„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Kokios muzikos automobiliuose klausosi vairuotojai, turintys klausos negalią?

Ar kada atidžiau nagrinėjote vairuotojo pažymėjimą? Jame iš viso yra 14 skilčių, kuriose žymimi duomenys apie vairuotojo pažymėjimo turėtoją, jo sugebėjimus vairuoti transporto priemones ir apie patį pažymėjimą.
Turinčių klausos negalią vaikinų kelionė aplink Lietuvą patobulintu BMW
Turinčių klausos negalią vaikinų kelionė aplink Lietuvą patobulintu BMW / 123RF.com ir asm. alb. nuotr. koliažas

12-tos skilties paaiškinimuose parašyta, kad joje gali būti įrašyti kodai, kurie suteikia papildomos informacijos apie vairuotoją, jam taikomus apribojimus. Kodas „02“ reiškia, kad, bendraujant su vairuotoju, reikia „klausos ir susikalbėjimo pagalbinės priemonės“. Jis yra skirtas tiems, kurių klausa nusilpusi. Beje, visos ES mastu kurtiesiems vairuotojams toks kodas nėra įrašomas.

Kiek vairuotojų su klausos negalia?

VĮ „Regitra“ atstovė Emilija Bardauskienė informavo, kad Lietuvoje šiuo metu yra 2568 galiojantys vairuotojo pažymėjimai, kuriuose nurodyti kodai „02“. „Visais atvejais dėl asmens sveikatos būklės ir ar ji leidžia vairuoti transporto priemonę saugiai, sprendžia medikai. Būtent jie į vairuotojo sveikatos patikrinimo medicinines pažymas įrašo sutartinius kodus, kuriuos vėliau „Regitra“ perkelia į vairuotojo pažymėjimą“, – teigiama gautame paaiškinime.

Kalbant apie asmenų, turinčių klausos negalią, egzaminavimą, tiek teorijos, tiek praktikos egzaminus jie gali laikyti su gestų kalbos vertėjais. Taip pat praktikos egzamino metu egzaminuotojai važiavimo kryptį dažniausiai parodo ranka.

Neseniai 15min GAZAS rašė apie BMW WOLF CLUB narių kelionę aplink Lietuvą 3-ios serijos BMW, tad šis tekstas iš dalies yra tos pačios istorijos tęsinys: kaip vairuoja klausos negalią turintys asmenys.

Klausą kompensuoja kiti pojūčiai, pvz., platesnis regėjimo laukas

Minėto klubo prezidentas Arnoldas Matulis sako, kad labai pasikeičia visiškai negirdinčio žmogaus regos laukas – jis tampa žymiai platesnis.

„Kiekviena judanti detalė būna matoma ir jaučiama, nors žiūrima tik viena kryptimi. Taip pat nemažos dalies kurčiųjų daug stipresni lytėjimo pojūčiai. Pavyzdžiui, kai puikiai girdintis vairuotojas važiuoja automobiliu, jis girdi ūžiantį guolį. Kurčiasis gali jį pajausti per vibracijas, jeigu iki to laiko važiavo tvarkingu automobiliu ir gedimas pasireiškė vėliau. Bet kaip tada girdintysis patikrina, ar tai tikrai guolis?

Užkelia automobilį, suka ratą ir klausosi. Kurčiasis daro tą patį – užkelia automobilį, suką ratą, bet nesiklauso, o ranka suima už amortizatoriaus ar kitos detalės, esančios šalia rato. Ir iškart pajaučia. Galite patys pabandyti tai padaryti“, – sako pašnekovas.

Pasak jo, tai tik vienas iš pavyzdžių, o jų yra daug ir visokių. Jis nevengė ir paironizuoti, klausdamas, kaip girdintieji išgirsta, kad atvažiuoja specialiųjų tarnybų automobilis su įjungtais švyturėliais ir garsine signalizacija, kai automobilyje garsiai klausosi muzikos.

„Mes tą labai greitai pamatome. Būna, kad nepastebime, jei esame per daug susimąstę ar pavargę, bet tai visiems būdingas žmogiškasis veiksnys“, – sako BMW WOLF CLUB prezidentas.

Technologijos, kurios padeda

A.Matulis sako, kad itin sudėtingų ir neišsprendžiamų situacijų prie vairo kurtiesiems beveik nepasitaiko. Tuomet, kai kurtieji privažiuoja prie uždarytų vartų ar kelio užtvaro ir reikia paskambinti tam, kad jis būtų atidarytas, išmaniajame prietaise per „Skype“ programėlę galima prisijungti prie gestų kalbos vertėjo ir per jį paskambinti kur tik reikia.

„Prisijungus prie vertėjo, ne tik galima per jį paskambinti, bet ir iš karto kalbėtis su šalia esančiu žmogumi eismo įvykio atveju ir pan. Ši nuotolinė vertimo paslauga teikiama 24 valandas per parą. Kitaip kalbėtume, jei tokios vertimo paslaugos nebūtų“, – tvirtina A. Matulis.

Paklaustas, ar kurtiesiems bei sunkiau girdintiems asmenims reikia kažkaip išskirtinai ypatingai vairuoti ar imtis kokių papildomų veiksmų, pašnekovas teigė, kad nėra nieko išskirtinio. Tačiau atkreipė dėmesį į naujuose automobiliuose naudojamas technologijas, kurios perspėjimą dėl gresiančio pavojaus siunčia tik garsiniu signalu.

„Tarkime, vairuotojas užmiega ir nuklysta nuo kelio juostos, apie tai automobilis neretai perspėja tik garsiniu signalu. To kurtieji negirdės, tad galėtų įdiegti vibracinius signalus per vairą. Taip pat, kai pradedant važiuoti yra neužsegamas saugos diržas, ima pypsėti garsas. Ne visų markių automobilių prietaisų skydeliuose aiškiai užsidega įspėjamasis ženklas. Pasitaiko, kad kažkur mažytė lemputė tik mirksi. Tad kurčiųjų vairuotojų noras būtų, kad automobilių kūrėjai pagalvotų ir apie negirdinčiuosius, kad saugumo funkcijos siųstų ne tik garsinį signalą, bet ir kokį nors fizinį“, – sako BMW WOLF CLUB prezidentas.

Magnetolos automobiliuose

Matyt neretas skaitytojas, toks, kaip ir aš, pagalvojo, kad kurtieji iš automobilių išmontuoja magnetolas ir garso įrangą, tačiau šį mitą A.Matulis sugriovė iškart.

„Yra tokių, kurie įsirengia galingesnes garso aparatūras, stiprintuvus ir žemo dažnio kolonėles, nes kurtieji jaučia muziką per vibracijas. Būtent dėl to labai dažnai kurčiųjų vairuojamose automobiliuose skamba ritminga muzika“, – paaiškino pašnekovas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“