Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Kur dingo funkcija, numatyta net „Porsche“, bet naudota „Toyota“ ir „Jeep“ visureigiuose?

Anksčiau daugelis visureigių atsarginį ratą veždavosi kėbulo išorėje. Didelis atsarginis ratas, dažniausiai pritvirtintas prie bagažinės durelių, buvo įprasta visureigio įvaizdžio dalis. Tokį dizaino elementą iki šiol turi kai kurie bekelei pritaikyti visureigiai, tačiau jis po truputį nyksta. Kodėl?
„Jeep Wrangler“
„Jeep Wrangler“ / Gamintojų nuotr.

Ar prisimenate, senesnius „Toyota RAV4“ modelius? Kai kurie „Land Cruiser“ visureigiai taip pat ant bagažinės dangčio vežiojosi atsarginius ratus. Tokia įranga buvo numatyta ir „Porsche Cayenne“, ir „Volkswagen Touareg“, ir ankstesnėse „Suzuki Vitara“ versijose.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser

Iš tikrųjų, dar visai neseniai dauguma visureigių savo atsarginius ratus vežiojosi automobilio išorėje, tačiau dabar – jau kiti laikai.

Tikriausiai svarstote, kas pasikeitė. Visų pirma reikia pažvelgti, kodėl atsarginis ratas turėtų būtų montuojamas automobilio išorėje. Pagrindinė priežastis – vieta automobilio salone. Tokie automobiliai kaip RAV4 ir pirmųjų kelių kartų „Vitara“ yra gana nedideli, vieta jų viduje yra labai brangi. Geriau jau ją išsaugoti keleiviams ir jų bagažui. Tai, kad ratai buvo montuojami būtent visureigių išorėje, taip pat nėra atsitiktinumas.

Wikimedia Commons/OSX nuotr./2003-2005 m. „Toyota RAV4“
Wikimedia Commons/OSX nuotr./2003-2005 m. „Toyota RAV4“

Iš tiesų 21 amžiaus pradžioje daugybė automobilių savo atsarginius ratus veždavosi pritvirtintus prie kėbulo galo ar sparnų. Taip buvo taupoma vieta, reikalinga keleivių bagažui. Tačiau vėliau išorėje tvirtinamus atsarginius ratus išsaugojo tik visureigiai. Visureigius rinkosi tie žmonės, kurie dažnai išvažiuodavo į bekelę – aktyvų gyvenimo būdą propaguojantys nuotykių ieškotojai, ūkininkai, medžiotojai ar šiaip keliautojai.

Tikimybė sugadinti ratlankį ar pradurti padangą važinėjant nepažymėtais takais yra išties didelė. Todėl reikalingas įprasto dydžio atsarginis ratas – juk reikia kažkaip išsikapstyti iki normalaus kelio. Maži, vietą taupantys atsarginiai ratai tinka tik važinėjant keliais, o didelis visureigio ratas su padanga sunkiai tilptų automobilio bagažinėje.

Štai kaip atrodė ankstesnės kartos Suzuki Vitara. (OSX, Wikimedia)
Štai kaip atrodė ankstesnės kartos Suzuki Vitara. (OSX, Wikimedia)

Kartu reikia nepamiršti, kad važinėjimas bekele nėra švarus hobis, todėl purviną ratą tiesiog geriau jau sumontuoti automobilio išorėje.

Taigi dauguma visureigių savo atsarginius ratus vežiojosi pritvirtintus ant bagažinės durelių. Tokie automobiliai tebėra gaminami, bet jau kur kas rečiau. „Toyota RAV4“ tokio sprendimo atsisakė, o ir naujas „Suzuki Vitara“ važinėja be atsarginio rato išorėje. Priežastys yra labai paprastos.

Naujasis „Jeep Wrangler“ išsaugojo atsarginį ratą, nes vis dar yra skirtas važinėjimui bekele. (Alexander Migl, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)
Naujasis „Jeep Wrangler“ išsaugojo atsarginį ratą, nes vis dar yra skirtas važinėjimui bekele. (Alexander Migl, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Visų pirma, žmonės nebevažinėja bekele, todėl didelio atsarginio rato privalumai tiesiog išnyko, o štai keliami rūpesčiai išliko. Taip pritvirtintas atsarginis ratas gerokai pasunkina patekimą į bagažinę. RAV4 bagažinės durelės atsidarė į šoną kartu su visu atsarginiu ratu – tai nėra idealus variantas, nes atidarytos durelės užima per daug vietos. Tačiau kur kas blogiau, jei bagažinės dangtis atsidaro į viršų. Tada pirmiausia reikia į šalį patraukti atsarginį ratą, o jau tada galima patekti į vidų. Nepamirškite, kad ratas yra gana sunkus.

Kalbant apie sunkumą, dideli atsarginiai ratai apskritai išėjo iš mados. Atsarginių ratų gamintojai nemėgsta dėl to, kad jie užima per daug vietos, todėl gadina bagažinės talpos statistiką. Tačiau kita problema yra ta, kad papildomas svoris atsiliepia ir degalų sąnaudoms.

Taigi, automobilio išorėje tvirtinami atsarginiai ratai beveik išnyko, nes jie trukdo patekti į bagažinę, o visureigiai retai kada išvažiuoja į bekelę, todėl nebėra ir poreikio. Reikėtų nepamiršti, kad atsarginiai ratai nyksta apskritai – vis mažiau gamintojų juos įtraukia į standartinės įrangos paketus. Taip taupomas svoris ir pinigai, o ir patys vairuotojai vis rečiau varginasi patys pasikeisti ratus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos