Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kelininkai verčiami dirbti per alinančius karščius: trūksta vandens, prireikia net vaistų

Kol viena dalis Lietuvos gyventojų kaista biuruose ar namuose, o kita atgaivą randa prie ežerų ar pajūryje, kiti dirba lauke plieskiant saulei netgi kaitinant rekordiniams karščiams. Kelio remonto darbus atliekantys žmonės neretai neturi jokių apsaugos priemonių, geriamo vandens, o tualetą atstoja krūmai. AB „Kelių priežiūra“ įmonės darbuotojai vis skundžiasi nepakeliamomis darbo sąlygomis, tačiau įmonės atstovai teigia, kad darbuotojais pasirūpinta tinkamai.
Kelininkai turi dirbti net per alinančius karščius
Kelininkai turi dirbti net per alinančius karščius / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Pas keliuose dirbančius vyrus trečiadienį nuvyko ir 15min žurnalistai. Nesuvokiama, kaip galima dirbti tokiomis sąlygomis. Tik išlipus iš automobilio pasitiko karščio banga. Termometro stulpeliai rodė 35 laipsnius karščio, o jutiminė temperatūra siekė dar daugiau. Karštis išmuša vien ramiai stovint pavėsyje, o ką jau kalbėti apie sunkų fizinį darbą. Beje, išlindus iš pavėsio, saulė odą spirgina praėjus vos kelioms minutėms.

Dirba alinant nepakeliamam karščiui

Tokiomis sąlygomis nuošalioje Stoties gatvėje Vievyje dirbantys vyrai tikina, kad dabar jų tvarkomas kelias yra duobėtas jau ne vienerius metus. Todėl nesupranta, kodėl remonto darbai negalėtų būti atidėti dar bent kelioms dienoms – kol nuslūgs karščio banga. Trūksta ir žmogiškų darbo sąlygų.

„Dabar sąlygos asfaltuoti gatves nelabai palankios. Tokie karščiai, o čia turime kastuvais mojuoti. Manau, kad galima buvo atidėti šitą darbą“, – pasipiktinimo neslepia vienas iš darbininkų.

Ne vienas pritariamai linksi, kuomet kolega prakalba apie darbo laiko pakeitimą:

„Sutinku, kad darbus reikia atlikti, bet galima ateiti anksčiau, kad ir nuo keturių valandų ryto ir kažkaip išspręsti šitą klausimą.“

Kelininkai darbuotis pradeda kaip visada, nuo 7 iki 16 valandos, neatsižvelgiant į oro sąlygas bei pačių darbininkų pastabas.

„Niekada nebuvo net užuominos, kad galėtume anksčiau ateiti dirbti prie asfalto. Planavo ir karštą asfaltą lieti siųsti. Ar verta čia žudytis, „dėt“ sveikatą dabar? Reikia darbus padaryti, bet ne tokiomis sąlygomis. Čia žmogus niekad nebuvo prioritetas“, – nusivylimo neslepia vienas iš kelininkų.

Jis teigia, kad grafiko pakeitimas būtų paprasčiausias, bet efektyviausias veiksmas susidūrus su tokiomis oro sąlygomis.

Tiesa, užjaučia ir savo kolegas, kurie dirba automagistralėje, lieja asfaltą – dirbti tenka ir su smala, ugnimi. Vyrai šmaikštauja, kad, palyginus su kolegomis, jiems dar pasisekė: „Dirbame rojuje“.

Tenka gerti ir vaistus

Darbininkai neturi jokių apsauginių priemonių, dirba alinančiame karštyje – net vandenį atsigaivinimui, kaip teigia, neretai perka ir vežasi patys.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kelininkai turi dirbti net per alinančius karščius
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kelininkai turi dirbti net per alinančius karščius

„Darbuotojai neturi geriamo vandens. Jei ir yra, tai nepavadintum to geriamu vandeniu, nėra tualetų. Žmonės yra priversti, taip sakant, eiti į krūmus, nors įmonė liepusi tuos krūmus iškirsti“, – sako Lietuvos profesinių sąjungų federacijos „Sandrauga“ teisininkė Laura Rudzevičiūtė.

