Kodėl „Volkswagen“ sukūrė, bet negamino „Passat GTI“?

1975 metais „Volkswagen“ Frankfurto automobilių parodoje pristatė pirmos kartos „Golf GTI“. Greitesnis „Golf“ buvo labai sėkmingas ir iš esmės užkūrė visą karštųjų hečbekų žanrą. Kartu jis suteikė „Volkswagen“ pasitikėjimo savimi, todėl 1977 metais buvo pristatytas ir greitesnis „Passat“, irgi pažymėtas GTI raidėmis. Tik kodėl „Passat GTI“ nepasiekė serijinės gamybos?
Volkswagen muziejuje stovintis 1977-ųjų Passat GTI prototipas. (Stiftung AutoMuseum Volkswagen nuotrauka)
Volkswagen muziejuje stovintis 1977-ųjų Passat GTI prototipas. (Stiftung AutoMuseum Volkswagen nuotrauka)

Žinoma, „Passat GTI“ nėra vienintelis koncepcinis modelis, kurio „Volkswagen“ nesiryžo įtraukti į savo gamybos planus. „EcoRacer“ buvo dyzelinis sportinis automobilis, kuris gamyklų nepasiekė, o apie serijinę BlueSport gamybą buvo kalbama labai rimtai, bet šis projektas vėliau buvo atšauktas. Kita vertus, „EcoRacer“ ir „BlueSport“ būtų buvę visai nauji modeliai, o štai „Passat GTI“ – tik šiek tiek sportiškesnė egzistuojančio automobilio versija.

Aštuntojo dešimtmečio pradžioje „Volkswagen“ gamino ne vieną praktišką automobilį. Vabalo ir Typ 2 mikroautobuso jūs, žinoma, nepamiršote, tačiau šalia jų atstovybėse stovėjo ir Typ 3 (1500 ir 1600), ir Typ 4. Visi šie automobiliai turėjo gale sumontuotus variklius ir galinius varomus ratus. „Volkswagen“ gerai suprato, kad tai – pasenusi konstrukcija, kurią reikia keisti. Dėl to 1973 metais pradėtas gaminti „Passat“ ir po metų pasirodęs „Golf“ jau buvo varomi priekiniais ratais ir turėjo priekyje sumontuotus variklius.

Pirmos kartos „Passat“ ir „Golf“ turi ir daugiau panašumų – juos vienija bendra dizaino kalba, užrašyta garsiojo Giorgetto Giugiaro pieštuku. „Volkswagen Passat“ pagrindu tapo „Audi 80“. Žinoma, nors jie yra labai giminingi, šie automobiliai skiriasi. „Audi 80“ buvo laikomas sportiškesniu, aukštesnės klasės automobiliu, o „Passat“ – praktiška mašina. Dėl to galinė „Audi 80“ važiuoklė nebuvo tiesiogiai perkelta į „Passat“, nes dideli spyruoklių ir amortizatorių bokštai būtų sumažinę bagažinės tūrį.

Pirmieji „Volkswagen Passat“ nepasižymėjo ta universalo forma, prie kurios dabar esame pripratę. Tai buvo dviduriai hečbekai su labai nuožulnia galine kėbulo dalimi. Tiesa, keturduris „Passat“ netruko pasirodyti, kaip ir universalas „Variant“.

„Passat“ buvo sėkmingas modelis. Po bazinės komplektacijos „Passat“ kapotu plakė nedidelė širdis – 1,3 arba 1,5 litrų variklis, išvystantis 40 arba 55 kW galią. Aukštesnės klasės „Passat TS“ jau galėjo pasigirti 55 ar net 63 kW galia, o 1975 metais 1,5 l variklis buvo pakeistas 1,6 l jėgaine. Nei tonos nesveriantis automobilis savo laiku nebuvo kankinančiai lėtas, bet juk visada gali būti geriau.

„Volkswagen“ inžinieriai nuolat tobulino „Passat“. Geresni bamperiai, papildomi variklių pasirinkimai, nedideli salono atnaujinimai – naujienų „Passat“ gamyboje buvo kasmet. 1976-ųjų gruodį „Volkswagen“ sukūrė tai, ką pavadino „Passat GTI“.

