Kelių direkcija perka sektorinius matuoklius: iš anksto aišku, kaip juos apvažiuoti

Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos balandžio 16 d. paskelbė 56 Vidutinio greičio kontrolės sistemų (VGMS) įrengimo valstybinės reikšmės keliuose pirkimą. Tačiau konkurso sąlygos, tiksliau, techninės matuoklių specifikacijos, jau dabar šių įrengimų specialistams kelia klausimų dėl efektyvumo. Paprastai tariant, greitkeliuose ir automagistralėse šie matuokliai „matys“ tik dvi juostas, o ne visas tris.
Kaip veikia sektoriniai greičio matuokliai
Kaip veikia sektoriniai greičio matuokliai / FIMA iliustr.

Tokiu būdu jau dabar aišku, kaip tokius matuoklius galės apgauti mėgėjai viršyti greitį. O juk tokių matuoklių paskirtis ir yra saugaus eismo prevencija ir kelių erelių sutramdymas. Bet apie viską iš eilės.

Avarinės juostos fiksuoti neprivaloma

2020 m. balandžio 16 d. LAKD centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje paskelbė tarptautinį pirkimą atviro konkurso būdu „Vidutinio greičio matavimo sistemų įrengimas, II etapas“ (VGMS), pirkimo Nr. 481919.

Kelių direkcija Pirkimo techninėje specifikacijoje nurodo, kad magistraliniuose keliuose (t.y. keliuose, kuriuose yra avarinės juostos) transporto priemonių avarinėje juostoje fiksuoti neprivaloma.

Tokia sąlyga yra nurodyta techninės specifikacijos 6.8.18. punkte:

6.8.18. Transporto priemonės turi būti fiksuojamos 9.1 lentelėje nurodytų kelių važiuojamosiose dalyse. Dviejų važiuojamųjų dalių magistraliniuose keliuose (pvz.: automagistralėse) papildomos (avarinės) juostos fiksuoti neprivaloma.

6.8.19. Orientaciniai važiuojamosios dalies pločiai pagal kelio reikšmę:

6.8.19.1. Rajoniniuose keliuose 6–7 m;

6.8.19.2. Krašto keliuose 7–8 m;

6.8.19.3. Magistraliniuose keliuose 8–9 m (be papildomos (avarinės) juostos).

Kur problema?

Nenorėjęs būti minimas ekspertas 15min paaiškino, kad magistralinių kelių avarinės juostos plotis yra pakankamas, kad transporto priemonė galėtų VGMS posto fiksuojamą plotą paprasčiausiai apvažiuoti. Kitaip tariant, siekdamas išvengti pažeidimo fiksavimo, vairuotojas prieš įrengtą VGMS kamerą (apie ją iš anksto praneš kelio ženklas), įsuks į avarinę juostą. Tokiu būdu nebus fiksuojamas automobilio įvažiavimo į matavimo zoną laikas ir valstybinis registracijos numeris. Plačiau apie tai, kaip veikia vidutinio greičio matuokliai, ką jie fiksuoja ir kaip apskaičiuoja vidutinį greitį, skaitykite čia.

Tokie reikalavimai perkamiems sektoriniams greičio matuokliams numatyti viešajame pirkime, o Pirkimo techninės specifikacijos prieinamos viešai. Tai reiškia, kad, nepakeitus šių reikalavimų (matuoti tik dvi juostas), piktybiniai vairuotojai galės naudotis šia spraga.

Tokiu atveju šių 56 matuoklių įsigijimas būtų neefektyvus, nes „juos galima apvažiuoti“.

TAIP PAT SKAITYKITE: Dabar viskas aišku: kaip veikia sektoriniai greičio matuokliai ir kodėl jie turi po dvi kameras bei du laikrodžius?

Pasak 15min pašnekovo, motociklams (ši, motociklų, tema eismo saugumo prasme labai subtili ir jautri) apvažiuoti kamerą bus dar lengviau nei automobiliams. O juk akivaizdu, kad „britvos“ greitkeliais važiuoja tikrai ne 130 km/val.

