Draudimo bendrovės BTA duomenimis, didžiąją dalį eismo įvykių, į kuriuos patenka traktoriai ir kitos žemės ūkio mašinos, sudaro žemės ūkio technikos ir kitų transporto priemonių susidūrimai. Praėjusiais metais buvo užfiksuotas tokių įvykių sumažėjimas: 2018 m. – 88 susidūrimai, 2019 m. – 62.
„Traktorių techninės apžiūros galiojimo laikas pratęstas iki karantino režimo pabaigos ir dar dviem mėnesiams po to, jei ši pasibaigė jau po kovo 14-osios. Ši iš pirmo žvilgsnio geranoriška išimtis gali baigtis tuo, kad keliuose padaugės techniškai netvarkingos žemės ūkio technikos, kuri sukels daugiau nei įprasta avarinių situacijų ar eismo įvykių. Todėl raginame žemdirbius nevažinėti su netvarkingomis transporto priemonėmis, o vairuotojus būti ypatingai atidiems“, – sako draudimo bendrovės Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.
Jis priduria, kad žemės ūkio technikos draudimas galioja ir neturint techninės apžiūros.
Auksinė taisyklė – laikytis atstumo
Bene visą šalies gyvenimą paralyžiavęs karantinas nestabdo ūkininkų darbų, kuriems kliūtimi tampa nebent netinkami orai. Todėl draudimo ekspertas neeilinės situacijos metu vairuotojams siūlo pirmiausiai laikytis didesnio atstumo.
„Žemės ūkio technika važiuoja palyginti lėtai ir gali sukelti klaidingą pojūtį, kad ją aplenkti nebus jokių problemų. Tačiau dideli gabaritai visų pirma užstoja vaizdą priekyje, o nesilaikant saugaus atstumo mažėja ir lengvųjų automobilių manevravimo, stabdymo galimybės. Būkime kantresni šiuo metu ir lenkime žemės ūkio techniką tik visapusiškai įvertinę eismo sąlygas.
Nevalia daryti staigių judesių ar lenkti pavojingose, ne itin gerai matomose kelio atkarpose. Be to, prisiminkime, kad valdyti žemės ūkio techniką yra sudėtingiau nei kitas transporto priemones, todėl siūlyčiau neužmiršti distancijos ir neprilipti prie jų“, – rekomenduoja A. Žiukelis.
Jo teigimu, techninės apžiūros atidėjimas, nors ir suprantamas, savo ruožtu irgi didina rizikas.
„Auga tikimybė, kad gali sutrikti žemės ūkio technikos valdymo mechanizmai ar sistemos, atsikabinti ar nukristi kokia nors detalė – vien netikėtumo faktorius ar net išgąstis gali sutrikdyti kitą vairuotoją ir priversti jį griebtis staigaus, tačiau nebūtinai saugaus manevro. Juolab, kad Lietuvoje policija vis dar fiksuoja atvejus, kai už žemės ūkio technikos vairo sėda nuo alkoholio apsvaigę vairuotojai“, – tikina ekspertas.
Kaip turėtų elgtis ūkininkai?
Pasak A.Žiukelio, be savo transporto priemonės tinkamos būklės užtikrinimo ir atsakingo vairavimo, ūkininkai turėtų vengti avarinių situacijų eisme.
„Matydami, kad artėja lengvasis automobilis, ūkininkai turėtų pasitraukti kuo arčiau dešiniojo kelkraščio ir nedidinti savo greičio, kol jį lenkia automobilis. Praleisdami kitus vairuotojus, jie ne tik prisidės prie automobilių vilkstinės kelyje nesusidarymo, bet ir kitų eismo dalyvių saugumo – geriau, kad nutikus netikėtam žemės ūkio technikos gedimui už jos nebūtų kitų eismo dalyvių.
Jei traktoriaus vairuotojas pastebėjo, kad už jo susikaupė vilkstinė iš paskos važiuojančių automobilių, kurie dėl tam tikrų priežasčių jau kurį laiką negali jo aplenkti, reikėtų sustoti ir praleisti iš paskos greičiau važiuojančius automobilius. To nepadarius nutinka nemažai skaudžių įvykių – neapsikentę vairuotojai mėgina nesaugiai lenkti lėčiau važiuojančią techniką, nors jei visi laikytųsi šios Kelių eismo taisyklės, tokių situacijų nesusidarytų“, – pataria jis.
Traktoriai ir kitas žemės ūkio transportas šiuo metu į kelius išrieda visose pasaulio šalyse, kuriose taip pat aktuali ūkio technikos ir kitų transporto priemonių susidūrimų problema – kartais tai būna nedideli eismo įvykiai, o kartais ir skaudžios avarijos, nusinešančios gyvybes. Remiantis JAV transporto departamento statistika, JAV kasmet įvyksta 15 tūkst. avarijų, į kuriuos patenka žemės ūkio technika, o 55 proc. mirčių greitkeliuose nutinka būtent kaimo keliuose, kuriais juda traktoriai ir kitos žemės ūkio transporto priemonės.