Koronaviruso įtaka Lietuvos automobilių rinkai: ko tikėtis ir kada verta atverti pinigines?

Lietuvos automobilių rinka į 2020-uosius metus įriedėjo su didele inercija, puikiomis pirkėjų nuotaikomis ir optimistiškai nusiteikusiais pardavėjais. Sausį ir vasarį prekyba transporto priemonėmis vyko užtikrintai, tačiau visą pasaulį surakinęs karantinas kovo mėnesį Lietuvoje nurėžė automobilių pardavėjų bei kai kurių pirkėjų šypsenas, rašoma pranešime.
Kauno automobilių turgus
Kauno automobilių turgus / Mariaus Vizbaro / 15min nuotr.

Transporto prekybos platformos Autoplius.lt duomenimis, 2020-ųjų pirmąjį ketvirtį šalyje įvyko 89,7 tūkst. automobilių sandorių – 7,3 proc. mažiau nei tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu.

„Per šių metų sausio – kovo mėnesius šalyje įvyko tik keliais procentais daugiau sandorių nei per tą patį 2016 metų laikotarpį. Labiausiai karantinas paveikė naujų bei naujai įvežtų naudotų automobilių prekybą“, – teigia Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis.

Mažiausiai paveikta – vidinė rinka

Per šių metų sausio – kovo mėnesius Lietuvos vidinėje rinkoje įvyko 53 tūkst. automobilių savininkų keitimo operacijų – tiek buvo parduota šalyje jau registruotų naudotų automobilių. Lyginant su 2019 metų pradžia tokio tipo sandorių šiemet įvyko 5,7 proc. mažiau.

„Kovo mėnesį buvo parduota 12,8 tūkst. naudotų automobilių – 38 proc. mažiau nei prieš metus. Turime pastebėti, kad karantinas sukaustė ne visą kovo mėnesį, todėl tikėtina, jog pasibaigus balandžiui statistikoje matysime dar didesnę duobę sandorių kreivėje“, – komentuoja M.Buzelis.

Svajūno Stroino nuotr./Matas Buzelis, transporto skelbimų portalo „Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas
Svajūno Stroino nuotr./Matas Buzelis, transporto skelbimų portalo „Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas

Lietuvoje jau registruotais automobiliai prekiauti COVID-19 virusas nesutrukdė. Automobilių pirkimo ir pardavimo deklaravimas naudojantis „Regitros“ elektroninėmis paslaugomis veikė pilnu pajėgumu. Su šiuo procesu turėjo susipažinti visi pirkėjai bei pardavėjai, o dalis jų, tikėtina, net ir po karantino atsisakys stovėjimo gyvose eilėse.

Kokie automobiliai populiariausi?

Pasak M.Buzelio, Lietuvoje pirmąjį ketvirtį tarp naudotų automobilių šalies viduje dažniausiai savininkus keitė naudoti „Volkswagen“, BMW, „Audi“, „Toyota“ bei „Volvo“.

Latvijoje – „Volkswagen“, „Volvo“, BMW, „Audi“, „Opel“.

Estijoje – BMW, „Volkswagen“, „Mercedes Benz“, „Volvo“, „Audi“.

Labiausiai Lietuvoje perkami „Volkswagen Passat“, „Volkswagen Golf/Rabbit“, BMW 3-series, „Opel Zafira“, „Audi A6“, „Volkswagen Touran“, „Audi A4“ naudoti automobiliai.

Tarp naujų automobilių Lietuvoje populiariausi „Fiat“, „Toyota“, „Volkswagen“, „Jeep“ bei „Škoda“. Tiesa, kaip pastebi M.Buzelis, čia penketukas gan keistas, mat pasigesta „Peugeot“ arba „Renault“ markės, kurios anksčiau būdavo arti šio penketuko.

Latvijoje – „Toyota“, „Volkswagen“, „Peugeot“, „Škoda“, „Renault“.

Estijoje – „Toyota“, „Škoda“, „Renault“, „Peugeot“.

