„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Kokiu atveju naudota automobilių alyva pažeidžia mūsų plaučius labiau nei virusai

Automobilių servisuose susidarančios atliekos vis dar kelia nemažai rūpesčių dėl netinkamo jų sutvarkymo. Transporto priemonių naudota alyva neretai šildomos patalpos ir taip teršiamas oras, tačiau už netinkamą atliekų šalinimą gresia tūkstantinės baudos.
Variklio alyva
Variklio alyva / 123 RF nuotr.

Transporto priemonių remonto ir ardymo metu susidaro įvairiausios atliekos – metalas, plastikas, guma, stiklas, tekstilė ir kitos. Šios automobilių atliekos, kaip ir akumuliatoriai, katalizatoriai, kuro ir tepalo filtrai bei naudota alyva, turi būti tinkamai sutvarkytos (perdirbtos).

Neretai, siekiant išvengti papildomų išlaidų ir mokesčių ar pagaliau rūpesčių, kai kurie automobilių servisai jų veikloje susidarančias atliekas šalina neteisėtais būdais. Naudotu automobilių tepalu neretai šildomos patalpos, seną alyvą neleistinai buitiniuose katiluose degina ir gyventojai. Tačiau krosnyse ir (ar) kieto kuro katiluose deginti buityje susidarančias ar kitos kilmės atliekas draudžiama. Atliekas galima deginti tik specialiai tam skirtuose įrenginiuose ir tik turint nustatyta tvarka išduotą leidimą.

Aplinkos apsaugos departamentas 2019 metais iš viso gavo 17 856 pranešimus, iš jų 1 280 – apie atliekų deginimą. Už teršalų išmetimą į aplinkos orą pagal Administracinių nusižengimo kodeksą pernai buvo nubausti 294 asmenys. Aplinkos ministerijai pavaldi institucija duomenų, kiek 2019-aisiais buvo gauta pranešimų tik apie neteisėtą naudotos alyvos deginimą ir už tai buvo nubausta asmenų, neturi.

Lietuvos teisės aktai numato, kad už nelegalų alyvos atliekų tvarkymą ir jų deginimą užtraukia gyventojams nuo 250 iki 540 eurų baudą, o juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo 550 iki 1 200 eurų. Jei administraciniai nusižengimai buvo padaryti pakartotinai, bauda išauga nuo 750 iki 2 tūkst. eurų.

„Gamintojus ir importuotojus vienijančios organizacijos organizuoja naudotos alyvos atliekų surinkimą ir tvarkymą, šviečia visuomenę, kaip tinkamai tvarkyti šias atliekas ir vykdo kitas pareigas, tačiau to kartais nepakanka. Kol kas tikrai ne visas naudotas automobilių tepalas patenka pas pavojingų atliekų tvarkytojus, o esami teisės aktai neužtikrina tinkamo alyvos atliekų sutvarkymo. Dėl tokios situacijos teršiama aplinka, kyla pavojus žmonių sveikatai“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Veronika Masalienė.

Atliekų surinkimo ir tvarkymo bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė teigia, kad automobilių naudotas tepalas, kritus naftos kainoms rinkoje, vis dar turi neigiamą rinkos vertę, todėl už jo pridavimą atliekų tvarkytojams tenka sumokėti.

2019 metais „Atliekų tvarkymo centras“ surinko apie 800 tonų alyvos atliekų, 2018-aisiais – apie 762 tonas.

Aplinkos apsaugos agentūra neturi duomenų, kaip Lietuvai sekėsi tvarkyti alyvos atliekas pastaruosius dvejus metus. 2017 metais gamintojai ir importuotojai Lietuvos rinkai patiekė 20,1 tūkst. tonų įvairios rūšies alyvos (2016 metais – 22 tūkst. tonų, o 2015-aisiais – 28,1 tūkst. tonų), o buvo surinkta ir panaudota bei eksportuota perdirbimui atitinkamai 5,3 tūkst. tonų ir 4,8 tūkst. tonų alyvos atliekų.

Rinkos dalyvių vertinimu, realiai Lietuvoje parduodamos automobilių alyvos kiekis turėtų būti didesnis (apie 25-30 tūkst. tonų per metus), o kasmet sudeginama ar kitaip neteisėtai panaudojama maždaug 6 tūkst. tonų naudoto automobilių tepalo.

Automobilių variklių, pavarų dėžės ar tepamosios alyvos atliekos yra stipriai užterštos įvairiais metalais ir kitomis cheminėmis medžiagomis, todėl jas būtina tinkamai perdirbti ir jokiu būdu nedeginti krosnyse. Buitiniuose katiluose deginamas tepalas išmeta į atmosferą kenksmingas medžiagas ir sunkiuosius metalus (kadmį, chromą, šviną, nikelį, arseną, varį, cinką, azoto ir anglies oksidus, kietąsias daleles ir kt.), kurie ne tik teršia orą, bet ir kelia pavojų žmonių sveikatai. Į aplinką patekę sunkieji metalai ir toksinės medžiagos gali sukelti vėžinius susirgimus.

Iš surinktų alyvos atliekų gaminama bazinė alyva, o iš jos – alyva pardavimui ir tokiu būdu saugomi gamtos ištekliai. Jei naudotas tepalas deginamas, tai tam panaudojama speciali deginimo įranga.

Autoservisai, kaip tinkamai rūšiuoti ir rinkti atskirai atliekas, jų nešalinti su kitomis atliekomis, siekti aplinkos taršos mažinimo, informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą, skatinami Gamintojų ir importuotojų asociacijos kiekvienais metais vykdomų aplinkosaugos projektų „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“ metu.

„Gyventojai, patys remontuojantys turimą transporto priemonę, susidariusias alyvos ir kitas automobilių atliekas gali priduoti atliekų tvarkytojams arba jas nuvežti į savivaldybių didelių gabaritų atliekų aikšteles, kurių Lietuvoje yra beveik 100“, – primena V. Masalienė.

Gyventojai dėl alyvos, kaip ir kitų automobilių atliekų pridavimo, gali tiesiogiai kreiptis į bendrovę „Atliekų tvarkymo centras“ (www.atc.lt). Atliekų tvarkytojų ir atliekų priėmimo aikštelių sąrašą, informaciją apie priėmimo sąlygas galima rasti www.atliekos.lt.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų