Sukurti gražų, dizainu išsiskiriantį automobilį nėra lengva. Visi gamintojai žaidžia pagal tas pačias aerodinamikos, saugumo ir fundamentalios automobilių konstrukcijos taisykles. Todėl iki šiol automobilių gamintojai pagalbos ieško šalyje, kur estetikos suvokimas yra geresnis – garsiausi Italijos dizaino namai yra sukūrę ne vieną jums patinkantį automobilį, net jei jūs to ir nežinote.
„Italdesign“, „Pininfarina“, „Ghia“, „Zagato“ – tai tik keli garsių itališkų automobilių dizaino namų vardai, kurių kūriniais jūs tikrai esate žavėjęsi, jei tik mėgstate automobilius. Tarp jų nepaminėjome dar vieno vardo – „Bertone“, ties kuriuo ir prasideda ši istorija.
„Volvo Tundra“
Kai supranti objektyvų faktą, kad italų grožio suvokimas yra visu lygiu aukštesnis, o automobiliai – gražesni (ir dėl to savaime geresni) nei kitų, „Volvo“ partnerystė su „Bertone“ aštuntojo dešimtmečio viduryje atrodo kaip logiškas žingsnis. Be to, „Bertone“ Turine turi nedidelę gamybos liniją, skirtą riboto leidimo automobiliams. Ten buvo gaminamos dvi ypatingos „Volvo 200“ versijos – 1975 metais prasidėjo 264 TE limuzino, o 1977-aisiais – 262C kupė gamyba. Šie automobiliai buvo sukurti Švedijoje, o gaminami – Italijoje.
Tačiau geriausias „Bertone“ darbas visada buvo dizainų kūrimas. „Volvo“ pasiūlė „Bertone“ paimti šiaip jau neišvaizdų kompaktišką šeimyninį automobilį 343 ir paversti jį įdomia koncepcija. Šis darbas atiteko absoliučiai automobilių pasaulio žvaigždei, pleištų meistrui ir „Lamborghini Countach“ tėvui Marcello Gandini.
Jei per klaidą Gandini vardas jums nėra žinomas, paminėsime tik kelis jo kūrinius – „Lamborghini Miura“ (laikomas mažų mažiausiai vienu iš pirmųjų superautomobilių), „Lamborghini Countach“, „Lamborghini Espada“, „De Tomaso Pantera“, „Lancia Stratos“, BMW E12, „Renault 5 Turbo“. Apie kelis Gandini dizainus – „Autobianchi A112 Runabout“, „Alfa Romeo Montreal“, „Alfa Romeo Navajo“, „Lancia Sibilo“ – galite paskaityti gazas.lt.
Gandini įprastas „Volvo 343“ pasirodė per daug nuobodus ir kasdieniškas, todėl jis jam suteikė sau būdingą stilių – taip 1979 metais gimė „Tundra“. Visišku pleištu „Volvo“ nebuvo paverstas, bet jo dizainas įgavo žymiai aštresnį stilių. Priekyje atsirado atsimerkiantys žibintai, o grotelės buvo pastumtos į dešinę. Tokia asimetrija aštriam „Tundra“ veidui suteikė unikalumo.
„Volvo Tundra“ siluetas taip pat stipriai skyrėsi nuo 343. Priešingai nei originalus „Volvo 343“, „Tundra“ turi labai išraiškingas ratų arkas su plokščia viršūne – tai buvo mėgstamas Bertone dizaino elementas. Apskritai, šis koncepcinis automobilis neteko visų apvalumų, kurių 343 ir taip turėjo nedaug.
Tikriausiai ryškiausią pokytį galima pamatyti galinio šoninio stiklo formoje. „Tundra“ stogo linija čia tarsi nusileidžia žemyn – galiniai šoniniai langai yra žemesni nei priekiniai. „Tundra“ statramsčiai yra juodi, todėl susilieja su langų spalva ir sukuria plūduriuojančio stogo įspūdį.
Ore pakibusio stogo iliuzija tapo labai populiariu automobilių dizaino elementu antrajame-trečiajame 21 amžiaus dešimtmetyje – galima sakyti, kad „Tundra“ aplenkė laiką. Per visą automobilio plotį ištįsę galiniai žibintai dabar taip pat yra labai populiarūs ir tokius turėjo ir Tundra.
Techniškai „Tundra“ nesiskyrė nuo 343. Tas pats 1,4 litrų keturių cilindrų variklis, išvystantis 51 kW galią, suko galinius automobilio ratus. Tiesa, salone buvo skaitmeninis spidometras – dar viena inovacija tiems laikams.
Bertone rimtai siūlė „Volvo Tundra“ koncepciją paversti serijinės gamybos modeliu. Ir galite neabejoti – šis Gandini kūrinys būtų tapęs vienu iš stilingiausių mažų automobilių 1980-ųjų gatvėse. Tačiau „Volvo“ šio dizaino atsisakė, nes jis konservatyviai kompanijai pasirodė per daug drąsus, ryškus ir futuristiškas. Švedai manė, kad „Volvo Tundra“ nebūtų paklausus ir komerciškai sėkmingas automobilis .
Citroën BX
1982 metais į rinką atėjo „Citroën BX“ – šeimyninis automobilis, „Peugeot 405“ giminaitis. Kaip jūs jau tikriausiai supratote, tai taip pat yra Marcello Gandini kūrinys, o jo dizainui panaudotos „Volvo Tundra“ idėjos.
„Citroën BX“ neturi atsimerkiančių žibintų ar į šoną nustumtų grotelių. Tačiau automobilio priekis vis tiek labai primena „Tundra“ konceptą. „Citroën“ logotipas priklijuotas šone, norint sukurti „Tundra“ veide matytą asimetriją, galinis statramstis iš dalies dengtas juodai, arkų viršūnės yra plokščios, o gale matoma šiokia-tokia vientiso žibinto imitacija.
Aišku, techniškai „Citroën BX“ stipriai skiriasi nuo „Volvo Tundra“. Tai yra priekiniais ratais varomas hečbekas (vėliau ir universalas) su „Citroën“ hidropneumatine važiuokle. Tačiau BX šaknys yra „Volvo Tundra“, o tai – įdomus faktas, iliustruojantis automobilių dizaino kūrimą.
Tai nėra nei pirmasis, nei vienintelis atvejis, kai vienam gamintojui siūlytas dizainas tampa kitos markės modeliu. Pavyzdžiui, „Lamborghini Countach“, kitas Gandini kūrinys, buvo sukurtas ankstesnių dizainerio koncepcijų „Alfa Romeo Carabo“ ir „Lancia Stratos Zero“ pagrindu. „Carabo“ netgi turėjo žirklines dureles, kurias „Lamborghini“ naudoja iki šiol.