Kinijoje keturračių eismas draudžiamas
Kalbant apie keturračius pirmiausia reikėtų paminėti, kad nors „CFMOTO“ yra Kinijos žaidėjas šios technikos rinkoje, tačiau pačioje šalyje keturračių parduodama itin mažai. Atrodytų, kad didžiulis Kinijos gyventojų skaičius gamintojui būtų tikra aukso kasykla, tačiau neįprastai griežti šalies įstatymai draudžia keturračių eismą bendrojo naudojimo keliuose. Taigi keturračius kinai čia perka tik sportui ar pramogai uždarose teritorijose, todėl pardavimai šalyje yra itin maži.
Į kitus žemynus „CFMOTO“ ėjo drąsiai ir gerokai supurtė ATV, UTV ir SSV rinką, pasiūlydami kiek palankesnę kainą nei kiti gamintojai. Tiesa, kinams reikėjo įrodyti, kad jų kuriama technika išties aukšto ir standartus atitinkančio lygio bei patvarumo, nes į šios šalies gamintojus pirkėjai dar ilgai žiūrėjo kiek įtariai.
Tačiau „CFMOTO“ buvo tas gamintojas, kuris į kūrimo procesą įtraukė nemažai inžinierių bei dizainerių iš kitų šalių. Žinoma, patirties teko semtis iš konkurentų. Sakysite, jog kinai viską kopijuoja? Taip, gamykloje analizuojami kiti rinkos žaidėjai, tačiau tai nė iš tolo nepanašu į „copy-paste“ režimą. Žvalgytis, ką daro ir ką kuria konkurentai – įprasta praktika daugelyje rinkų.
„Nei vienas gamintojas nėra iki galo tobulas kaip ir „CFMOTO“, tačiau gamyklai rūpi, kas bus po to, kai keturratis iš jos išvažiuos. Jie rūpinasi popardaviminiu servisu, užtikrina atnaujinimų ir detalių tiekimą, nuolat ieško patikimiausių tiekėjų savo gamyboje naudojamoms detalėms, naujų sprendimų iškilus kažkokioms bėdoms ar defektams“, – teigia „Motorider.lt“ vadovas Valdas Radvilavičius.
Dalį darbuotojų pakeitė robotai ir kompiuteriai
Valdas Radvilavičius, kuris šioje gamykloje Kinijoje lankėsi jau šeštą kartą, teigė, jog anksčiau čia vykusius gamybos procesus nesunku palyginti su tuo, ką galėjome išvysti dabar.
Kažkada rėmų suvirinimo linijose buvo dirbama virinimo aparatais ir plaktukais, o dabar čia stovi robotai, kompiuteriai ir prižiūrėtojai.
Pasak „Motorider.lt“ vadovo, kinai per pastaruosius metus padarė itin didelę pažangą – daug investavo į gamybos linijas ir technologinių sprendimų tobulinimą.
„Jei pirmą kartą atvykus ir pamačius visą veiksmą surinkimo linijose išvydau neaiškius surinkėjus, apsirengusius tiesiog „treningais“, tai dabar visi su uniformomis, tvarkingi.
Kažkada rėmų suvirinimo linijose buvo dirbama virinimo aparatais ir plaktukais, o dabar čia stovi robotai, kompiuteriai ir prižiūrėtojai. Daug rankinio darbo dabar jau atlieka robotukai.
Keturračių ir motociklų modeliai anksčiau buvo tarsi buki „buliukai“ tiek technologijų, tiek dizaino prasme, tačiau dabar viskas jau yra patobulėję. Atsirado komplektacijos su tokiomis detalėmis kaip „CVTECH“ variatoriai, gaminami Kanadoje, „Bosch“, „Delphi“ įpurškimo sistemos.
Gamykla net savo seną konvejerį pardavė rusams ir nusipirko naują. Aliuminio detalių gamybai naudojamos kanadietiškos, vokiškos, amerikietiškos mašinos. Dizainui samdomos Italijos ir kitų Europos šalių dizainerių firmos. „CFMOTO“ daug ko išmoko ir gamybą valdyti pradėjo europietiškiau po to, kai tapo KTM partneriu ir platintoju Azijos rinkose“, – sakė V.Radvilavičius.
