Antradienį popiet į Kauno centre veikiančio „Park Inn by Radisson“ viešbučio teritoriją sugužėjo apie 70 istorinių „Baltic Classic Rally 2017“ automobilių. Kai kurie jų skaičiuoja jau devintą dešimtį, kai kurių vertė siekia milijoną dolerių. Trečiadienio rytą jie startavo Nemuno žiedo link, ten apsuko keletą ratų, išbandė miško keliukus ir pasuko į Lenkijos pusę.
Šių automobilių savininkų nuotykis gegužės 28 d. prasidėjo Danijos sostinėje Kopenhagoje. Vėliau unikalių transporto priemonių kolona, įveikdama įvairias užduotis, aplankė po tris Švedijos ir Suomijos miestus, pakeliui dukart keltais persikėlė per Baltijos jūrą.
Talinas, Ryga, Liepoja – ir prabėgus kiek daugiau nei savaitei nuo kelionės pradžios, „Baltic Classic Rally 2017“ dalyviai apsistojo Kaune. Tai vienintelis jų sustojimas Lietuvoje. Senoviniai automobiliai greitai patraukė kauniečių dėmesį – daugelis puolė apžiūrinėti seniausius, praėjusio amžiaus trečiąjį dešimtmetį menančius eksponatus.
Tuo metu jų savininkai, nekreipdami dėmesio į smalsuolius, plušo su įrankiais – įveikus keletą šimtų kilometrų, kai kuriems „seniems ratams“ prireikė šiokio tokio remonto.
Į 15min redakciją skambinęs kaunietis kolekcininkas Stanislovas sakė iš anksto ruošęsis tokio išskirtinio desanto sutiktuvėms. Jis „Baltic Classic Rally 2017“ dalyvius aplankė atvairavęs išskirtinį savo kolekcijos automobilį „Mercedes 290 D“.
Keliauja su žmona
„Manasis „Bentley speed 6“ gimė 1929 m. Beveik toks pat senas, kaip ir aš. Tik patobulintas. Apkeliavęs jis daugelį šalių, net žemynų: „gyveno“ JAV, Malaizijoje, Australijoje, dabar jau šešerius metus yra apsistojęs netoli Birmingamo Anglijoje. Į darbą su juo tikrai nenuvažiuosi – laiką „Bentley“ leidžia garaže. Kasdienė mano mašina – nauja „Ranger Rover““, – šyptelėjo 15min pakalbintas anglas Clintas.
Į kelionę jis leidosi kartu su žmona, tačiau ji, kol vyras plušo po kapotu, matyt, jau gražinosi viešbutyje – ruošėsi apžiūrėti Kauno centrą. Per metus Clintas teigia sudalyvaujantis 3-4 tokiuose raliuose. Netrukus, kaip pats teigė, išbandys vairavimo subtilybes Afrikoje.
„Vienintelė bėda – žmonos lagaminai. Netelpa, kiek prisikrovė“, – paklaustas, su kokiomis problemomis susidūrė kelyje į Lietuvą, pašmaikštavo Clintas.
Anot jo, keleto ralio dalyvių kelionė baigėsi anksčiau laiko. Juk tai istoriniai automobiliai, tad itin lepūs. Štai vienam dalyviui kelionės metu teko sukti į kelkraštį, nes priešais išniro lapė.
„Laiminga lapė. Pasistengė dėl jos. Nuotykių ralyje išties netrūksta. O Suomijoje buvo taip šalta...“, – gurkštelėjęs lietuviško alaus, šyptelėjo lietuviška saule akivaizdžiai besimėgaujantis anglas.
Šalia jo automobilio – ir seniausias ralio eksponatas: 1925 m. pagamintas, „Bentley“, tačiau savininkai jau ilsėjosi apleidę savo turtą ant keturių ratų. Aplink rikiavosi tik susidomėję praeiviai. Tarp kurių – ir miesto svečiai iš Vokietijos.
„Ford“ – lėtas, bet su išskirtiniais privalumais
Šalia „senolio“ „Bentley“ – tik trim metais jaunesnis A modelio „Ford“. Tapšnodamas per kapotą, jo šeimininkas Nicholas prisipažino, jau seniai norėjęs pakeliauti po Rytų Europą. Kodėl? Nes čia keliai labiausiai tinkami jo unikaliam automobiliui.
„Šis modelis buvo gaminamas keletą metų – gal iki 1932-ųjų. Išleista apie 11 mln. egzempliorių, tačiau šiandien dienai „gyvų“ išliko gal tik apie 400 000. Turi savų privalumų ir trūkumų. Taip, tai bene lėčiausias ralio dalyvis, nes yra originalus, nemodifikuotas. Tačiau turi ir konkurencinį pliusą – manau, yra labiausiai pritaikytas važiuoti žvyrkeliu. Juk kai buvo pagamintas 1928 m., keliai tebuvo akmenuoti“, – paaiškino Nicholas.
Paklaustas, kokia yra ralio esmė, anglas paaiškino, kad, pirmiausia, patikrinti patikimumą – istorinio automobilio ir partnerio, kuris atlieka navigatoriaus su žemėlapiu vaidmenį. Dažniausiai tai – artimiausios šeimos narys: vyras ar žmona.
