Aplinkos ministerijos registruotame oro taršos mažinimo plane nurodoma, kad nuo 2020 metų miestuose ar jų dalyse dyzelinių automobilių eismą apribojusios Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio savivaldybės galėtų tikėtis finansinės paramos.
TAIP PAT SKAITYKITE: Vyriausybės planas-chuliganas „prieš dyzelius“: ambicingos naujovės ir gresianti socialinė neteisybė
Vilniaus savivaldybė žiūri skeptiškai
Vilniaus savivaldybės administracijos direktorius Povilas Poderskis BNS sakė, jog neaišku, kodėl norima riboti tik dyzelinių automobilių eismą.
„Koks pagrindinis tikslas noro drausti būtent dyzelinių, o ne visų, įskaitant ir benzininius, automobilių įvažiavimą į miestus ar atskiras jų dalis“, – kalbėjo P. Poderskis.
Jo nuomone, automobilių draudimas įvažiuoti į miestą turėtų būti įvedamas palaipsniui.
„Norėčiau palinkėti Aplinkos ministerijai imti pavyzdį, kaip palaipsniui įgyvendinti tokią sudėtingą reformą, nes paprastas paliepimas tiesiog nuo 2020 metų drausti įvažiuoti į miesto centrą dyzeliniams automobiliams atrodo kaip sprendimas, apie kurio įgyvendinimą nėra pagalvota“, – sakė P. Poderskis.
Jis pridūrė, kad sostinės savivaldybė dabar svarsto, kaip galėtų riboti tranzitinį eismą per senamiestį ar miesto centrą.
Panevėžio valdžios požiūris
Panevėžio savivaldybės mero pareigas laikinai einantis vicemeras Aleksas Varna BNS tvirtino, kad miesto valdžia ketina aptarti ministerijos siūlymus, tačiau neaišku, ar jiems bus pritarta šioje kadencijoje.
„Aš manau, kad centrinėje dalyje tikrai galbūt ir reikėtų (riboti dyzelinius automobilius – BNS). Geriausia būtų, kad išvis nevažinėtų automobiliai, bet reikia visuomeninio transporto. Gal paleisti elektromobilius, kad pastoviai važinėtų centre. Svarbu, kad būtų patogu žmonėms. Čia toks sisteminis klausimas“, – tvirtino A. Varna.
Jo teigimu, Panevėžys jau mąsto, kaip apskritai apriboti eismą centrinėje miesto dalyje.
„Pas mus yra darnaus judrumo planas baigiamas daryti. Yra ten minčių, kad apskritai kuo mažiau automobilių miesto centre būtų“, – teigė jis.
Kauno atstovai: pasiūlymus vertinti - dar anksti
Kauno mero atstovas spaudai Tomas Grigalevičius BNS sakė, jog kol kas šiuos siūlymus vertinti per anksti.
„Kol kas turime per mažai informacijos ir nuo platesnių komentarų susilaikome“, – teigė jis.
Aplinkos ministerija oro taršos mažinimo plane dar siūlo nuo 2021 metų numatyti finansines paskatas asmenims, įsigyjantiems ekologiškus automobilius.
Perkantiems naują elektra varomą ar hibridinį automobilį siūloma taikyti pridėtinės vertės mokesčio (PVM) dydžio vienkartinę negražinamą subsidiją. Vienkartinė subsidija būtų mokama ir tiems, kurie įsigytų ne senesnį kaip 6 metų ne dyzelinu varomą automobilį, o turimą 10 metų ar senesnį automobilį priduotų kaip netinkamą eksploatuoti.
Pirmuoju atveju, Aplinkos ministerijos skaičiavimais, pirmajai paskatai 2021–2027 metais reikėtų 20 mln. eurų, antroji per tą patį laikotarpį pareikalautų dar 40 mln. eurų.