Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kaip Lietuvos miestai galėtų atnaujinti viešąjį transportą, sumažindami teršalų emisijas?

Siekiant kuo labiau sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą į aplinką, Europos Sąjunga yra parengusi specialias skatinimo priemones. Viena iš jų – atnaujinant miestų viešąjį transportą, rinktis aplinkai nekenksmingą, varomą elektra.
ALTAS NOVUS CITYLINE
ALTAS NOVUS CITYLINE / Altas nuotr.

Šios priemonės įgyvendinimui Lietuvoje, skiriama net 66 mln. eurų iš specialių ES fondų. Savivaldybės norinčios pasinaudoti tokia galimybe ir iš arčiau susipažinti su elektra varomais autobusais, tai gali padaryti čia pat Lietuvoje.

Ar yra iš ko rinktis?

Kai kalbama apie elektra varomas transporto priemones, dažniausiai girdima apie lengvuosius automobilius, todėl gali susidaryti klaidingas įspūdis, jog kituose transporto sektoriuose, tvarią energiją ir teršalų į aplinką neišmetančių pasirinkimų praktiškai nėra. Tačiau iš tikrųjų, situacija priešinga. Visame pasaulyje veikia kelios dešimtys gamintojų, kurie siūlo aplinkai poveikio nedarančius, įvairaus dydžio elektra varomus autobusus.

Dar vienas malonus faktas, kad Lietuvoje yra susikūrusi pakankamai tvari ir nemažą patirtį jau sukaupusi elektrinius autobusus gaminanti pramonė. Pavyzdžiui, ne viename Europos didmiestyje galima pamatyti važinėjant mūsų šalyje sukurtą ir gaminamą „Altas Novus Cityline“ elektra varomą miesto autobusą, o Klaipėdoje įsikūrusio gamintojo „Dancer“ autobusas yra pelnęs prestižinį „A‘ Desing“ apdovanojimą už dizainą. Tai įrodo, kad lietuviai gali ne tik sėkmingai konkuruoti, bet ir nustatyti pasaulinius ekologiško viešojo transporto standartus.

Tai, jog Lietuvoje sukurti ir pagaminti elektra varomi autobusai gali patenkinti mūsų šalies miestų viešojo transporto poreikius, gali patvirtinti Vilniaus, Alytaus bei Druskininkų miestų gyventojai ir svečiai. Čia jau važinėja „Altas Novus Cityline“ elektriniai autobusai, kurie sėkmingai integruoti į viešojo transporto sistemą ir sukuria kelias naudas tiek juos eksploatuojantiems parkams, tiek ir keleiviams bei tiems, kurie jais net nesinaudoja.

„Švarus ir ekologiškas viešasis transportas turėtų būti miestų siekiamybė. Toks elektra varomas autobusas, kaip „Novus Cityline“, suteikia komfortą keleiviams, yra tylus ir dinamiškas bei talpina iki 22 keleivių. Jo naudą jaučia net ir tie, kurie šiuo autobusu nekeliauja, nes jis varomas elektra ir neišmeta jokių teršalų, jam pravažiavus pro šalį nereikia ieškoti, kuo užsidengti nosį. Tokios savybės aktualios ne tik gausiai turistų lankomame Vilniaus senamiestyje, kurortiniuose Druskininkuose, bet pasiteisina ir pramoniniame Alytuje.

Be to, glaudžiai dirbame ne tik su Lietuvos ar Europos, bet ir kitų pasaulio regionų miestais. Turime sukaupę didelį žinių bagažą ir patirtį autobusus pritaikant atsižvelgiant į įvairius viešojo transporto sistemų niuansus. Galime patarti kokie sprendimai yra tinkamiausi, kaip pritaikyti autobusą, kad jis patenkintų įvairius transporto parkų ir keleivių poreikius“, – pasakoja „Altas Auto“ vadovas Edvardas Radzevičius.

Galima paminėti, kad lietuviški autobusai jau yra eksploatuojami tokiuose miestuose kaip Londonas, Ženeva, Oslas, Stokholmas, Berlynas, Monakas, Paryžius ir daugelyje kitų. „Altas Auto“ yra vienas lyderiaujančių Europos mažųjų autobusų gamintojų, o jo produkciją jau naudojasi stambios Europos keleivių pervežimo įmonės.

Ne mažiau svarbus ir dar vienas aspektas – infrastruktūra ir įkrovimo galimybės. Įmonė glaudžiai bendradarbiauja su įkrovimo stotelių gamintojais, todėl gali sukurti ir pasiūlyti visą paketą. Tai yra, ne tik pakankamai toli viena įkrova nuvažiuojantį ekologišką autobusą, bet ir pajėgią įkrovimo infrastruktūrą, kuri akumuliatorius leidžia papildyti per trumpas pertraukėles tarp maršrutų. Tai užtikrina efektyvų autobuso darbą visą dieną.

„Viešojo transporto parkų priežiūrą vykdantys darbuotojai puikiai žino, ką reiškia problemos susijusios su detalių tiekimu ar nenumatytų gedimų šalinimu. Kai dėl šių priežasčių autobusas iš darbo išimamas, pavyzdžiui, savaitei ar dar ilgesniam laikui, kenčia visi – tiek pati keleivių vežimo paslaugą vykdanti bendrovė, tiek ir keleiviai. Juk nevažiuojantis autobusas yra nuostolis visais atžvilgiais. Mūsų pranašumas tas, kad esame čia, Lietuvoje. Kadangi ne tik gaminame pačius autobusus, bet ir kuriame bei tobuliname jiems skirtas elektrines pavaras, galime greitai reaguoti į nenumatytas aplinkybes arba įdiegti atnaujinimus, pakonsultuoti“, – pastebi E. Radzevičius.

Viešojo transporto įmonės ar savivaldybių atstovai iš arčiau susipažinti su Lietuvoje gaminamais elektra varomais autobusais, kviečiami į specialius renginius:
gegužės 11 dieną, Vilniuje, Centrinė g. 30 („Altas Auto“);
gegužės 16 dieną Kaune, Chemijos g. 4D („Elinta charge“);
gegužės 19 dieną Klaipėdoje, Kretainio g. 6 („Dancer Bus“).

Šių renginių metu bus galima gauti visą informaciją apie elektra varomą viešąjį transportą, jam skirtą infrastruktūrą, bus suteikta galimybė autobusus išbandyti.

Viešojo transporto parkų atnaujinimui – dešimtys milijonų eurų
Lietuvos savivaldybės, Europos Sąjungos fondų lėšomis pasirengusios darnaus judumo miestuose planus, jau gali pretenduoti pasinaudoti 2021–2027 m. laikotarpio Investicijų programos galimybėmis šiems planams įgyvendinti ir darniam judumui skatinti. Daugiau nei 332 mln. eurų ES fondų lėšų bus skiriama savivaldybių viešojo transporto parkams atnaujinti, alternatyviųjų degalų papildymo ar įkrovimo infrastruktūros plėtrai, pėsčiųjų ir dviračių takams bei kitoms priemonėms.

Artimiausiu metu bus paskelbtas kvietimas teikti projekto įgyvendinimo planus pagal „Miesto ir priemiestinio viešojo transporto priemonių parko atnaujinimo“ programą. Jai skirta 66 mln. eurų – iki 60 mln. eurų visai netaršių viešojo transporto priemonių įsigijimo skatinimui ir iki 6 mln. eurų transporto priemonių įkrovimo infrastruktūros plėtrai.

Lietuviškos pramonės skatinimas turėtų būti skatinamas valstybės

Visos šalys stengiasi kaip įmanoma labiau išnaudoti tokias progas ne tik atsinaujinti savo transporto parkus, bet svarbiausia, ir skatinti savo šalies ekonomiką. Visos šalys yra suinteresuotos palikti kaip įmanoma didesnes lėšas savo šalių viduje – taip skatinamas vidaus vartojamas, keliama ekonomika, mokesčiai lieka šalies viduje ir t.t.

Anksčiau tokios prabangos – skatinti Lietuvos ekonomiką renkantis mūsų šalyje pagamintas transporto priemones – nebuvo daug ar, galima sakyti, nebuvo visai. Tačiau dabar, kai šalyje įsibėgėja keleivinio transporto gamybos pramonė, tai daryti turėtų skatinti netgi ir pati valstybė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?