Kita vertus, ir automobiliui pakaks tik apžergti skiriamąją juostą – visu korpusu išvažiuoti į avarinę juostą nebūtina. Ar tai reiškia, kad prie kiekvieno matuoklio reikės pastatyti po policijos ekipažą, kad užtikrintų, jog vairuotojai nesinaudotų „nuline“ juosta?

Kaip 15min ne kartą yra sakę vairavimo pedagogai, pagrindinė priežastis, padedanti užkardyti masinius greičio viršijimo atvejus, yra bausmės neišvengiamumas.

Tačiau, esant tokioms spragoms, tikrai atsiras norinčių ir galinčių jomis pasinaudoti.

TAIP PAT SKAITYKITE: Psichologė – apie tris vairuotojų grupes, viršijančias greitį

Įdomu, kad daugiafunkcei pažeidimų kontrolės sistemai, kurią LAKD įsigijo 2017 m., pirkimo reikalavimuose buvo numatyta magistraliniame kelyje svėrimo ir gabaritų matavimo daviklius sumontuoti ne tik važiuojamojoje magistralinio kelio dalyje, bet ir avarinėje juostoje. Šios sistemos paskirtis yra fiksuoti transporto priemonių didžiausio leistino svorio ir gabaritų pažeidimus.

TAIP PAT SKAITYKITE: „Kartuvėmis“ vadinamas matuoklis greitkelyje Vilnius–Kaunas fiksuoja šimtus tūkstančių pažeidėjų

O 2019 m. Stacionarių greičio matuoklių pirkime buvo numatyta, kad jie privalo fiksuoti transporto priemones ne mažiau kaip 3 eismo juostose. Tais pačiais metais vidutinio greičio matavimo sistemos pirkime taip pat buvo numatyta, kad sistema turi fiksuoti transporto priemones 3 eismo juostose.

Tai kas nutiko, kodėl LAKD rizikuoja iššvaistyti pinigus pusakliams matuokliams? Juk, paaiškėjus, kad matuokliai apeinami, vėl bus metami pinigai trūkumams pašalinti.

Kelių direkcija: pinigus naudojame ekonomiškai

Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus atstovas Saulius Jansonas argumentus dėstė taip:

„Įvertinus VGMS (sektorinių matuoklių) veikimo aspektus bei siekiant ekonomiško lėšų panaudojimo, buvo nuspręsta pirkimo dokumentuose visoms perkamoms greičio kontrolės sistemoms, nepriklausomai nuo kelio reikšmės, kelti vienodus reikalavimus.

T.y. greičio kontrolė vykdoma ne mažiau kaip dviejose juostose. Atkreipiame dėmesį, kad iš 56 VGMS ruožų yra tik 8 ruožai keturių eismo juostų keliuose, kuriuose yra avarinio sustojimo juostos.

Jūsų aprašyta situacija būtų Kelių eismo taisyklių pažeidimas, už kurį pažeidėjas yra baudžiamas administracine tvarka. Kelių direkcija atkreipia dėmesį, kad reikalavimas fiksuoti greičio pažeidėjus dviejose juostose nepanaikina galimybės fiksuoti kitų KET nuostatų pažeidėjų avarinio sustojimo juostoje.

Užfiksavus poreikį, įrengs papildomas priemones transporto priemonių, važiuojančių avarine juosta fiksavimui...

Kelių direkcija stebi ir analizuoja eismo stebėjimo sistemų veikimą ir užfiksavus poreikį, įrengs papildomas priemones transporto priemonių, važiuojančių avarine juosta fiksavimui.

Primename, kad greičio kontrolės sistemos tikslas yra ne bausti. LAKD, vykdydama saugaus eismo politiką, siekia keisti ir formuoti vairuotojų įpročius, pasirinkti nuolatinį saugų greitį.“

Fotopolicija

15min rubrikos GAZAS prieš keletą metų pradėta socialinė akcija „Fotopolicija“ greitkelyje bei automagistralėse padėjo užfiksuoti ne vieną atvejį, kai vairuotojai piktnaudžiauja, važiuodami avarine juosta. Muštynės su ramentais jau tapo klasika.

Dalis ja važiuoja vasaros spūsčių metu (kodėl jų bus, skaitykite čia), o kita dalis „nulinę“ juostą naudoja lenkimui dideliu greičiu.

Sekite „Fotopoliciją“ feisbuke.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų