Kiek reikia nuvažiuoti, kad elektromobilis atsipirktų?
Daugelio elektromobilių kainos vis dar akivaizdžiai didesnės nei modelių, varomų vidaus degimo varikliais. Tarkime, pasirinkus „Volkswagen ID.3“ ir pasinaudojus valstybės teikiama 5 tūkst. eurų kompensacija, bazinis modelis atsieis beveik 32 tūkst. eurų. Tuo metu bazinis benzinu varomas „Volkswagen Golf“ yra 10 tūkst. eurų pigesnis.
Galima palyginti ir identiškų, bet skirtingą pavarą turinčių modelių kainas. Pavyzdžiui, „Citroën“ yra vienintelis gamintojas, šiemet į konkursą „Lietuvos metų automobilis 2022“ delegavęs tą patį modelį, tik su skirtingomis pavaromis, – 28 tūkst. 780 eurų kainuojantis C4 turi vidaus degimo variklį, o 37 tūkst. 420 eurų vertės „ë-C4“ varomas elektra. Tokią pačią įrangą turinti ir iki 350 km viena įkrova galinti nuvažiuoti elektrinė versija, pasinaudojus 5 tūkst. valstybės teikiama kompensacija, yra tik 3 tūkst. 640 eurų brangesnė už analogišką C4 su vidaus degimo varikliu.
Kaip rodo neseniai paskelbti „Swedbank“ skaičiavimai, norint, kad elektra varoma versija atsipirktų, per metus būtent su „Citroën ë-C4“ reikia nuvažiuoti apie 12 tūkst. kilometrų. Tai yra, 1 000 km per mėnesį, arba apie 33 km per dieną.
„Pageidaujant tiek prisukti per dieną, ypatingai stengtis nereikia, ypač jei gyvenama priemiestyje, o važiuojama dirbti į centrinę miesto dalį. Pavyzdžiui, jei gyvenama už 10 km nuo darbo, jau vien tai sudaro 20 km, o kur dar kiti reikalai, parduotuvė, mokykla ir pan.“, – teigia konkurso „Lietuvos metų automobilis“ daugkartinis komisijos narys, automobilių žurnalistas Linas Butkus.
Jam pritaria automobilių apžvalgininkas, šiemet kaip komisijos narys renkant „Lietuvos metų automobilį“ debiutavęs Justas Lengvinas. Jis sako, jog per įprastą kelionę į miestą nuvažiuoja apie 40 km, bet pateikia dar vieną pavyzdį iš savo patirties, kai viso mėnesio ridą galima įveikti kur kas greičiau ir elektromobilio atsiperkamumą paspartinti dar labiau.
„Ilgąjį savaitgalį praleidau keliaudamas elektromobiliu ir sukoriau daugiau nei 1 000 km. Galėjau kelionę planuoti kruopščiau ir geriau išnaudoti nemokamą įkrovimo infrastruktūrą, taip pat kroviausi daugiau, nei norėjau. Tačiau už įkrovimą sumokėjau 10 eurų ir sutaupiau 40–50 eurų, palyginti su tuo, kiek būčiau išleidęs važiuodamas savo dyzeliniu automobiliu. Dar būtų galima pridėti tai, kad kėliausi į Nidą ir nemokėjau ekologinio mokesčio“, – patirtimi dalijasi J. Lengvinas.
Akivaizdu: jei norima, kad elektromobilis atsipirktų, ypatingų pastangų nereikia, nes daugeliui tai pavyks padaryti kasdienių kelionių metu, o jeigu bent kartais bus įveikiami didesni atstumai užmiestyje, elektromobilio svarstyklės jo naudai ims krypti dar greičiau.
Vidaus degimo variklis dar ne nuošaly
Nors didesnė elektromobilio kaina gali greitai atsipirkti, ekspertų nuomone, norint visiškai išnaudoti elektra varomo automobilio privalumus, būtina atsižvelgti į tam tikras sąlygas.
„Jei nėra galimybės elektromobilį patogiai įkrauti, tikriausiai šiandien jis dar nėra geriausias pasirinkimas, nes krauti jį viešojo naudojimo mokamose stotelėse nebus pigiau, nei važiuoti benzininiu ar dyzeliniu automobiliu. Todėl tai tinkamesnis pasirinkimas tiems, kurie gyvena nuosavame name arba turi galimybę stotelę įsirengti daugiabučio stovėjimo aikštelėje. Nes su įprastu automobiliu dėl nieko nereikia laužyti galvos“, – pastebi L. Butkus.
J. Lengvinas pabrėžia, kad elektromobilis tinkamesnis naudoti mieste, o užmiestyje daugelio jų galimybės ribotos. Todėl didžiąją dalį ridos nuvažiuojantiems greitkeliais vis dar racionaliau rinktis automobilį su vidaus degimo varikliu.
„Aš dažnai darbo reikalais vykstu į kitus miestus, tenka nukakti tolimus atstumus. Dėl šios priežasties elektromobilis man dar nėra tinkamas, nepaisant to, kad galiu dirbti nuotoliniu būdu, kol jis kraunamas“, – svarsto automobilių apžvalgininkas.
Tad tiems, kam dažnai vienu įsėdimu tenka nukeliauti didelius atstumus, kol kas vis dar tinkamesnis automobilis su vidaus degimo varikliu. Pavyzdžiui, pasirinkus dyzelinu varomą „Citroën C4“, šio automobilio vidutinės degalų sąnaudos šimtui kilometrų siekia tik 3,8 litro (pagal WLTP metodiką) ir nedaug pakyla intensyviau jį eksploatuojant greitkeliuose.
Todėl į klausimą „Elektromobilis ar automobilis su vidaus degimo varikliu?“ sau reikėtų atsakyti įvertinus važinėjimo praktiką, tačiau akivaizdu, kad didesnę elektromobilio kainą, atsižvelgiant į pasirinktą modelį, atsverti galima be didelių pastangų. Minėto elektrinio „ë-C4“ kainos skirtumą, palyginus su vidaus degimo varikliu varomu modeliu, daugiausiai važinėjantiems miestuose mažesnės eksploatacinės išlaidos jau leidžia kompensuoti nuvažiuojant bent 1000 km per mėnesį, o rinkos tendencijos rodo, kad netolimoje ateityje ši riba ir toliau mažės.