Rankų darbo visiškai išvengti neįmanoma
Vizito Kinijoje metu gamintojai iš Lietuvos atvykusiems „Motorider.lt“ darbuotojams ir 15min žurnalistui surengė išskirtinę ekskursiją po „CFMOTO“ gamyklą. Tiesa, dėl vidaus tvarkos taisyklių kai kur nebuvo galima fotografuoti ir filmuoti, tačiau bendrą įspūdį susidaryti nebuvo sunku.
Kinai pademonstravo rėmų gamybos korpusą, linijas, kuriose varikliai surenkami, ar vietas, kuriose sandarumas bandomas variklį nardinant į vandenį ir pučiant į jį orą.
Kiek laisviau galėjome jaustis linijoje, kurioje ant konvejerio keturračiai renkami rankomis. Konvejerį iš abiejų pusių apsupę darbuotojai ir kiekvienas iš jų turi savo užduotį – vieni montuoja važiuoklės dalis, kiti deda apdailas, treti klijuoja lipdukus.
Procesas vyksta nuolat, kadangi darbuotojai dirba prie konvejerio. Jo pradžioje pirmieji darbuotojai gauna rėmą ir pradeda montuoti prietaisus, o galiausiai nuo konvejerio nurieda pilnai surinktas ir užvestu varikliu keturratis ar motociklas.
Hangdžou mieste esančioje gamykloje kuriami ne tik keturračiai, bet ir dviračiai motociklai. Gana didelį motociklų užsakymą gamyklai pateikė Kinijos policijos pajėgos.
Šiuos motociklus, kuriais patruliuoja ir svarbius asmenis lydi Kinijos pareigūnai, pavyko pamatyti ir įamžinti. Kinijoje „CFMOTO“ motociklais buvo lydimi į šalį atvykę prezidentai Vladimiras Putinas ir Barakas Obama.
Čia taip pat gaminami ir SSV (Side by Side Vehicle) modeliai, kurie lietuvių kalboje dar neturi kalbininkų sugalvoto pavadinimo, tačiau liaudiškai vadinami tiesiog „mašinėlėmis“, motovisureigiais.
Tai kiek didesnis keturratis, kuris turi virš korpuso sumontuotus saugos lankus. Tiesa, SSV modeliai Europoje nėra tokie populiarūs kaip Jungtinėse Amerikos Valstijose, kur jų nuperkama tūkstančiai.
Tarp 1300 darbuotojų – ir pilotai-bandytojai
Įdomu tai, jog gamykla turi savo pilotų-bandytojų komandą, kurios narių darbas – kasdien bandyti naujų ar atnaujintų modelių bei mazgų ištvermę ir kokybę. Technika yra bandoma pačiomis ekstremaliausiomis sąlygomis. Taip siekiama išaiškinti silpnus mazgus ir juos tobulinti.
Bandytojų komandos rašo ataskaitas apie atliktus testus realiomis sąlygomis ir teikia rekomendacijas inžinieriams. Bandytojai neretai netgi apdaužo keturračius. Vieną apdaužytą modelį iš arti išvydome ir mes. Po bandytojų pasivažinėjimo keturratis neteko dalies priekio, tačiau techniškai nebuvo pažeistas.
„Mūsų gamykloje dirba 1300 žmonių. Visa ši komanda per metus pagamina apie 70-80 tūkstančių vienetų keturračių, SSV mašinėlių ir motociklų kartu sudėjus. „CFMOTO“ yra populiarūs Europoje, taip pat daug parduodama ir JAV. Tačiau didžiausias ATV keturračių populiarumas visgi yra Europoje. Užimame maždaug 70 proc. rinkos Estijoje ir turime gerus pardavimus Lietuvoje“, – sakė pardavimų vadovas Charlesas Ni.
Beje, prie keturračių tobulinimo prisideda ir kinų techniką pardavinėjantys atstovai, turintys tiesioginį atgalinį ryšį su pirkėjais. Verta paminėti, kad atstovai taip pat gali teikti rekomendacijas, gautas iš klientų. Visus pasiūlymus svarsto gamyklos inžinieriai ir, jei rekomendacijos pasitvirtina, pakeitimai pritaikomi masinei gamybai.
Štai „CFMOTO“ atstovai Švedijoje tvirtino, kad prieš kurį laiką gamintojams pasiūlė pakeisti keturračio kablio tvirtinimą gale. Anot jų, pirkėjai skundėsi, jog tempiant sunkesnius krovinius šis mazgas neatlaiko apkrovų. Į tokią rekomendaciją gamintojai atsižvelgė ir švedų pasiūlymą pakeisti tvirtinimo taškus patvirtino masinei gamybai.
Tiesa, kartais kai kurių pasiūlymų įgyvendinimas užtrunka nuo pusmečio iki metų. Tiek laiko užima tobulinimas ir bandymai, kol įsitikinama, kad rekomendacija tikrai pasiteisins.
Gamykloje išvydome ir visiškai naujus modelius. Viena įdomiausių naujienų – visiškai nauja SSV „mašinėlė“ Z1000 modelio pavadinimu. Vieno litro darbo tūrio variklį turintis kūrinys išties vikrus ir stebina išskirtiniu pagreitėjimu. Tiesa, Z1000 į Lietuvos rinką pateks tik 2017-ųjų metų antroje pusėje.
„Motorider.lt“ vadovas Valdas Radvilavičius tvirtina, jog dabartiniai „CFMOTO“ kūriniai technologiškai niekuo nenusileidžia kitų gamintojų technikai, o kai kuriais aspektais netgi lenkia.
Testas bekelėje
Dar prieš išvykstant į Kiniją du keturračius galėjo išbandyti ir šių eilučių autorius, apsilankęs „Motorider.lt“ atstovybėje Kaune. Bandymams čia buvo paruošti du keturračiai – X8 modelis, turintis 800 kub.cm. variklį ir c550 modelis, aprūpintas 500 kub.cm. varikliu.
Abu šiuos keturračius išbandėme bekelėje. Kartu su „Motorider.lt“ atstovu Adomu Gančieriumi nuo kelio nuvažiavome netoli Raudondvario. Bekelės ruožas, man kaip naujokui, buvo išties rimtas. Nors Adomas balomis ir purvynais važiavo tarsi iš „natų“, man ten reikalų buvo nemažai. Kartą netgi teko vynioti „gervę“ ir kabinti kablį prie kolegos keturračio.
Tiesa, „pasodinti“ keturratį bekelėje galima dėl nemokėjimo arba nepasvertos rizikos. Būtent pirmasis faktorius ne kartą mane sustabdė viduryje dumblyno. Po kelių Adomo patarimų, kaip elgtis vairu ir akceleratoriumi bei varančiųjų ratų galimybėmis, bekele ropščiausi jau kur kas sklandžiau.
Maždaug 30 kilometrų greičio ruože pavyko patirti daug: balų, purvo, žvyro, miško griovių ir šlaitų. Ir galiu drąsiai teigti, kad kai kuriose vietose, kur klampojome keturračiais, pravažiuoti galėtų ne dažnas visureigis.
„Motorider.lt“ teigia, kad Lietuvoje keturračiai naudojami ne tik poilsiui ar pramogai, bet taip pat buičiai. Jais galima atlikti tokius darbus kaip sniego stumdymas, krovinio vežimas, gyvulių ganymas, teritorijų saugojimas ar ūkio darbų vykdymas.
Ir svarbiausia yra tai, kad Lietuvoje „CFMOTO“ keturratį galima vairuoti turint B kategorijos vairuotojo pažymėjimą. Jokių papildomų mokymų ir kursų nereikia. Keturratis turi žibintus, posūkių bei garso signalus, todėl gali teisėtai dalyvauti viešame eisme.
Žurnalisto kelionę į „CFMOTO“ gamyklą organizavo „Motorider.lt“. Straipsnio turiniui tai įtakos neturėjo.