„Štai šiandien įveikėme apie 200 km, tačiau tik apie 50 km iš jų buvo įskaitiniai. Ralio esmė – nuvažiuoti tam tikrą atstumą nuo A iki B tiksliai, nenuklystant, vadovaujantis tik žemėlapiu. Ir, žinoma, tam tikru greičiu. Negali važiuoti per greitai, negali ir per lėtai. Svarbios 10-15 km distancijos. Sustojimų – penki“, – paaiškino jis.
„Ford“ jis prieš penkerius metus pirko iš vieno australo. Džiaugėsi, kad vairas įrengtas dešinėje pusėje, tad nieko nereikėjo pertvarkyti. Išlaidos šiam automobiliui nėra didelės – remontuoja jį dažniausiai pats.
Tai – ne pirmasis Nicholas ralis. Neseniai jis įveikė atstumą tarp Marakešo ir Madrido.
„Volvo“ – tai saugumas
Kai kurie ralyje dalyvaujantys vyrai vairuotojo sėdynę užleido savo adrenalino fanatikėms žmonoms. Štai 1974 m. pagaminto „Volvo“ savininkė amerikietė Margo tikina esanti tikra greičio ir konkurencijos vergė. Į Europą gyventi ji persikėlė dar 1999 m. Jos ir brito vyro garaže – trys „Volvo“ automobiliai. Seniausias „gimė“ 1963 m. Iš viso jie valdo dešimt transporto priemonių.
„Mes renkamės „Volvo“, nes jos – saugiausios. Ši „Volvo“ buvo sukurtas specialiai raliui. Skrieti ji gali ir 160 km/val. greičiu. Kaip? Nes turi švedo sukonstruotą variklį. Ji visiškai nauja. Išbandome šiame ralyje. Šiandien kažkodėl pradėjo ožiuotis. Tikriname, kas negerai, – teigė finansininke dirbanti Margo. – Matote štai šį vyruką, plušantį po mano mašinos kapotu? Tai Endis. Jis mūsų gelbėtojas“.
Ralio dalyvius lydi aptarnaujantis personalas, kurio gretose – net šeši mechanikai. Vienas jų ir yra Endis.
Paklausta, kokį įspūdį jai sudarė Lietuva, pašnekovė patikino, jog „šiame krašte daug kas vyksta“. Vairuodama „Volvo“ ji spėjo pastebėti, jog lietuviai – tikros agrarinės šalies atstovai.
„Labai daug fermų pravažiavome“, – paaiškino ji.
Pasak Margo, bene brangiausias ralio eksponatas – daugiau nei milijoną dolerių galintis atsieiti „Aston Martin“, tačiau jo savininkų aptikti prie automobilio taip pat nepavyko. Tačiau ne ką mažiau vertas, jei būtų nemodifikuotas, ir kanadiečio Vincento 1965-ųjų „Shelby“.
Honkongas nemėgsta senų automobilių
„„Mustangus“ mėgau nuo vaikystės. Tačiau šis yra perdarytas – skirtas važiuoti ilgas distancijas ralyje. Įrengtos ir erdvesnės bagažinės. Tuomet, praėjusio amžiaus septintajame dešimtyje, jis kainavo gal 1 300 dolerių, dabar originalus atsieitų kokį milijoną. Įsigijau jį labai prastos būklės. Perdariau, kad tiktų raliui. Kiek kainuotų, neįsivaizduoju“, – patikino jis.
Šį unikalų automobilį jis laiko Kanadoje, nors pats gyvena Honkonge. Automobilio kelionė iš Kanados į Kopenhagą, kur prasidėjo ralis, truko 6 savaites.
„Pats atskridau iš Honkongo. Ten tokių mašinų nerasi. Pergrūstoms Honkongo gatvėms jos per didelės ir per senos. Nors tuomet, kai buvo gaminamos, septintajame dešimtmetyje, buvo laikomos vienomis iš kompaktiškiausių. O Honkonge vietiniai žmonės mėgsta tik naujus automobilius, ypač „Mercedes-Benz“ ar „Rolls Royce““, – šyptelėjo Vincentas.
Tai – jo antrasis ralis senoviniu automobiliu. Prieš tai kanadietis dalyvavo kelionėje iš Šanchajaus į Paryžių. Tuomet kartu vyko ne žmona, o draugas – išvyka truko ilgiau nei mėnesį, tad sutuoktinei ji būtų per daug varginanti.
Kokį įspūdį sudarė Lietuva? Labiau išsivysčiusi nei Latvija. Bent jau kelių atžvilgiu.
„Patinka man šie raliai, nes gali pamatyti tokias vietas, kurių neapžiūrinėtum būdamas turistu. Važiuojame per kaimus, susipažįstame su tikraisiais kiekvienos šalies gyventojais. Jiems tokie automobiliai būna tarsi stebuklas. Visi laimingi šypsosi.
Kai vykome per Rusijos kaimus, žmonės net festivalius mūsų atvykimo proga kėlė. Kokį įspūdį padarė Lietuva? Labiau išsivysčiusi nei Latvija. Bent jau kelių atžvilgiu“, – patikino finansų srityje dirbantis, penkis automobilius turintis Vincentas.
Atsipūtę, apžiūrėję senamiestį, senovinių automobilių fanatikai trečiadienio rytą patrauks Vokietijos link. Pakeliui bus aplankyti du Lenkijos miestai. Išvykos, kurios tikslas – pasimėgavimas Baltijos jūros krantais ir įspūdingais kraštovaizdžiais, finišas – birželio 10 d. Berlyne.