Kaip, staiga nukritus temperatūrai, užvesti automobilį ar atrakinti užšalusią spynelę, LRT radijo laidai „60 minučių“ pasakoja saugaus eismo specialistas Vigilijus Sadauskas.
– Vigilijau, ką, esant žemai temperatūrai, pirmiausia reikia padaryti ryte?
Kai variklį užvedate, nestovėkite penkias minutes, nešildykite ir negadinkite degalų
– Ne ryte, bet vakare reikia patikrinti akumuliatorių bateriją – ji turi būti įkrauta. Taip pat reikia pažiūrėti, ar įpilta distiliuoto vandens, kad viduje esančios plokštelės būtų apsemtos. Antra, patikrinti, ar langų skystis žieminis (–25 °C ar –30 °C, jei automobilis laikomas lauke). Trečia, labai svarbu, kad būtų pakeistas aušinimo skystis. Nepagailėkite 100 litų ir nuvažiuokite į servisą patikrinti šių dalykų – tada ryte tikrai užvesite variklį.
Ryte, jei variklis dyzelinis, įjunkite degimo raktelį, palaikykite 1–3 sekundes ir išjunkite. Padarykite tai porą kartų, kad pašiltų kaitinimo žvakės. Antra, niekada nesistenkite užvesti variklio iškart. Jei automobilis turi pavarų dėžę, porą kartų nuspauskite sankabą, kad sujudintumėte variklį, ir tada lengviau užvesite. Jei bandote iš karto, variklis būna užšalęs, jį sunkiau užvesti.
Kai variklį užvedate, nestovėkite penkias minutes, nešildykite ir negadinkite degalų. Jei temperatūra yra apie –10 °C, užtenka palaukti 30 sekundžių ir galite važiuoti. Jei –20 °C, galite palaukti ne ilgiau kaip minutę ir iš lėto pradėkite važiuoti perjungdami pavaras. Stenkitės kuo greičiau įjungti aukštesnę pavarą.
Dažnai žmonės eksperimentuoja – žiebtuvėliu pašildo patį raktą, tačiau būkite atsargūs taip darydami
– O jei automobilis ryte neužsiveda? Ar pavyks užvesti palaukus, ilgiau pašildžius?
– Jei degalai ne žieminiai, gali būti, kad jie užšalo ir pasidarė kaip drebučiai. Tuomet nesvarbu, kiek laiko suksite starterį ir bandysite užvesti variklį, nes vis tiek nepavyks. Jei baterija silpnoka, pabandykite porą kartų ir leiskite jai pailsėti, kad vėliau galėtumėte pabandyti dar kartą. Yra įvairiausių rekomenduojamų priedų – gamintojai teigia, kad, įpurškus tokių priedų, automobilį bus lengviau užvesti. Tačiau iš savo patirties galiu pasakyti, kad, jei jau automobilis neužsiveda dėl akumuliatorių baterijos, purkšk, ką nori, – nelabai padeda ir modernūs skysčiai. Nors kai kurie žmonės tiki, kad jiems tai padeda, apie patikimumą gali pasakyti tik gamintojas ar importuotojas.
Dar labai svarbu, kad tie žmonės, kurie automobilį atrakina rakteliu, iš vakaro į spyneles įpurkštų neužšąlančio skysčio ir pabandytų jas pasukti. Skystis pašalins drėgmę ir, jei drėgmės nebeliks, spynelės neužšals.
– Ką daryti, jei į spyneles pamiršta įpurkšti skysčio ir automobilis neatsirakina?
– Yra vienas senas būdas – skysčio įpurkšti ryte. Dažnai žmonės eksperimentuoja – žiebtuvėliu pašildo patį raktą. Būkite atsargūs, jei rakto galas plastmasinis. Jei atsidūrėte kaimo sodyboje ar miške ir nežinote, ką daryti, bet turite žiebtuvėlį, pabandykite metalą pašildyti ir įkišti į šerdelę. Šiluma po truputį jai persiduos ir gali būti, kad taip lengviau atidarysite. Tik noriu pasakyti – bandykite atsargiai, kad nenudegtumėte rankų. Jokiu būdu nebandykite tiesiogiai šildyti pačios spynelės, nes galite sugadinti ir dažus, ir automobilį.
– Ką daryti, kai baterija nusenka, o mašina – su centriniu užraktu?
– Dažniausiai baterija dar turi tiek energijos, kad jos užtektų atidaryti centriniam užraktui. Be to, visuomet būna atsarginis raktas. Vis dėlto, jei jau baterija išseko tiek, kad neveikia centrinis užraktas, o jūs nesate automobilių vagis, kvieskite meistrą. Patys neeksperimentuokite, nes į automobilį tikrai nepateksite.