Kai kurie miestai, pavyzdžiui Kaunas, Šiauliai, Jurbarkas, Marijampolė ir Mažeikiai lenteles su žaliomis rodyklėmis grąžino be TKA patvirtinimo. Tą daryti jie gali, tačiau anksčiau ar vėliau turės kreiptis į TKA, pateikti reikalingus duomenis ir sulaukti oficialaus patvirtinimo, kur lentelės galės sugrįžti. Kitaip jas teks nuimti.
Pasak TKA Transporto paslaugų skyriaus vadovo Evaldo Morkūno, sąrašus, pagal nustatytą tvarką, atsiuntė du miestai.
„Sąrašus pagal nustatytą tvarką atsiuntė Vilnius ir Palanga. Konsultavosi daug savivaldybių, sunku įvardinti tikslų skaičių“, – teigė E.Morkūnas.
Kas nusprendžia, ar lentelės sugrįš?
TKA specialistai, priimdami sprendimą dėl lentelių grąžinimo, vertina eismo saugos ir transporto pralaidumo kriterijų, t.y., transporto priemonių gaišties parametrą, nustatantį vidutinį laiką, per kurį automobilis pravažiuoja sankryžą. Visą reikalingą informaciją TKA turi pateikti savivaldybės.
Atsižvelgiant į skirtingas situacijas – kiekviena sankryža vertinama individualiai ir lyginami tik jos rezultatai. Gavus neigiamą išvadą dėl lentelių sankryžoje grąžinimo, savivaldybėms pateikiama išsami informacija dėl sankryžos perspektyvinių sprendinių ir galimų tolesnių pakeitimų.
Kokie yra vertinimo kriterijai?
Eismo saugos vertinimo kriterijų klausimai, nurodyti „Lentelių su žalia rodykle prie raudono šviesoforo signalo įrengimo vertinimo metodikoje“:
- Ar ties žaliu šviesoforo signalu yra papildoma šviesoforo sekcija su žalia rodykle dešiniajam posūkiui?
- Ar yra atskiras šviesoforas su rodyklėmis dešiniajam posūkiui?
- Ar į dešine leidžiama sukti daugiau kaip iš vienos eismo juostos?
- Ar gatvėje, į kurią įsukama, leidžiamas važiavimo greitis yra didesnis už 50 km/val.?
- Ar į dešinę ketinantis sukti vairuotojas, sustojęs prieš STOP liniją, blogai mato pėsčiuosius ir transporto priemones, kurių judėjimo kryptį jis kirs, ir kliudys pagal žalią signalą skersine kryptimi judantiems pėstiesiems ir transportui?
Sankryžoms, kurios įrengtos ar rekonstruotos po šių metų sausio 1-osios, pateikiami dar keli papildomi klausimai:
- Ar priešpriešiniam transportui numatytas apsaugotas kairysis posūkis?
- Ar priešpriešiniam transportui numatytas dalį laiko apsaugotas kairysis posūkis?
- Ar dešinėje esančiam transportui numatytas apsaugotas kairysis posūkis?
- Ar dešinėje esančiam transportui numatytas dalį laiko apsaugotas kairysis posūkis?
- Ar įrengtas jutiklinis šviesoforų valdymas?
Sankryžos pralaidumo vertinimo kriterijų klausimai:
- Ar papildomą šviesoforo sekciją su žalia rodykle dešiniajam posūkiui galima įrengti be naujos eismo juostos?
- Ar papildoma šviesoforo sekcija su žalia rodykle dešiniajam posūkiui lemia geresnį pralaidumą sankryžoje palyginti su situacija be papildomos šviesoforo sekcijos su žalia rodykle posūkiui į dešinę?
Jeigu bent į vieną eismo saugos kriterijų klausimą yra atsakoma teigiamai, tuomet formuluojama neigiama išvada dėl lentelės įrengimo ir pasitelkiami kiti sprendimai. Pavyzdys - nuotraukoje.
Taigi pagal sankryžos pralaidumo vertinimo kriterijus įvertinama, ar būtų tikslinga įrengti šviesoforo sekciją su žalia rodykle posūkiui į dešinę (jeigu tokios sekcijos ar atskiro šviesoforo analizuojamoje sankryžoje nėra) ir teikiama su tuo susijusi rekomendacija.
Vilniuje kol kas grąžino 6-ias lenteles
Kaip skelbia Vilniaus miesto savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“, pirmiausia lentelės grąžinamos 6-iose sankryžose, kurias pagal savivaldybės pateiktą sąrašą įvertino ir patvirtino Transporto kompetencijų agentūra (TKA):
- Liepkalnio g. – Žirnių g. – Minsko pl.,
- Saltoniškių – Sėlių g.,
- A. Goštauto – Gynėjų g.,
- G. Vilko – Baltupio – Didlaukio g.,
- T. Narbuto – Saltoniškių g.,
- Nemenčinės pl. – Saulėtekio al.
Lentelių kabinimo darbai jose buvo pradėti nuo antradienio. Iš viso lenteles siūloma grąžinti 24-iose Vilniaus sankryžose. 9-iose – visam laikui, o 15-oje – laikinai, kol bus įvykdyti reikalingi pakeitimai.
Svarbus ne tik eismo saugumas
Kaip teigia „Susisiekimo paslaugos“ direktorė Modesta Gusarovienė, svarbiausi kriterijai buvo eismo saugumas, matomumas bei eismo pralaidumo sumažėjimas.
„Faktorių yra daug: žiūrimi ir pėsčiųjų srautai, bet žiūrimas eismo organizavimas visoje sankryžoje – ypač šioje sankryžoje (Saltoniškių g. – Narbuto g. aut. past.), kuri yra didelė, transporto krypčių ir susikirtimo taškų yra labai daug. Šviesoforo ciklų fazių yra tikrai nemažai ir viską reikia įvertinti.
Transporto kompetencijų agentūrai buvo pateiktos visos šviesoforo ciklų programos, susikertantys srautai, kokie jie yra konkrečiomis kryptimis – tai ir buvo vertinama. Kalbama ir apie viešojo transporto srautą, kad nepakenktų vieni ar kiti sprendimai“, – teigia M.Gusarovienė.
Darbai papildomai nekainuos
M.Gusarovienė priduria, kad dalyje sostinės sankryžų taip pat jau yra numatytos ir papildomos šviesoforų sekcijos į dešinę. Planuojama, kad lentelės jose atsiras laikinai, iki infrastruktūros pakeitimų.
Teigiama, kad šviesoforų lentelių su žaliosiomis rodyklėmis įrengimas numatytose sankryžose miestui papildomai nekainuos. Šiuos darbus rangovai atliks pagal SĮ „Susisiekimo paslaugos“ šviesoforų priežiūros paslaugų sutartis. Bus montuojamos tos pačios lentelės, kurios mieste jau buvo naudotos.