad elektromobiliai yra technologiškai pažangesni, jie neteršia oro, yra netriukšmingi, o svarbiausia juos vairuoti yra gerokai įdomiau. Didžioji dalis jaunimo, išbandžiusio elektromobilį, nebegalvoja apie BMW kaip sportinio automobilio etaloną. Tad jau šiandien galima daryti išvadą, jog ateitis tikrai priklausys elektromobiliams.

„eJudėjimo“ festivalis – rugpjūčio 22 d.

Ne taip seniai elektromobiliai buvo fantastinių filmų rekvizitai, o dabar jų vis daugiau rieda mūsų šalies keliuose. Tiesa, apie tokias transporto priemones dar sklando nemažai mitų ir ne vienas vairuotojas susimąsto, ar jomis važiuoti apskritai apsimoka. Sužinoti, kaip yra iš tiesų, vilniečius ir miesto svečius jau netrukus pakvies išskirtinis renginys – „eJudėjimo“ festivalis.

Naujienų portalo 15min ir „Ignitis“ organizuojamas „eJudėjimo“ festivalis vyks rugpjūčio 22 d.

Festivalio metu elektromobilių naudotojai dalinsis savo patirtimi, ekonomistai skaičiuos, ar elektromobilis apsimoka, o ekspertai, automobilių bandytojai ir žinomi žmonės diskutuos apie šios transporto rūšies praktiškumą ir ekologiškumą.

eJudėjimo programa
eJudėjimo programa

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas
Reklama
Skrydžio režimu: atviras „Gurtam“ vadovo interviu su Benediktu Vanagu
Reklama
Kokias tvoras ir kodėl šiemet renkasi namų savininkai?