Kaip teigia Valstybinės mokesčių inspekcijos Nepriemokų administravimo departamento direktorė Irina Gavrilova, per 2018-uosius pavyko parduoti beveik 3 tūkst. konfiskuotų automobilių. Tai 500 automobilių daugiau nei per 2017-uosius.
Tačiau konfiskuotų automobilių pardavimu užsiimančios įmonės sako, kad šiemet prekyba sustojusi. Pagrindinė to priežastis – neadekvačiomis kainomis įvertinti automobiliai.
„Tai gali būti pasekmė to, kad mes sugriežtinome automobilių vertės nustatymo taisykles, nes buvo pasitaikę atvejų, kad prekeiviai piktnaudžiavo, ir manytina, kad buvo nustatytos per mažos vertės.
Kadangi pas mus yra vertės mažinimo mechanizmas, todėl nusprendėme sugriežtinti vertės nustatymo taisykles, ir po mėnesio, jei transporto priemonė neparduodama, mes ją galime nukainoti“, – sako I.Gavrilova.
Pasak VMI atstovų, kaina nustatoma atsižvelgiant į tai, kokia panašių automobilių rinkos vertė, taip pat konsultuojamasi su specialistais. Tačiau panašu, kad kai kurie konfiskuoti automobiliai įvertinami akivaizdžiai per brangiai.
Neadekvačios kainos
Konfiskuotų automobilių pardavimu užsiimančios įmonės „Sauda“ direktorius Saulius Kundrotas tikina, kad dažniausiai pirkėjų lūkesčiai yra kur kas didesni už tai, kas yra realybėje.
„Mūsų visuomenėje yra susidaręs stereotipas, kad konfiskuotas automobilis turi būti apynaujis ir beveik už dyką. Tačiau realybėje visi automobiliai yra apie 20 metų amžiaus, aptrankyti ir netvarkingi, nes jais važinėja ne patys drausmingiausi piliečiai“, – sako S.Kundrotas
Naudotų automobilių rinkos ekspertas, „Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis sako, kad kiekvieną parduodamą automobilį reikėtų vertinti individualiai, nes tik tokiu būdu galima nustatyti realią vertę.
„Yra tam tikros duomenų bazės, kurios ir parodo numanomą automobilio vertę. Tačiau kiekvienas automobilis turi savo unikalią istoriją ir stovį, todėl kiekvieną automobilį reikėtų vertinti pagal konkretų atvejį.
Jei programa sako, kad automobilis kainuos 1000 eurų, nebūtinai tai bus tiesa, nes dėl geresnių ratlankių ar mažai dėvėtų padangų kaina gali būti didesnė“, – mano M.Buzelis.
Kartu su LRT TELEVIZIJOS laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ kūrybine grupe M.Buzelis apžiūrėjo keletą parduodamų automobilių ir įvertino, ar numatyta kaina tikrai atitinka realybę.
„Turime 1998-aisias metais pagamintą „Volkswagen Sharan“, kuris įvertintas 1220 eurų. Pasižiūrėjus skelbimus internete galima pamatyti, kad važiuojantys tokie automobiliai parduodami už 450, 600, 700 eurų. Patys brangiausi kainuoja apie 1400 eurų.
Ir šiuo atveju kalbame apie automobilius, kurie yra važiuojantys ir turi galiojančią techninę apžiūrą. O apie šį automobilį nežinome nieko – ar jis užsives, galbūt į degalų baką pripilta vandens ar smėlio ir apskritai, kokia yra jo techninė būklė“, – įvertina M.Buzelis.
Dar vienas įdomus egzempliorius, kurį su laidos kūrėjais aptiko M.Buzelis – automobilio griaučiai.
„Tai yra tiesiog plikas kėbulas su techniniu pasu. Tai yra, techniniame pase yra kėbulo numeris ir tai gali būti naudinga perdarant automobilį iš tokio, kuris su vairu dešinėje, į europinį variantą su vairu kairėje. Taigi, panaudojimo galimybių yra, tačiau su retomis išimtimis“, – įžvelgia M.Buzelis.
Įmonėje, kuri užsiima konfiskuotų automobilių pardavimu, dirbantis Erik Kozlovskij pratęsė istoriją apie M.Buzelio atrastą automobilį, arba tiksliau tai, kas iš jo liko.
„Gavę dokumentus apsidžiaugėme, nes tai kažkas naujesnio ir geresnis automobilis nei įprasta. Tačiau, kai atvyko tai, kas iš automobilio liko, džiaugsmas dingo. Automobilį saugojo savininkas ir visiškai jį išardė. Jo vertė šiuo metu yra 47,60 Eur. Jei jis būtų sveikas, valstybė galėtų gauti 8–9 tūkstančius“, – LRT sako E.Kozlovskij.
Įmonės darbuotojas rodo ir dar vieną neseniai į aikštelę atvykusį „Audi A3“ automobilį. Iš pirmo žvilgsnio jis atrodo gana neblogai. Visgi buvęs šio automobilio savininkas pasistengė, kad jis pirkėjų nesuviliotų.
„Šis automobilis įvertintas 1000 eurų ir toks vertinimas viršija vidutinę rinkos kainą. Iš pirmo žvilgsnio automobilis atrodo neblogai, tačiau, kadangi jis buvo saugojamas pas savininką, matome, kad variklyje yra pripurkšta montažinių putų.
Negana to, išdaužti ir priekiniai, ir galiniai žibintai, vidus piktybiškai išpurkštas dažais“, – parduodamą automobilį apibūdina E.Kozlovskij.
Galiausiai jis parodo dar vieną, pardavimų vadybininko manymu, neadekvačiai įvertintą automobilį „Volvo S60“.
„Automobilis po eismo įvykio, kurį vairuotojas padarė būdamas neblaivus. Šio automobilio vertė, kurią nustatė VMI yra 1500–1600 eurų. Tai būtų normali kaina, jei automobilis būtų su vairu kairėje ir nedaužtas. Tačiau šis automobilis su vairu dešinėje, daužtas ir neužsiveda. Jo reali vertė 300 eurų“, – konstatuoja E.Kozlovskij.
Ribotos galimybės išieškoti žalą
Konfiskuotus automobilius pardavinėjančios įmonės vadovas sako, kad dažniausiai į aikštelę atkeliauja stipriai apgadinti, mažos vertės automobiliai, kuriuos jų vairuotojai suniokoja piktybiškai.
„Yra buvę atvejų, kai policija ne pirmą kartą sulaiko tą patį vairuotoją ir jam iš karto pasako, kad su automobiliu teks atsisveikinti, nes jis bus konfiskuojamas. Todėl neretai automobiliui būna išdaužomi langai, apspardomas, išimamas akumuliatorius“, – tvirtina S.Kundrotas.
Tačiau apsaugoti automobilį nuo tokių jo buvusio savininko veiksmų VMI dažniausiai galimybių neturi, nes viskas priklauso nuo to, ar yra turima informacijos apie tai, kokia automobilio būklė prieš jį konfiskuojant.
„Šiuo atžvilgiu VMI savo darbą pradeda tik tada, kai gauna įsiteisėjusį sprendimą konfiskuoti automobilį. Iki to laiko, kas buvo daroma su automobiliu, kieno žinioje jis buvo, mes tokia informacija nedisponuojame.
Teorinis mechanizmas, kaip apsisaugoti nuo automobilių apgadinimų, yra, tačiau pasinaudoti juo galima tik tada, jei surinkti visi įrodymai – tinkamai užpildytas poėmio dokumentas, kuriame yra nustatyta vertė ir galime sulyginti, kokį automobilį mes paėmėme.
Teoriškai galime kreiptis dėl žalos atlyginimo iš tai padariusių asmenų. Praktiškai tokių atvejų taip pat yra, tačiau jie – pavieniai“, – pasakoja I.Gavrilova.
Visgi kartais automobiliai gali išsisukti nuo visiško buvusio savininko suniokojimo.
„Jei yra kam automobiliu pasirūpinti, mes jį atiduodame, kad būtų parvarytas namo. Jei nėra kam pasiimti automobilį, jis būna nugabenamas į policijos saugojimo aikštelę.
Tais atvejais, kai jis tikrai gali būti konfiskuojamas iš karto, automobilis pervežamas tiesiai į aikštelę ir laikomas ten iki sprendimo priėmimo“, – sako VPK Kelių policijos valdybos viršininkas Dainius Šalomskas.