Importo rinką slopino infrastruktūra

Kovo viduryje įvestos karantino sąlygos skaudžiau kirto naudotų automobilių importo rinkai. Autoplius.lt duomenimis per pirmąjį šių metų ketvirtį į Lietuvą buvo įvežta 25 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių pastoviai registracijai arba 14 proc. mažiau nei 2019-ųjų pradžioje.

Kovo mėnesį Lietuvoje buvo užregistruota tik apie 4,2 tūkst. įvežtų naudotų automobilių – 57 proc. mažiau nei per 2019-ųjų kovą, kai į šalį buvo įvežta 9,9 tūkst. naudotų N1 ir M1 lengvųjų automobilių.

„Karantino sąlygos palaužė ne tiek sandorius, kiek jiems įvykti reikalingą infrastruktūrą. Nekalbant apie tai, kad įvežti į Lietuvą automobilius tapo sunkiau, jų registravimas buvo Lietuvoje buvo įmanomas tik nuo kovo 25 dienos. Daugiau nei savaitę tokie sandoriai negalėjo įvykti, o įprastomis sąlygomis per savaitę įvyksta apie 2,5 tūkst. importuotų automobilių sandorių.

Nuo balandžio 1-osios įvežtų automobilių registracijos procedūra buvo dar labiau supaprastinta. Niekas nesitikėjo, kad tokia situacija taip staigiai užklups, tačiau džiaugiamės, kad „Regitros“ specialistai operatyviai sujungė nutrūkusią infrastruktūros grandinę“, – akcentuoja M.Buzelis.

Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Vilnius per karantiną
Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Vilnius per karantiną

Automobilių prekybos platformos atstovas pastebi, kad per pirmąjį 2020-ųjų ketvirtį į Lietuvą įvežamų transporto priemonių pasiskirstyme pagal amžiaus grupę bei degalų tipą labai didelių pokyčiu neužfiksuota, tačiau pastebimos ne pirmus metus iš eilės besitęsiančios vakarietiškos tendencijos.

„Pirmą kartą per visą matavimų istoriją matome, kad praėjusį ketvirtį dyzelinių importuojamų automobilių rinkos dalis sudarė rekordiškai mažą 70,7 proc. dalį ir lyginant su 2019 metų tuo pačiu laikotarpiu sumenko 1,8 proc. punkto.

Šalyje ir toliau didžiausią paklausą rodė 11 – 15 metų amžiaus grupės naudoti automobiliai. Tokie sudarė net 43,1 proc. visos importo rinkos, nors ši amžiaus grupė per metus susitraukė 2,1 proc. punkto“, – įvežamų automobilių subtilybes pirmojo ketvirčio metu įvardija automobilių rinkos ekspertas.

Trumpalaikėje perspektyvoje – be kainų pokyčių

Vidutinė naudoto automobilio rinkos kaina pirmąjį šių metų ketvirtį siekė apie 4,4 tūkst. eurų. Lyginant su praėjusių metų sausio – kovo mėnesiais šis rodiklis padidėjo 163 eurais arba 4 proc. Tačiau 2019-ųjų pabaigoje vidutinė naudoto automobilio sandorio vertė siekė net 4,7 tūkst. eurų.

Pasak M.Buzelio, trumpalaikėje perspektyvoje naudoti automobiliai dėl karantino sąlygų neturėtų nei brangti, nei pigti.

„Jeigu labiausiai viruso paveiktose Vakarų Europos šalyse transporto priemonės bus parduodamos itin viliojančiomis kainomis, tikėtina, kad netrukus dideli autovežių srautai perpildys pasiūlą Lietuvoje. O šalia to pridėję sumenkusį eksportą į užsienio šalis galbūt galėsime pastebėti kainų mažėjimo tendencijos. Tačiau tai turėtų būti ilgas procesas ir kol kas tokių požymių nefiksuojame“, – akcentuoja M.Buzelis.