Į dvidurį „Passat“ buvo sumontuotas 1,6 l variklis su mechanine įpurškimo sistema „Bosch K-Jetronic“. Šis 81 kW galią išvystantis variklis, žinoma, buvo sutinkamas ir pirmos kartos Golf GTI (ir ne tik). „Passat“ yra didesnis automobilis, tačiau tas 81 kW variklis ir jam būtų suteikęs sportiškesnį charakterį. Kaip ir platesnės padangos ir didesni stabdžiai, kuriais „Volkswagen“ inžinieriai irgi pasirūpino.

Šiek tiek atnaujintas ir kėbulas – per visą mėlyno „Passat GTI“ ilgį nusitiesė pora raudonų juostelių, o ant bagažinės dangčio atsirado mažas plastikinis spoileris. Priekinės prototipo grotelės buvo išdidžiai papuoštos GTI ženklu, o Golf GTI įtaka buvo matoma ir salone.

„Passat GTI“ prototipas 1977 metais buvo šiltai sutiktas visose parodose, kuriose tik apsilankė. „Volkswagen“ tuo metu rimtai galvojo apie serijinę „Passat GTI“ gamybą, nes tam būtų pakakę minimalių investicijų. Visos detalės, kurių būtų prireikę gaminant GTI versiją, jau buvo „Volkswagen“ arsenale.

Be to, žmonėms, kuriems „Golf GTI“ buvo per mažas, 4,2 metrų ilgio „Passat GTI“ būtų tikrai patikęs. Galiausiai, „Passat GTI“ prototipo bandymai keliuose aplink „Volkswagen“ gamyklą Volfsburge buvo sėkmingi. Tačiau „Volkswagen“ vadovas Tonis Schmückeris nurodė nutraukti „Passat GTI“ programą.

„Passat GTI“ – tiesiai į muziejų

Iš tikrųjų, būtų pakakę vieno Schmückerio nurodymo ir „Passat GTI“ būtų tapęs realybe. Tačiau „Volkswagen“ vadovas manė, kad „Passat GTI“ būtų rinkodaros klaida.

Schmückeris manė, kad tapdamas sportišku automobiliu „Passat“ būtų pakenkęs kitų grupės modelių pardavimams. „Passat“, jo nuomone, turėjo išlikti praktišku automobiliu ir nekonkuruoti su „Golf GTI“ ir, svarbiausia, „Audi 80 GTE“. Juk būtent „Audi“ buvo prabangesnių ir sportiškesnių automobilių markė, ne „Volkswagen“.

Ir būtent iš „Audi 80 GTE“ pardavimų „Volkswagen“ grupė galėjo uždirbti daugiau. Dėl panašių priežasčių BMW niekada neketino gaminti „M3 Compact“, nors prototipas buvo sukurtas.

1976 metais pristatytas „Audi 80 GTE“ turi tą patį 1,6 litrų variklį, išvystantį 81 kW galią. Kai buvo pristatytas „Passat GTI“, „Audi 80 GTE“ buvo visai šviežias modelis, todėl reikėjo gerinti jo žinomumą, o ne su juo konkuruoti. Tiesa, tą variklį „Passat“ gavo, tik šiek tiek vėliau, kai „Audi 80 GTE“ vieta rinkoje jau buvo gerai apibrėžta.

1979-ųjų vasarį „Volkswagen“ pristatė „Passat GLI“. Tai nėra visiškai tas pats automobilis, kaip GTI, bet jis turi tą patį variklį. GL komplektacijos „Passat“ buvo gaminamas nuo 1976-ųjų ir buvo orientuotas į komfortą. Na, o GLI buvo GL su įpurškimo sistema ir dar keliais smulkesniais atnaujinimais.

Iš tikrųjų, gaila, kad dabar neturime klasikinio „Volkswagen Passat GTI“. Aštrus Giugiaro dizainas, atrodo, prašė sportiškesnio charakterio. Tačiau vėliau sportiškų „Passat“ versijų buvo ne viena, todėl darbinis „Volkswagen“ gavo ne vieną galimybę sužibėti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs