Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kur dingo atsimerkiančios automobilių akys? Kodėl nebegaminamos tokios lempos?

„Atsimerkiančios“ automobilių lempos yra žavi detalė, kadaise ne vienam sportiniam automobiliui suteikusi savotiškai patrauklų veidą. Sunku paaiškinti kodėl, tačiau daugelis automobilių entuziastų mėgo atsidarančius priekinius žibintus. Jie tarsi suteikė charakterio, o kai kuriais atvejais ir įdomių modifikavimo galimybių. Bet dabar naujų automobilių su tokiais žibintais nebematome. Kodėl?
Sportinis automobilis „Lotus Esprit“ siejamas net su Džeimso Bondo nuotykiais
Sportinis automobilis „Lotus Esprit“ siejamas net su Džeimso Bondo nuotykiais / „Scanpix“ nuotr.

Pirmasis automobilis su atsidarančiais žibintais pasirodė dar 1936 metais. Tai buvo Cord 810 – išvaizdus automobilis, kuris ir savo laiku sugebėjo išsiskirti iš minios. Visgi pasislepiantys žibintai išpopuliarėjo tik septintajame ir aštuntajame dešimtmečiuose, kuomet dauguma sportinių automobilių pasižymėjo smailia nosimi. Kodėl tokie žibintai tapo tokiais populiariais?

Aišku, kaip jau minėjome, jie labai patiko žmonėms. Kita priežastis – JAV reikalavimai naujiems automobiliams. Aerodinamiški žibintai buvo uždrausti – automobiliui buvo leidžiama dėti tik taisyklingos geometrinės formos lempas. Jos nelabai derinosi prie tuomet populiarėjančių tiesių linijų, žemo profilio automobilio priekio ir futuristiškos išvaizdos. Automobilių dizaineriams atrodė, kad paprasčiausiai paslėpti žibintus bus daug paprasčiau nei bandyti juos priderinti prie modernios automobilio išvaizdos, todėl jie taip ir darė. Juk dienos metu važinėti įjungtomis šviesomis tuomet nereikėjo.

Daugybė modelių su paslėptais žibintais

Pasaulis išvydo daugybę įdomių automobilių su paslėptais žibintais. Lotus Elan ir jo įkvėptas pirmos kartos MX-5, Porsche 944, Lamborghini Countach, Toyota MR2, Mitsubishi 3000GT, BMW M1 – tai tik keletas įsimintinų automobilių, kurie puošėsi atsidarančiomis lempomis.

Porsche 968 žibintai nebuvo iš tikrųjų paslepiami – jie tiesiog atsilenkdavo atgal ir įsiliedavo į automobilio kapoto siluetą. (Atlant, Wikimedia(CC BY 2.5)
Porsche 968 žibintai nebuvo iš tikrųjų paslepiami – jie tiesiog atsilenkdavo atgal ir įsiliedavo į automobilio kapoto siluetą. (Atlant, Wikimedia(CC BY 2.5)

Būta ir kitokių atsidarančių žibintų. Pavyzdžiui, Porsche 968 žibintai iš tikrųjų nebuvo paslėpti – jie tiesiog atsilenkdavo atgal, įsiliedami į automobilio priekio siluetą, todėl net išjungti buvo puikiai matomi. Ford Thunderbird žibintai slėpėsi už groteles imituojančių durelių, kurios atsidarydavo į viršų. Visgi „atsimerkiančios“ šviesos buvo paplitusios plačiausiai ir patiko daugeliui žmonių. Tai kodėl jos išnyko?

VIDEO: 1967 Ford Thunderbird headlights and power trunk

Laikui bėgant reikalavimai automobilių lempų formai keitėsi ir nebebuvo tokie griežti. Automobilių gamintojai galėjo jas gražiai įlieti į bendrą automobilio formą ar net paversti dizaino elementu. Atsidarančios lempos yra paprastas, tačiau ne visada patikimas sprendimas. Jos yra brangios, reikalauja daugiau laiko ir pastangų gamybos procese, prideda nepageidaujamo svorio. Dėl šių ir daugelio kitų priežasčių, automobilių gamintojai mieliau montavo nepaslepiamus žibintus, kurie galėjo tapti išskirtiniu automobilio bruožu.

Atsimerkiančios lempos išnyko dėl saugumo reikalavimų

Kita priežastis – kylantys reikalavimai pėsčiųjų saugumui. Nors galima numanyti, kad ir atsidarančius žibintus įmanoma paversti saugiais, tai yra kur kas sunkiau. Senosios paslepiamos lempos turėjo aštrius kampus, kurie avarijos metu būtų buvę labai pavojingi, ypač susidūrimo su pėsčiaisiais atveju. Galiausiai, vis daugiau dėmesio skiriama aerodinamikai, kuri padeda ne tik važiuoti greičiau, bet ir sutaupyti kuro. Dėl šių priežasčių, automobilių gamintojai su atsidarančiomis lempomis jau nebeeksperimentuoja ir tikriausiai artimiausiu metu naujos mašinos su tokiais žibintai nebepamatysime.

Paskutiniai automobiliai su atsidarančiais žibintais buvo Lotus Esprit ir Chevrolet Corvette C5, baigti gaminti 2004-2005 metais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?