Taip susiklostė, kad Latvijos Bauskės mieste ir apylinkėse susikaupė nemenkas istorinių automobilių arsenalas. Pačiame mieste, buvusiuose angaruose galima aplankyti Rygos istorinių automobilių muziejaus filialą, o Uzvaroje – didžiausią privačią tokių automobilių kolekciją.
Prakeiktas „Audi“
Bauskės automobilių muziejus yra įsikūręs dideliuose angaruose. Čia eksponatai suskirstyti į dvi sekcijas. Eisi į kairę – istorinius automobilius regėsi, eisi į dešinę – Latvijos automobilių kūrėjų viltis ir nesėkmes pažinsi.
Jei niekur neisi – pamatysi du dailius motociklus, o antrame aukšte galėsi pažaisti videožaidimą – lenktynes.
Na, ir dėl viso pikto išdėliotos kelios senoviško ūkio ekspozicijos. Tarsi ir nedera su automobiliais, bet, matyt, praverčia. Tokioje aplinkoje kartais patogu eksponuoti automobilių istorijos nuotraukas, priimti turistų grupes ir kuo nors juos užimti.
Istorinių automobilių sekcijoje galima pamatyti automobilius ir motociklus, kurie daugiau ar mažiau yra riedėję Bauskės ar Rygos apylinkėmis. Jie visi ir šiandien gali važiuoti, yra kruopščiai restauruoti, nesugadinti jokiais tiuningais.
Čia galima ilgai stoviniuoti prie kiekvieno eksponato, besigilinant į šios markės ar konkrečiai šios transporto priemonės istoriją. Koks ponas kur važiavo?
Brangiausiu ir prabangiausiu čia būtų galima pripažinti 1939-ųjų „Audi“ – tiksliau „Auto Union“ ypatingas kūrinys – tikras „Audi“, „Horch“, „DKW“ ir „Wanderer“ stebuklas.
Konkrečiai šis automobilis dažnai vadinamas prakeiktu. Jei jį parduosi – už durų lauks giltinė. Bet, kiek rodo istorija, išnuomoti, paskolinti ar kitaip suteikti teisę juo naudotis prakeikimas netrukdo.
Jei pasakotume apie kitus eksponatus, tektų tiesiog pažinti visą automobilių istoriją nuo pat pradžių.
Latvijos viltis mirė kovodama
Kitoje pusėje yra šiek tiek karinių eksponatų. Vienas šalia kito stovi amerikietiškas „Willys“ ir sovietinė jo kopija. Taip pat yra rusiška „palutarka“, kuri nuo „Ford“ nukopijuota su visais firminiais ženklais.
Taip pat yra automobilis–amfibija „Volkswagen Schwimmwagen“. Tai legendinio ir vieno visų laikų geriausio automobilių kūrėjo Ferdinando Porsche kūrinys.
Sumanytoju tituluojamas pats Adolfas Hitleris. Na, A.Hitleris tiesiog vieną dieną pasakė, kad mašina turi važiuoti žeme ir vandeniu. Beliko visai nedaug – tik sugalvoti ir sukonstruoti.
Toliau rikiuojasi unikali Rygos automobilių fabriko (RAF) kūrinių kolekcija. Jų daugiau niekur nepamatysime. Tik čia. Tai didžiulio darbo ir fantazijos rezultatas, kuris jau laisvoje Latvijoje nebuvo pasaulio pastebėtas.
Tiesa, pastebėjo Rusijos GAZ koncernas, kuris ir pats sunkiai vertėsi. Iš bendradarbiavimo 1996 metais gimė limuzinas „RAF-GAZ“.
Kai jis buvo jau visiškai baigtas, GAZ atstovai išvyko namo – pasitarti su vadovybe. Ir daugiau negrįžo. Limuzinas su tuometinės „Volgos“ veido bruožais ir visa RAF inžinierių išmone liko muziejine vertybe.
Taip pat dar buvo du mikroautobusai, kurie turėjo pakeisti taip visiems įprastas „Latvijas“. 1991 metais pasirodė „Roxana“, o po poros metų – aptakusis „Stils“. Jie net dabar atrodo gana stilingai, tačiau platesnės gamybos niekas nepaskatino.
Ypač gerai atrodo visureigis, savo išvaizda kiek primenantis Dakaro ralio dalyvių bolidus. Jis išties atrodo patikimas ir sportiškas. Ne toks kampuotas kaip klasikiniai, bet ne toks nuglostytas kaip plento gražuoliai.
Šis visureigis taip ir vadinasi – „Baltijos džipas“. Jų buvo pagaminta keletas. Įdomus faktas, kad visi jie dingo kaip į vandenį. Tik šis egzempliorius išliko.
Keliolika kilometrų nuo Bauskės – visai prie pat Lietuvos pasienio – Uzvaroje, yra vieno didžiausių Latvijos ūkininkų sodyba.
Čia yra svečių namai, buities muziejus ir didžiausia Baltijos šalyse privati istorinių automobilių ekspozicija. Uzvara latviškai reiškia pergalę. Tai tiesiog sovietinė gyvenvietė, tačiau minėta privati automobilių kolekcija šį Latvijos užkampį daro patrauklų.
Apie 1980 metus vietos kolūkio pirmininkas nusprendė, kad reikia imtis kažko įdomesnio – ne tik pjauti ir sėti. Taip į vieną vietą buvo surinkta žiemgališka sodyba – buities muziejus. Šią sodybą dabar prižiūri minėtas ūkininkas ir ekspozicijos savininkas.
Čia yra gerokai per šimtą įvairių eksponatų. Gausu įvairiausių traktorių. Vieni jų neįtikėtinai seni ir dideli, kokių neteko matyti. Galima aiškiai matyti, kokia technologijų bedugnė skyrė sovietinę techniką ir prieškarinę Vokietiją. 1938-ųjų „Hanomag“ – grakštus, su visais purvasaugiais, padangomis. 1953-iųjų stalininis „Universal“ – tik geležinis skeletas, vargu ar atstojantis du arklius.
Vėliau pradėjo kauptis sunkvežimiai. Čia yra visa ugniagesių automobilių kolekcija. Vienas eksponatas ypač dailus ir brangus. Jis priklausė baltagvardiečiams. Neva, šis automobilis vykdavo gesinti tik idėjiškai lojalių veikėjų degančius namus.
Šiuo metu muziejaus ekspoziciją sudaro daugiau kaip 100 įvairios technikos egzempliorių. Kolekcija nuolat pildoma. Tai puiki investicija, nes šie automobiliai net rūdydami brangsta.