Nuo 2017 metų sausio 1 dienos asmeniui, vairavusiam transporto priemonę, kurio neblaivumas automobilio vairavimo metu yra daugiau negu 1,5 prom., gresia baudžiamoji atsakomybė. Vienas pirmųjų šiuos teisės aktų pokyčius pajuto 33-ejų metų kaunietis M.G. Pernai metų sausio 11 dieną Jonavoje vyras buvo pričiuptas vairuojantis neblaivus – nustatytas 1,87 prom. girtumas, o transporto priemonė perduota artimiesiems. Atlikus kraujo tyrimą, paaiškėjo, kad M.G. transporto priemonę vairavo būdamas sunkaus girtumo laipsnio – 2,63 prom.
Prasidėjo teismų maratonas, o kol vyko teisminis procesas, prokuratūra apribojo nuosavybės teises į vairuotą „VW Touran“. M.G. negalėjo juo nei naudotis, nei parduoti. Tiesa, leista kauniečiui mašiną laikyti šalia namų – ji nebuvo nutempta į saugomą aikštelę.
Į kuriozinę situaciją papuolęs kaunietis: „Tai kaip čia yra: automobilis konfiskuotas, bet vis tiek „kabo“ mano vardu, o juo kažkas kitas važinėjasi ir baudas renka?“
Gegužės 23 dieną Jonavos apylinkės teismas priėmė nuosprendį baudžiamojoje byloje. M.G. buvo atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės pagal laidavimą. Už jį laidavusi sugyventinė sumokėjo 1 000 eurų užstatą. Vyrui paskirta 188 eurų bauda bei atimta teisė vairuoti dvejiems metams. 2005 metais pagamintas „VW Touran“ liko vairuotojo žinioje. Tačiau prokuratūra šį teismo sprendimą apskundė – reikalavo konfiskuoti automobilį.
Galiausiai automobilio neteko
Liepos 28 dieną Kauno apygardos teismas priėmė naują sprendimą – „VW Touran“ nuspręsta konfiskuoti. Nuo šio momento nuosavybės teisės pereina valstybės žinion, tačiau automobilis prie M.G. namų prastovėjo dar keletą mėnesių. Tuomet ir prasidėjo mįslingi „nuotykiai“.
„Prabėgus gal mėnesiui nuo teismo sprendimo sulaukiau skambučio iš antstolio. Šis informavo, jog turiu pristatyti automobilį. Aš jam paaiškinau, jog negaliu – juk iš manęs atimtos teisės. Žadėjo paskambinti kitą dieną, tačiau skambučio nesulaukiau. Praėjo gal 1,5 mėnesio. Atvyko VMI ar kieno ten atstovai – pasiėmė „VW Touran“. Nedavė jokio popieriuko. Žadėjo, jog įvertins ir informuos – turėsiu pirmumo teisę įsigyti savo automobilį. Draugas matė, jog jis kurį laiką stovėjo Kauno Chemijos gatvėje, dar nuotrauką padarė.
Spalio 20 dieną sulaukiau laiško iš antstolio, jog esu skolingas už mašinos paėmimą – apie 120 eurų. Užblokavo sąskaitas be jokių perspėjimų. Nesupratau net už ką. Vos kartą kalbėjom. Turto perdavimo-priėmimo aktą gavau tik spalio 23 dieną, nors jis buvo surašytas anksčiau“, – istoriją toliau dėstė M.G.
Gavo baudą, nes vairavo „VW Touran“, kurio neturi
Teismo įpareigojimu kaunietis turėjo lankytis Probacijos tarnyboje. Tačiau kai atvyko į ją šių metų sausio 18 dieną, nustėro. Policija jam buvo paskyrusi baudą už Kelių eismo taisyklių pažeidimą – neapdrausto automobilio vairavimą. To paties „VW Touran“, kurio jis fiziškai neteko dar praėjusį rudenį ir į kurį teisės jam nepriklauso dar nuo pernai metų liepos.
„Man probacijoje sako: „Sausio 15 dienos vakarą važiavai su „VW Touran“ Kauno Savanorių prospektu. Automobilis buvo nedraustas, todėl ir gavai baudą.“ Bandžiau aiškinti, kad aš jo jau seniai neturiu. Pasiskambinau į policijos komisariatą, kur man patvirtino, jog bauda skirta. Teigė, kad niekas mašinos negali „nuimti nuo įskaitos“, nes priklauso man. Tai kaip čia yra: automobilis konfiskuotas, bet vis tiek „kabo“ mano vardu, o juo kažkas kitas važinėjasi ir baudas man renka?
Aš juk atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės pagal laidavimą, negaliu nusižengti 1,5 metų. Probacijoje jau perspėjo, kad kreipsis į prokuratūrą. Jei panaikina laidavimą, man atnaujinama baudžiamoji byla“, – stebėjosi vyras.
Sausio 19 dieną M.G. kreipėsi į policijos tyrėją, kuri paskyrė baudą už nedrausto automobilio vairavimą. Pareigūnė nusprendė administracinę nuobaudą panaikinti, tačiau nieko nepaaiškino.
„Šių metų sausio 15 dieną Kauno Savanorių prospekte apie 20.40 val. buvo užfiksuotas automobilis “VW Touran„ kaip važiuojantis be privalomojo civilinio draudimo, tad remiantis VŠĮ “Regitros„ pateikiamais duomenimis apie transporto priemonės savininką, buvo surašytas administracinis protokolas.
Sausio 19 dieną vyrui, atvykusiam į Kauno apskrities VPK Kelių policijos valdybą, bauda buvo anuliuota, kadangi pagal vyro pateiktus dokumentus buvo nustatyta, jog užfiksuoto pažeidimo laikotarpiu automobilis jau nebuvo minėto asmens žinioje“, – 15min kuriozą paaiškino Kauno apskrities policija.
Tačiau sausio 23 dieną M.G. kreipėsi į „Regitrą“. Paaiškėjo, jog duomenų bazėje jis vis dar laikomas „VW Touran“ savininku.
„Kas per nesąmonės?“ – sistemos klaidomis negalėjo patikėti M.G.
Konfiskuotą turtą perima VMI
Kaip nutiko tai, kad automobilį teismo sprendimu prieš pusmetį praradęs asmuo vis dar laikomas jo savininku? 15min kalbinti įvairių institucijų atstovai šio kuriozo paaiškinti tiksliai negalėjo, tik pateikė informacijos, kaip vykdomas konfiskacijos ir konfiskuoto turto realizavimo procesas.
Dora Petkauskaitė, Antstolių rūmų atstovė spaudai, informavo, jog su antstolio veiksmais aprašomi konfiskuoto automobilio „nuotykiai“ nesusiję. Konfiskavimo atvejais antstoliai pradeda vykdyti procesinius veiksmus tik tada, kai Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) pateikia sprendimą dėl konfiskuoto turto realizavimo.
Konfiskuotas turtas valstybės nuosavybe tampa nuo teismo sprendimo įsiteisėjimo momento (šiuo atveju – nuo 2017 metų liepos 28 d. – aut. past.).
„VMI, kaip išieškotoja, pati sprendžia, koks iš galimų realizavimo būdų naudingesnis: ar parduoti automobilį aukcione, ar realizuoti jį kaip metalo laužą. Gavęs sprendimą dėl konfiskuoto turto realizavimo, antstolis atlieka analogiškus veiksmus, kaip ir realizuodamas bet kokį kitą turtą. Už antstolio procesinius veiksmus skaičiuojamos vykdymo išlaidos. VMI, pateikdama vykdyti konfiskaciją antstoliui, avansu nemoka nė vieno cento. Išieškojimo išlaidas antstolis išieško iš skolininko“, – teigė Antstolių rūmų atstovė.
Pasak jos, konfiskuotas turtas valstybės nuosavybe tampa nuo teismo sprendimo įsiteisėjimo momento (šiuo atveju – nuo 2017 metų liepos 28 d. – aut. past.). Valstybei perimant konfiskuojamą turtą, jai atstovauja VMI, kuriai tą turtą perduoda antstolis. Valstybei perduoto turto saugojimo bei realizavimo išlaidos apmokamos iš valstybės biudžeto asignavimų. Jas apmoka VMI.
Realizavimu rūpinasi atrinktos įmonės
Detaliau konfiskacijos procesą išdėstė VMI Nepriemokų administravimo departamento direktorė Irina Gavrilova. Pasak jos, jei automobilis konfiskuojamas baudžiamojoje byloje, VMI iš atitinkamo antstolio gauna pranešimą apie konfiskavimą ir perėmimą. Kartu su pranešimu antstolis VMI pateikia su konfiskavimu susijusius dokumentus: teismo nuosprendį, turto arešto aktą ir kt.
„VMI, gavusi pranešimą iš antstolio, konfiskuotą automobilį turi perimti per 10 darbo dienų. Automobilio savininkui už automobilio konfiskavimą mokėti nereikia“, – patikino I.Gavrilova.
Konfiskavus automobilį, vyksta įvertinimas. Po perėmimo į VMI apskaitą transporto priemonės perduodamos parduoti konkursus laimėjusioms įmonėms, su kuriomis VMI yra sudariusi transporto priemonių pardavimo paslaugų teikimo sutartis. Jose nustatyta, jog perduotą parduoti turtą tiekėjas atsigabena į prekybos vietą savo transportu ir lėšomis, pakrauna, iškrauna, sandėliuoja bei saugo.
„VMI atstovai asmeniškai konfiskuotų automobilių į prekybos vietą nepristato. Tai pagal sutartį vykdo tiekėjai. Automobilio pardavimo metu juo nesinaudojama. Konfiskuotam automobiliui draudimas nenustatomas. Sumas, gautas už parduotus konfiskuotus automobilius, įmonės tarpininkės perveda į valstybės biudžeto pajamų surenkamąją sąskaitą“, – į klausimus, susijusius su aprašoma kuriozine situacija, atsakė VMI atstovė.
Tuo atveju, jei konfiskuotos transporto priemonės vertė didesnė kaip 17 500 eurų, ji parduodama skelbiant viešąjį konkursą, kurį organizuoja ir vykdo VMI.
„VW Touran“ jau parduotas
VMI atstovė paneigė tai, kad buvęs automobilio savininkas turi pirmumo teisę įsigyti parduodamą konfiskuotą automobilį. Be to, I.Gavrilova patikino, jog VMI išieškojimo iš nurodyto asmens – M.G., nėra inicijavusi. Ji pateikė ir daugiau šios kuriozinės istorijos detalių.
„Kiek išsiaiškinome, konfiskuotą automobilį, naudodama tam skirtą priekabą, nutempė įmonė, su kuria VMI Kauno apskrityje yra sudariusi transporto priemonių pardavimo paslaugos teikimo sutartį. Įmonė konfiskuotus automobilius į jų pardavimo vietą nugabena neatlygintinai, todėl minėta suma negalėjo būti sumokėta už automobilio paėmimą ir nugabenimą.
Šiuo konkrečiu atveju automobilis buvo parduotas 2018 metų sausio 12-ąją. Parduotas jis už 1 600 eurų (M.G. jį įvertino 5 000 eurų – aut. past.). Transporto priemonę realizavo G.Sankausko įmonė. Teisės aktai nenumato VMI pareigos perregistruoti konfiskuotų automobilių valstybės vardu, tačiau VMI periodiškai teikia informaciją „Regitrai“ apie konfiskuotus automobilius, perimtus VMI.
„VW Touran“ nusipirkęs asmuo su dokumentais turi kreiptis į „Regitrą“ ir automobilį įregistruoti savo vardu“, – paaiškino VMI atstovė.
Taigi tuo metu, kai sausio 15 dieną Kauno Savanorių prospekte buvo užfiksuotas Kelių eismo taisyklių pažeidimas, „VW Touran“ galėjo vairuoti naujasis jo savininkas. Tačiau kodėl duomenų bazėse juo vis dar laikomas M.G. ir kaip be jo, vis dar savininko, buvo pasirašyta automobilio pardavimo sutartis – lieka neaišku.
VMI duomenimis, 2018 metų sausio 15 dieną Kauno apskrityje buvo parduodami 233 automobiliai už 103 512 eurų. Per 2017 metus Kauno apskrityje realizuotas 381 automobilis už 136 532 eurus.
„Regitra“ informaciją gauna iš VMI ir teismų
„Regitra“ informaciją apie konfiskuotą transporto priemonę gali gauti iš tokių institucijų kaip teismai bei VMI. Tokiais atvejais konfiskuotas automobilis yra išregistruojamas tam, kad jis negalėtų dalyvauti viešajame eisme. Taip pat neretai į „Regitrą“ kreipiasi naujasis automobilio savininkas ar valdytojas su prašymu įregistruoti transporto priemonę jo vardu.
Kaip 15min informavo „Regitros“ atstovai, galima ir tokia situacija, kai automobilis būna išregistruotas dar prieš jo konfiskaciją. Taip gali nutikti dėl to, jog transporto priemonės savininkas ar jos valdytojas neįvykdė būtinų prievolių, leidžiančių automobiliui dalyvauti eisme. Tai reiškia, kad nebuvo galiojančios techninės apžiūros ar civilinės atsakomybės privalomojo draudimo. Tokiais atvejais transporto priemonės registracija tiesiog sustabdoma.
Tuomet savininkai turi per 180 dienų, t. y. apie pusmetį, pašalinti priežastis, laikinai draudžiančias dalyvauti eisme arba pateikti prašymą dėl leidimo transporto priemonei dalyvauti viešajame eisme sustabdymo. Ir tik tada, jei tai nėra padaroma, transporto priemonės išregistruojamos.
Inicijuos įstatymo pataisas
Kaip gi nutiko tai, kad informaciją apie konfiskuotą automobilį, kurią pateikia tiek VMI, tiek teismai, „Regitros“ šiuo atveju nepasiekė nuo pernai metų liepos?
„Šiuo konkrečiu atveju minimas automobilis tikėtina nebuvo įregistruotas naujojo savininko ar valdytojo, o policijos pareigūnai savo duomenų bazėje gali matyti informaciją ir apie išregistruotas transporto priemones. Taigi, pažeidimo metu bauda galėjo būti paskirta buvusiam nurodytam asmeniui dėl to, jog duomenų bazėje jis yra matomas kaip paskutinis šios transporto priemonės savininkas“, – aptariamą kuriozinę situaciją paaiškino „Regitros“ Komunikacijos skyriaus specialistė Emilija Bardauskienė.
Šiuo metu nėra prievolės registruoti visus sandorius. Tačiau „Regitra“, atsižvelgdama į klientų poreikį, yra parengusi Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis būtų privaloma registruoti visus transporto priemonės nuosavybės pasikeitimus.
Jie pabrėžė, kad šiuo metu nėra prievolės registruoti visus sandorius. Tačiau „Regitra“, atsižvelgdama į klientų poreikį, yra parengusi Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis būtų privaloma registruoti visus transporto priemonės nuosavybės pasikeitimus. Tad kiekvieną kartą pasikeitus transporto priemonės savininkui apie tai reikėtų informuoti „Regitrą“. To nepadarius, būtų numatyta ir administracinė atsakomybė.
Jei šios pataisos įsigaliotų, prireikus ateityje nebereikėtų papildomai įrodinėti, kad automobilis asmeniui nepriklauso, nes visi duomenys apie transporto priemonių buvusius ar esamus savininkus būtų įvedami ir kaupiami sistemoje.
„Kalbant konkrečiai apie minimą automobilį “VW Touran„, jis yra įregistruotas. Apie konfiskavimo faktą „Regitrai“ nebuvo pranešta. Taip pat nebuvo informuota ir apie savininko pasikeitimą.
Kaip numatyta Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų registravimo taisyklėse, konfiskavus automobilį ir realizavus jį, naujasis transporto priemonės savininkas ar valdytojas privalo per 15 dienų kreiptis į „Regitrą“ ir perregistruoti automobilį savo vardu. Taigi, jei minimas automobilis turi naująjį savininką ir jis per nustatytą laiką nesikreipė į „Regitrą“, vadinasi jis nevykdė savo prievolių.
Svarbu suprasti, jog transporto priemonės naudojimas yra nuolatinė jos savininko ar valdytojo atsakomybė. Vairuotojas turi užtikrinti, kad eisme dalyvautų tik įregistruota, tvarkinga transporto priemonė, nekelianti grėsmės jam ir aplinkiniams“, – paaiškino „Regitros“ Komunikacijos skyriaus specialistė.