Įvyko avarija – kas kieno automobilį sutaisys?
Įvykus nedidelei avarijai dažniausiai nereikia kviesti policijos – vairuotojai gali patys užpildyti eismo įvykio deklaraciją, užfiksuoti automobilio sugadinimus ir kreiptis į draudimo bendrovę, kad ši atlygintų patirtą žalą. Tačiau kokia žala ir kam bus atlyginta?
„Privalomasis draudimas, kuriuo turi būti apsidraudę visi vairuotojai, apima jų civilinę atsakomybę. Dažniausiai eismo įvykių metu nukenčia daiktai – apgadinami automobiliai, nuverčiami kelio ženklai ar atitvarai, sugadinami apšvietimo stulpai ar gyvenamųjų namų tvoros. Vidutinė draudimo išmoka tokiu atveju sudaro 950 eurų. Tik 5 proc. atvejų žalą patiria asmenys, tačiau, žinoma, sumos tokiu atveju yra gerokai didesnės“, – sako Linas Laugalis, ne gyvybės draudimo bendrovės „Compensa Vienna Insurance Group“ Produktų ir rizikos vertinimo departamento vadovas.
Transporto priemonių vairuotojų privalomasis civilinės atsakomybės (TPVPCA) draudimas už eismo įvykio kaltininką atlygina kitiems asmenims ir jų turtui padarytą žalą – kitaip tariant, vairuotojui nebereikia rūpintis svetimo automobilio taisymu. Jam pačiam draudimo bendrovės tokiu atveju gali papildomai pasiūlyti pagalbos kelyje paslaugą.
Nemaloni staigmena – apgadintas automobilis
Dar viena nemaloni situacija, su kuria susiduria vairuotojai: susiruošę į kelionę savo automobilį randa apgadintą. Pasitaiko, kad nedidelėse daugiabučių stovėjimo aikštelėse automobilius užkliudo ir iš įvykio vietos pasišalina kiti vairuotojai. Prie prekybos centrų automobilį įbrėžti gali atveriamos automobilių durelės ar pro šalį stumiamas pirkinių vežimėlis.
„Atvejai, kai vairuotojai randa apgadintas savo transporto priemones, dažniausi didžiuosiuose miestuose, kur didesnis gyventojų tankis, automobilių daug ir dažnai trūksta parkavimo vietų. Radus apgadintą automobilį, nėra aišku, kas yra įvykio kaltininkas. Dažniausiai tokiais atvejais žala siekia apie 500 eurų, o KASKO draudimo išmokos tiesiogiai priklauso nuo automobilio markės, modelio, gamybos metų ir apgadinimų pobūdžio“, – paaiškina L. Laugalis.
Šis draudimas, priešingai nei TPVPCA, yra skirtas apsaugoti savo transporto priemonę: patirta žala atlyginama avarijos, vagystės, vandalizmo, stichinės nelaimės ir nelaimingo atsitikimo atveju. Kaip rodo statistika, eismo įvykių atveju vidutinė žala siekia apie 1500 eurų.
Papildomos apsaugos prireikia ir senesniems automobiliams
Kartais dar vyrauja nuomonė, kad KASKO draudimas yra prabangos prekė ir apdrausti galima tik naujus arba perkamus lizingu automobilius, kuriems toks draudimas yra privalomas. Vis dėlto, specialistai sako, kad vairuotojų apsisprendimą turėtų nulemti rizikos vertinimas – automobilio dalių, remonto darbų kaina ar vagystės tikimybė.
„Svarstant, ar verta papildomai įsigyti KASKO draudimą, klientams rekomenduojame įsivertinti, kiek galima žala sujauktų jų finansinius srautus – ar jie pajėgs savomis lėšomis padengti automobilio remonto kaštus, ar galės tam tikrą laiko periodą išsiversti be pakaitinio automobilio“, – pataria L. Laugalis.
Tiesa, jis pastebi, kad galimos rizikos kartais įsivertinamos per vėlai: „Kartais sulaukiame užklausų atlyginti žalą, kurią turėtų atlyginti KASKO draudimas, tačiau vairuotojas šios paslaugos nebūna pasirinkęs. Dažniausiai tai būna užklausos po susidūrimo su į kelią išbėgusiais gyvūnais arba pastebėjus sniego nuošliaužų padarytą žalą. Tai rodo, kad verta žinoti, kaip galima apsisaugoti nuo įvairių netikėtumų kelyje.“