Sausio 31 dieną įvyko neeilinis Eismo saugumo komisijos posėdis, kurio metu nuspręsta 11-oje Kauno miesto sankryžų grąžinti 16 lentelių. Sprendimą kartu priėmė transportininkai, policijos bei visuomenės atstovai.
„Nuo metų pradžios stebėjome transporto srautus tose sankryžose, kur anksčiau buvo įrengtos lentelės su žaliomis rodyklėmis. Šiose vietose išaugusias spūstis fiksavo ir vairuotojai, kuriems esame dėkingi už informaciją. Viską apibendrinus patvirtinome sąrašą vietų, kuriose grįš lentelės“, – teigė Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius.
Žaliosios rodyklės, jei bus patvirtinta, vėl bus pakabintos Europos pr. ir Veiverių g., S.Žukausko g. ir P.Lukšio g., Savanorių–K.Petrausko–Utenos g., Šiaurės pr. ir Ukmergės g., Šv. Gertrūdos g. ir Birštono g., Jonavos g. ir Nuokalnės g., Panerių g. ir Varnių g., Karaliaus Mindaugo pr. ir Kaunakiemio g., „Megos“, Pramonės pr. ir Partizanų g., Raudondvario pl. ir Jovarų g. sankryžose.
Kaip teigia M.Matusevičius, sprendžiant, kuriose sankryžose grąžinti lenteles, buvo atsižvelgta ir į visuomenės siūlymus. Kauniečiai paminėjo apie 30 sankryžų, kuriose jie norėjo vėl išvysti žaliąsias rodykles. Dažniausiai buvo minimos Europos prospekto ir Veiverių gatvės, Žukausko ir Lukšio, Panerių ir Varnių gatvių sankryžos.
Situacija ir toliau bus stebima bei analizuojama. Neatmetama galimybė ateityje gražinti dar daugiau lentelių su žaliomis rodyklėmis.
Sustabdė nauji reikalavimai
Vyriausybei leidus savivaldybėms grąžinti nuo sausio pirmosios panaikintas dešiniojo posūkio rodykles, kol kas to nepadarė nė vienas didmiestis, nes centrinė valdžia įvedė papildomus saugiklius.
Sausio 31 dieną įsigaliojusioje žaliųjų lentelių įrengimo metodikoje nurodyta, kad jos negalės būti grąžintos, jei iš kitų pusių važiuojančiam transportui numatytas dalį laiko veikiantis atskiras kairysis šviesoforo signalas, jei sankryžoje vietoj rodyklės jau buvo įrengta nauja dešiniojo šviesoforo sekcija ar jutiklinis šviesoforų valdymas. Taip pat rodyklės negalės būti grąžintos, jei gatvėje, į kurią įsukama, leidžiamas didesnis nei 50 kilometrų per valandą greitis ar sukti į dešinę leidžiama iš daugiau nei vienos juostos.
Be kita ko, reikalaujama savivaldybių pateikti šių metų eismo srautų duomenis sankryžose, kuriose norima grąžinti žaliąsias rodykles – išanalizuoti, kokiu intensyvumu juda lengvieji, sunkiasvoriai automobiliai, viešasis transportas, pėstieji ir dviratininkai. Šis reikalavimas gerokai sumaišė kortas Klaipėdos miesto savivaldybei – jai reiks atlikti eismo srautų probleminėse sankryžose tyrimą, minėtų rodyklių sugrąžinimą nukelsiantį bent keliais mėnesiais, o ir kainuosiantį nemenkus pinigus.
Kaunui, kaip teigia miesto valdininkai, tokio tyrimo atlikti nebereiks. Kai kuriuos papildomus duomenis savivaldybė žada surinkti pasinaudoję esamomis vaizdo stebėjimo kameromis.
Susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius viešai paragino savivaldybes sugrąžinti žalias rodykles, kol agentūra vertina jai pateiktų problemiškų sankryžų sąrašus, tačiau, pvz., Vilnius nusprendė pirma palaukti vertinimo rezultatų, kad nereikėtų lentelių uždėti ir po to greit vėl nuimti. Kaunas laukti nesiruošia. Anot M.Matusevičiaus, bus pasinaudota pasiūlymu grąžinti lenteles anksčiau.
„Nuo šiandien pradedamos grąžinti lentelės ir artimiausiu metu teiksime sąrašą su metodikoje nurodytais duomenimis Transporto kompetencijų agentūrai“, – teigė jis.
15min duomenimis, vasario 3 dieną žaliosios lentelės jau grąžintos intensyviu eismu pasižyminčiose Europos pr. ir Veiverių g. bei Pramonės pr. ir Partizanų g. sankryžose. Rytoj žadama įrengti likusias.
15min žurnalistės paklaustas, kiek savivaldybei kainavo žaliųjų rodiklių nuėmimas ir sankryžų reorganizavimas bei kiek kainuos lentelių grąžinimas, M.Matusevičius įvardijo tikslias sumas: darbai, susiję su lentelių nuėmimu, t.y. tyrimai, sankryžų pertvarkymas, šviesoforų atnaujinimas, sekcijų įrengimas atsiėjo 120 tūkst. eurų, uždėjimas, planuojama, kainuos apie 1000 eurų.
Kauno Eismo saugumo komisija atkreipia vairuotojų dėmesį į tai, kad kai dega žalias šviesoforo signalas be rodyklės, galima sukti į dešinę, net jei papildoma sekcija nedega. Dėl šios taisyklės nežinojimo mieste, pastebima, kyla nemažai spūsčių.
Vykdo du eksperimentus
Šiuo metu Kęstučio ir A.Mickevičiaus sankryžoje, turinčioje tik tris pėsčiųjų perėjas, vyksta mini eksperimentas: atsirado atskira fazė pėstiesiems. Kaip 15min teigė Kauno Eismo saugumo komisijos pirmininkas Donatas Večerskis, žalias šviesoforo signalas pėstiesiems dega vienu metu visomis kryptimis. Tuo metu draudžiamas automobilių eismas.
„Jei viskas bus gerai, Kauno centre tokių sankryžų daugės. Eksperimentą vykdysime apie mėnesį. Ir gal greitu metu galėsime tas sankryžas, kaip Japonijoje, kirsti skersai“, – teigė D.Večerskis.
Anot M.Matusevičiaus, toks sprendimas priimtas siekiant padidinti pėsčiųjų saugumą – šioje sankryžoje nustatyta „juodoji dėmė“.
„Manau, eksperimentas vyks iki Kęstučio gatvės remonto darbų pradžios“, – paaiškino Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas.
Dar vienas eksperimentas šiuo metu vyksta ir Kauno širdyje – Rotušės aikštėje. Joje išdygo automobilių eismą ribojantys stulpeliai. Kaip teigė M.Matusevičius, Rotušės aikštę siekiama atiduoti pėstiesiems ir uždrausti tranzitą nuo Jonavos gatvės iki Vytauto Didžiojo tilto. Taip, anot jo, būtų mažinama oro tarša, triukšmas, didinamas pėsčiųjų saugumas.
„Važiuoti draudžiama Rotušės aikšte nuo Muitinės gatvės link M.Valančiaus gatvės ir nuo M.Valančiaus gatvės link A.Jakšto gatvės. Važiuojamosios dalies sąskaita kavinių terasos galės būti didesnės, tačiau turės atlaisvinti pėsčiųjų takus“, – pokyčius įvardijo jis.
15min primena, kad naikinti žaliąsias rodykles Susisiekimo ministerija pasiūlė dar 2014-aisiais, remdamasi Kaune kelerius metus vykdytu tyrimu. Jis, pasak ministerijos, parodė, kad sankryžose su žaliosiomis rodyklėmis kyla daugiau avarijų, per kurias žūva ar sužalojami žmonės.
Rodyklės panaikintos nuo sausio, tačiau savivaldybėms pasipiktinus dėl išaugusių transporto spūsčių, Vyriausybė sprendimą atšaukė.
Žaliosios rodyklės leidžia automobiliams sukti į dešinę ir degant raudonam šviesoforo signalui, prieš tai sustojus prie sankryžos ir įsitikinus, kad tai netrukdo pėsčiųjų, kitų transporto priemonių eismui ir saugumui.