Pasak L.Rudzevičiūtės, apie pusė įmonės darbuotojų yra vyresnio amžiaus žmonės ir toks karštis daro didžiulę įtaką jų sveikatai. Kad toks darbo režimas veikia sveikatą sutartinai patvirtina ir darbininkai.

„Tokiame karštyje atidirbęs net užmigt negali. O ryte atsikeli – spaudimas sukilęs, turi vaistus gerti. Iš tikrųjų, sudėtinga dirbti“, – teigia kelininkas.

Situacija kasmet kartojasi

Pasak Lauritos Puškovos, „Sandraugos“ viešųjų ryšių specialistės, dėl įmonės „Kelių priežiūra“ darbuotojų gerovės kovojama jau daug metų.

„Vadovybė nesukalbama ir vis atideda sutikimus. Sako, kad vieni atostogauja, be jų negalime nieko spręsti ir taip jau metų metus trunka.

Jei dirbtų viduje ar atliktų kitus, lengvesnius darbus, dar galima būtų kažką diskutuoti. Bet jie yra kelininkai – lieja asfaltą. Tai – nežmoniškos sąlygos esant tokiems karščiams“, – sako L.Puškova.

Vadovybė nesukalbama ir vis atideda sutikimus, sako, kad vieni atostogauja, be jų negalime nieko spręsti ir taip jau metų metus trunka, – sako L.Puškova

„Sandraugos“ pirmininkas Kęstutis Juknis tvirtina, kad nereikalaujama neįmanomų dalykų. Kalbama apie galimybę nusiplauti rankas, atsigerti vandens ir elementarius fiziologinius poreikius.

„Didžiausios problemos – būtent šiuo vasaros sezonu ir jos kartojasi kasmet. Darbuotojai skundžiasi, bet „Kelių priežiūros“ vadovybė nereaguoja. Turbūt nelabai supranta, ką reiškia dirbti per tokį karštį“, – sako teisininkė Laura Rudzevičiūtė.

Bendrovė teigia, kad rūpinasi darbuotojais

15min atsiųstame komentare įmonė „Kelių priežiūra“ teigia, kad darbuotojais rūpinamasi tinkamai.

„Mūsų bendrovė atsakingai vertina galimą riziką darbuotojų saugai ir sveikatai. Stebime sinoptikų prognozes ir, jei įmanoma, karštomis vasaros dienomis mažiname darbus lauke. Jei leidžia darbų pobūdis, juos stengiamės planuoti anksti rytais ir vakarais, užtikrinti sąlygas dirbti kiek įmanoma mažiau karštyje ir saulės atokaitoje.

Pasirūpiname vandeniu, tinkamais drabužiais, pertraukomis pavėsyje ar vėsesnėje patalpoje. Kelių tarnybų vadovai turi galimybes keisti darbo grafikus, derinti juos, atsižvelgiant į oro sąlygas“, – rašoma komentare.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kelininkai turi dirbti net per alinančius karščius
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kelininkai turi dirbti net per alinančius karščius

Imsis drastiškų priemonių

L.Rudzevičiūtė įsitikinusi, kad niekas nepasikeistų, jei darbuotojai nebūtų verčiami dirbti tokiomis sąlygomis.

„Tikrai galima paderinti grafikus, galima kitomis dienomis dirbti tokius darbus, dėl vienos dienos situacija nepasikeis. Tačiau jie verčiami dirbti per pačias pavojingiausias dienas, kai net nerekomenduojama išeiti į gatvę“, – sako L.Rudzevičiūtė.

Jos teigimu, įmonė nepripažįsta, kad egzistuoja tokios problemos.

K.Juknis sako, kad, jei nebus imtasi veiksmų, prireiks kraštutinių priemonių – bus stabdomi darbai ir reikalaujama kitokių sąlygų.

Aplankius kelyje dirbančius vyrus ir paklausus, kur yra jų vadovas, šie tik gūžčioja pečiais: „Nesiteikė atvykti. Niekas neatsiliepia“. Tiesa, buvo atsiųstas kitas žmogus, kuris žiniasklaidos atstovams netarė nė žodžio – nebuvo įgaliotas kalbėti viešai.

Susisiekti su VĮ „Automagistralė“ direktoriaus pavaduotoju Mindaugu Rinkevičiumi, tiesioginiu aplankytų kelininkų vadovu, nepavyko.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų