Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kodėl automobilizmo pradžioje „Ford Model T“ buvo parkuojami sekliuose upeliuose?

20 amžiaus pradžioje automobiliai išties traukė dėmesį. Tai buvo nauja, mažai matyta transporto priemonė, kuri prilygo didžiausiai technologinei inovacijai. „Ford Model T“ – vienas iš pirmųjų masinės gamybos automobilių ir tikrai pirmasis daugeliui įperkamas – tapo savotišku laisvės simboliu. Tik kodėl daug šių automobilių kartais buvo parkuojami sekliuose upeliuose ir balose?
Ford Model T pikapas su mediniais ratais. (Writegeist, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)
Ford Model T pikapas su mediniais ratais. (Writegeist, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

"Ford Model T", gamintas 1908-1927 metais buvo tas automobilis, kuris pastatė pasaulį ant ratų. Nauji gamybos būdai – judantis surinkimo linijos konvejeris – bei unikalūs sprendimai pavertė "Model T" neįprastai pigiu.

Jis išties buvo įperkamas daugeliui – buvo parduota daugiau nei 15 milijonų tokių automobilių. Ir nemaža jų dalis atsirado kaimiškose vietovėse, kur jie kartais vakare prieš ilgą kelionę į miestą stovėdavo balose ar sekliuose upeliuose.

Tiesa, "Model T" šiuo požiūriu nebuvo unikalus – kartais vandenyje stovėdavo ir prabangūs "Cadillac" ar kitų markių automobiliai. Kodėl? Kalti, žinoma, buvo mediniai ratai.

Medinis Rolls-Royce ratas. (DeFacto, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)
Medinis Rolls-Royce ratas. (DeFacto, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Mediniai automobilių ratai buvo vadinami artilerijos ratais, nes jų konstrukcija buvo pasiskolinta iš senų patrankų. Kaip ir automobiliai, patrankos buvo pakankamai sunkios, todėl jų ratai turėjo būti labai tvirti – tvirtesni nei tradicinių vežimų ratai. Gražiai ir simetriškai viduryje sujungti stipinai padėjo paskirstyti svorį ir užtikrinti rato tvirtumą. O štai ratlankio apskritimas, gamintas iš daugybės trumpų segmentų, turėjo skyles, į kurias stipinai ir buvo suleisti. Jei žinote, kaip elgiasi mediena, tikriausiai jau pastebite problemą.

Centrinė medinio rato dalis buvo labai tvirta ir standi, tačiau išorėje ratas buvo laisvesnis, ypač kai mediena imdavo trauktis. Medienos plaušas greičiau atiduoda drėgmę per galus, todėl džiūstantys stipinai imdavo judėti rato apskritimo segmentuose. Važiuojant net būdavo girdimas tas stipinų judėjimas. Ir nors stipinai retai išsijudindavo visi kartu, toks judesys pagreitindavo medinių ratų susidėvėjimą. Taigi, vairuotojai stengdavosi prižiūrėti savo medinius ratus.

Vanduo ir mediena šiaip jau nedraugauja. Tačiau kaip stalius palikdavo savo laisvus plaktukus vandenyje, taip ir vairuotojai kartais statydavo savo automobilius upeliuose, kad mediena prisisiurbtų vandens ir vėl išaugtų iki buvusio dydžio bei formos. Tai buvo greitas, bet ne amžinas sprendimas. Jis padėdavo išvengti avarijų, nes mediniai ratai nelinksta – jie lūžta greitai ir žiauriai.

Geresnė išeitis – virto linų sėmenų aliejaus naudojimas. Jis ne taip greitai palikdavo medieną ir jos nedžiovino. Jis naudojamas ir šiandien – labai didelę automobilių kolekciją turintis Jay Leno savo automobilių medinius ratus impregnuoja būtent virtu linų sėmenų aliejumi.

Aišku, dar geresnė išeitis – metaliniai ratai. Jie pakeitė medinius ratus ir Model T gamyboje, nes buvo gerokai pigesni ir tvirtesni. Virinto plieno ratlankiai Model T pirkėjams buvo prieinami 1929-1927 metais. Tai yra, pačioje automobilio gamybos pabaigoje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?