Situacija geresnė nei ES vidurkis

Transporto prekybos portalo duomenimis, per šių metų sausio, vasario ir kovo mėnesius Lietuvoje užregistruota 11,7 tūkst. naujų automobilių sandorių. Solidi apimtis iš pirmo žvilgsnio suteikia optimizmo, tačiau M.Buzelis siūlo atkreipti dėmesį į kiekvieno mėnesio pardavimų apimtis atskirai.

„Sausį Lietuvoje buvo užregistruota 4,6 tūkst. naujų automobilių, o vasarį tokių sandorių skaičius siekė 4,5 tūkst. Tačiau kovo mėnesį pardavimai sumenko iki vos 2,6 tūkst. sandorių“, – karantino pasekmes įvardija automobilių rinkos ekspertas. „Bendrai Europos Sąjungos šalyse naujų automobilių pardavimai kovą sumažėjo net 55 proc., o Lietuvoje – 43 proc.“

Ilgiau nei mėnesiui buvo uždaryti oficialių automobilių atstovybių salonai. Pasak M.Buzelio, dėl laikinai išnykusio fizinio kontakto tarp pirkėjų ir pardavėjų didelė dalis karštų naujų automobilių pasiūlymų buvo perkelta į virtualią erdvę – naujų automobilių pasiūlymų skaičius populiariausioje prekybos platformoje augo 58 proc.

Egidijaus Babelio nuotr./„Toyota“ salonas Lietuvoje
Egidijaus Babelio nuotr./„Toyota“ salonas Lietuvoje

Geras laikotarpis galintiems pirkti

2020-ieji Lietuvos automobilių rinkai bus išbandymų bei iššūkių kupini metai. Nuo liepos 1 dienos turėtų įsigalioti automobilių registracijos mokestis, galimai taip pat pristabdysiantis pirkėjų norą atsinaujinti ar namų ūkį papildyti dar viena transporto priemone.

Tačiau paklausa sumažėjo tik laikinai, o valstybė jau pristatė naujų bei naudotų elektromobilių pirkimo skatinimo priemonę.

M.Buzelis priduria, kad didžiausias smūgis rinkai jau suduotas, ir dabar, kai situacija tapo stabili, kiekviena pataisyta infrastruktūros spraga didina transporto priemonėmis rimtai besidominčių žmonių srautą – susidomėjimas tiek naujais, tiek naudotais automobiliais nuosekliai auga.

„Rinkoje tiek daug naudotų automobilių pasiūlymų dar nematėme. Stebime, kaip keičiasi skambučių automobilių pardavėjams grafikas. Jeigu prasidėjus karantino sąlygomis susidomėjimas parduodamais lengvaisiais automobiliai sumažėjo per pusę, tai šiuo metu iki pilno pajėgumo trūksta tik ketvirtadalio.

Yra tikimybė, kad naudotų automobilių prekybai ši pandemija smogs ne taip stipriai, kaip buvo galvojama ir kad vasaros pradžioje sandoriai įsibėgės. Tačiau turime dar šiek tiek palaukti – daug kas priklauso ir nuo to, kaip valstybė padės nukentėjusiems verslams bei kaip į viruso pasekmes reaguos kitos šalys“, – pažymi M.Buzelis.

Kaip pastebi ekspertas, susidomėjimas automobiliais vasarą gali sugrįžti į sausio mėnesį buvusį lygį, tačiau sunku pasakyti, kada sugrįš visi sandoriai. Spėjama, kad taip gali įvykti 2021 m. pradžioje. Naujų automobilių rinkos pokyčius, pasak eksperto, sunku prognozuoti.

„Turime sulaukti duomenų, kaip atrodys balandžio, gegužės mėnesiai, bet gali būti, kad nereikės laukti daugybės metų, jog sugrįžtume prie solidžių 2019 m. rezultatų. Tikrai prireiks laiko, kad atsistatytų rinka“, - teigia M.Buzelis.

Kaip teigia M.Buzelis, esanti situacija turėtų mažiausiai paliesti tuos, kurie pardavinės savo automobilius.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais