Trečiadienio oro sąlygos – ypatingos. Jei ryte daugelyje rajonų spaudė kone 12-15 laipsnių šaltukas, tai per pietus atšilo iki „minus“ 8-9 laipsnių. O vidurnaktį termometro stulpelis turėtų sustoti ties nuliu. Šlapio sniego „pikas“ Vilniuje prognozuojamas apie 22 val.
Taigi trečiadienio vakarą sniegą pamažu keis šlapias sniegas, o galiausiai ir lietus. Tai – pačios sudėtingiausios eismo sąlygos, nes ant įšalusio paviršiaus vanduo gali akimirksniu virsti ledu.
15min GAZAS komanda stebėjo pasiruošimą snygiui Vilniaus miesto tvarkymo įmonės „Grinda“ bazėje. Čia saugomas kalnas smėlio, keli druskos everestai, o į lenktynes su sniegu kasdien yra pasiruošę leistis apie 50 automobilių. Keturi patys mažiausi (skirti senamiesčio ir kai kurioms Žvėryno, Pilaitės gatvelėms) veža iki 1 t druskos ir tirpalo, vidutinio dydžio – 6 t, o didžiųjų miesto magistralių laivai gabena iki 9 t natrio chlorido tirpalo ir grynos druskos arba smėlio.
Suprasti akimirksniu
- Itin sniegingomis dienomis kiekvienas iš 50-ties barstytuvų išvažiuoja į 4 reisus. Viename barstytuve, priklausomai nuo jo dydžio, telpa 1-9 t druskos arba (ir) druskos tirpalo.
- Per sniegingą parą „Grindos“ barstytuvai miesto gatvėmis nuvažiuoja iki 5000 km.
- Per sezoną vien Vilniuje išbarstoma daugiau nei 20 000 tonų druskos.
Jei jums kyla klausimas, kodėl vis dar naudojamas smėlis, platesnį atsakymą rasite filmuotame reportaže. O trumpas atsakymas į šį klausimą skamba taip: nuokalnėse ir įkalnėse, atvirose užmiesčio vietovėse, druską greitai nupučia vėjas. Tad smėlis ten efektyvesnis.
Trys druskos papildymo bazės
„Grinda“ Vilniuje turi tris pagrindines druskos papildymo bazes – prie Savanorių žiedo (Eigulių g.), Justiniškėse (prie transporto žiedo) ir Linksmojoje gatvėje Naujojoje Vilnioje. Dar du atraminiai padaliniai, įkurti siekiant mažinti darbuotojų kontaktus, įrengti Vaidotuose ir prie Žaliųjų ežerų. Be to, tokia strategija, prasidėjus snygiui, leidžia reaguoti operatyviai ir sutaupyti iki 40 min. logistikai.
Iš viso „Grinda“ per žiemos sezoną išbarsto 20 tūkst. tonų. Pasak E.Steponavičiaus, ši žiema labai snieginga, jos nėra prasmės lyginti su gana ramia praėjusia žiema.
„Gal anksčiau tekdavo išvažiuoti ir spalio mėnesiais. Šiais metais ruduo buvo šiltesnis. Tačiau įsibėgėjusi žiema atsigriebė“, – dėstė E.Steponavičius.
Išankstinio barstymo efektas
Prieš penkerius ir daugiau metų, pasak „Grindos“ atstovo, darbuotojai laukdavo policijos, viešojo transporto atstovų ar gyventojų skambučių ir tada skubėdavo į problemines vietas. Dabar – kitokia strategija. Pastebėję prognozuojamus orų pokyčius, kelininkai pradeda iš anksto barstyti gatves, išvengdami ledo plutos. Tokiu būdu snaigės nukrenta į druskos tirpalą ir pavirsta vandeniu, o ne ledu.
Kaip buvo minėta anksčiau, dalis barstytuvų pasipildo smėlio-druskos mišiniu, o kita, gerokai didesnė dalis, į konteinerį pila druską (natrio chloridą), o į specialias talpas (iki 2,5 t) – druskos tirpalo. Vėliau, jau išvažiavęs į gatvę, barstytuvas veikia kaip vandens maišytuvas jūsų vonioje. Vairuotojas gali rankenėlės pasukimu reguliuoti druskos išbėrimo intensyvumą ir tirpalo srautą. Kitaip tariant, „sumiksuoja“ reikiamą konsistenciją.